سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : 103231

نفس مسیحایی امام سجاد (ع) مکتب نبی اکرم (ص) را زنده نگهداشت

قم نيوز : چهارم شعبان میلاد امامی است که همچون جدش علی ابن ابیطالب (ع) الگوی خضوع در برابر خداوندگار، بندگی، اخلاص، دستگیری از مستمندان و شجاعت است.
نفس مسیحایی امام سجاد (ع) مکتب نبی اکرم (ص) را زنده نگهداشت
نفس مسیحایی امام سجاد (ع) مکتب نبی اکرم (ص) را زنده نگهداشت
به گزارش قم نیوز شعبان سراسر نور، نورانی‌تر می‌شود وقتی سیدالساجدین (ع) میلادش در تقویم مسلمین پس از اباعبدالله الحسین (ع) و عموی بزرگوارش ابوالفضل العباس (ع) ثبت می‌شود.

علی نامی که آبروی بندگان در بندگی است، همان که در عبادت زبان زد تاریخ است و شهره عام و خاص. همان که صحیفه سجادیه اش رواست که نهج البلاغه دوم لقب گیرد، همان که تعداد سجده‌هایش در پیشگاه باری تعالی از شمارش اطرافیان خارج بود.

اما تنها صحیفه سجادیه از ایشان به یادگار نمانده است، رساله حقوق امام چهارم در برگیرنده حقوقی است که افراد برگردن یکدیگر دارند، از جمله حق خدا، حق نفس، حق زبان، حق نماز، حق صدقه، حق معلم، حق رعیت، حق زن، حق مادر، حق پدر، حق فرزند و...

اما مگر می‌توان دعای ابوحمزه ثمالی و زیارت امین الله را نادیده گرفت؟ اینها همه از برکت وجود سیدالساجدین علی بن الحسین (ع) است.

وقتی از شخصیت امام (ع) سخن می‌گوئیم، هم می‌توان از جنبه‌های معنوی گفت و هم جنبه‌های دنیایی، آن گوشه از زندگی ایشان که دستگیر نیازمندان و آزادکننده بردگان متعدد بود. آمده است با وجود اینکه ایشان نیازی به برده نداشتند اما برای آزاد کردن آنها دست به خرید برده می‌زند، به گونه‌ای که امید بردگان مدینه برای آزادی بودند.

یادگار صحرای کربلا در سال‌های پس از رویداد عاشورا هر آنچه در توان داشت انجام داد تا پیام خون اباعبدالله (ع) و نهضت ایشان را در تاریخ ماندگار کند و تلاش‌های ایشان موجب زنده ماندن تشیع و رسیدن آن به دست سایر امامان شیعه بود.

تلاش‌های امام سجاد (ع) برای دفاع از حریم اهل بیت (ع)

حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری استاد حوزه علمیه قم طی سخنانی در خصوص تلاش‌های امام سجاد (ع) برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) گفت: امام سجاد در این سی و چند سال امامت باید فرهنگ پدرش جدش و به اصطلاح وجود مقدس رسول خدا را احیا کند، و لذا من در روایاتی که از امام سجاد (ع) نقل شده دیدم تعداد زیادیش را هم جناب باقر شریف در کتاب حیات امام سجاد (ع) جمع کرده، بسیاری از اوقات وقتی امام سجاد (ع) می‌خواهد روایتی نقل کند می‌گوید: قال رسول الله، از پیامبر نقل می‌کند، قال امیرالمومنین (ع)، از علی بن ابیطالب نقل می‌کند، گاهی هم می‌فرماید پدرم امام حسین (ع) فرمود، این عنایت را در مورد ائمه دیگر ما داریم منتهی کمتر در واقع امام سجاد (ع) عنایت دارد که فرهنگ حسینی، فرهنگ علوی و فرهنگ نبوی احیا بشود. چون می‌دانید نگارش حدیث ممنوع بوده نمی‌گذاشتند کسی حدیث را بنویسد. از پیامبر به همین دلیل رسماً منع نگارش بوده نوشتن ممنوع بوده آنطور هم که معاویه علیه اهل بیت کار کرده کربلا هم که آنطور امام حسین را به شهادت رساندند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: اگر دوران امام سجاد (ع) را بررسی کنیم من اگر بخواهم در یک جمله نقش سید الساجدین (ع) در این سال‌ها بیان کنم؛ عرض می‌کنم از بین بردن تلاش‌های ۴۰ ساله معاویه و روایاتی که او جعل کرده بود، تفسیری که او درست کرده بود، علمای درباری که او تراشیده بود، فضایلی که او برای غیر اهل بیت درست کرده بود، تبلیغاتی که او علیه امیرالمومنین (ع) کرده بود؛ اینها را امام سجاد (ع) خنثی کرد و این خیلی مهم است و لذا اگر بعداً مکتب امام صادق (ع) باز شد، مدرسه امام باقر (ع) باز شد اگر بعداً شاگرد از مکتب امام صادق (ع) آمد بیرون؛ بنیان این را امام سجاد (ع) گذاشت زمینه این تلاش را امام سجاد (ع) فراهم کرد این یکی از جنبه‌های زندگی آن امام بزرگوار که جنبه فرهنگی بود.

وی اضافه داشت: مورخین نوشتند زمانی بر شیعه سخت‌تر از زمان امام سجاد (ع) نگذشته؛ همین زمان حجاج سر کار است نوشتند ۸۰ هزار انسان را به قتل رساند مانند سعید بن جبیرها کمیل‌ها قنبرها همین زمان عبدالملک مسئول اداره کشور است حجاج هم فرماندار و استاندارش است همین زمان زمانی است که به مدینه حمله می‌شود چند هزار آدم قتل عام می‌شود همین زمان زمانی است که به کعبه حمله می‌شود و تخریب می‌شود اینها زمان امام سجاد است همه این اتفاق‌ها زمان امام سجاد است و در این دوران است که کار بر امام خیلی سخت و صعب است.

میرباقری افزود: لذا امام سجاد (ع) کار انبوهی نمی‌توانست بکند گروه جمع کند، من ندیدم یک جایی ایشان کلاس درسی نماز جمعه‌ای نماز جماعتی سخنرانی عمومی این شرایط برای امام سجاد (ع) فراهم نبود ولی نزدیک ۲۰ سفر آمد مکه ناشناس هم می‌آمد متعدد در خانه افراد می‌رفت فقرا را کمک می‌کرد، ۴۰۰ خانوار را در مدینه بعد از حمله به مدینه امام سجاد (ع) تحت پوشش داشت، کمک مالی می‌کرد شاگرد هم فردی تربیت می‌کرد ابوحمزه شاگرد مکتب امام سجاد (ع) ابوخالد کابلی شاگرد مکتب امام سجاد (ع) ابان بن تغلب که بعداً در مکتب امام صادق (ع) درخشیده شاگرد مکتب امام سجاد (ع) است یحیی بن ام طویل که در روایت دارد بعد از نماز صبح در مسجد النبی امام سجاد (ع) می‌نشست اینها هم یک چند نفری دورش می‌نشستند امام برایشان مطالب می‌فرمود و وقتی هوا روشن می‌شد به یکی می‌فرمود قرآن بخوان بلند فکر کنند جلسه قرآن است جلسه درس نمی‌گذاشتند تشکیل بشود یکی با صدای بلند یک سوره یک آیه قرآن می‌خواند جلسه را تمامش می‌کردند اینطوری امام سجاد (ع) مبارزه با ستمگران و ظالمان داشت.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchxxnzz23nvid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما