قم نيوز : خطیب نمازجمعه قم با اشاره به دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با رئیس رژیم صهیونیستی گفت: سیاست عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی برخلاف مصالح اسلام است و این دشمن نباید رسمیت پیدا کند و انتظار می‌رود همه دولت‌ها در برابر اسرائیل جهاد و مقاومت کنند.
آیت‌الله اعرافی: عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی برخلاف مصالح اسلام است
آیت‌الله اعرافی: عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی برخلاف مصالح اسلام است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علی‌رضا اعرافی، در خطبه نماز جمعه امروز قم که در مصلای قدس برگزار شد، عنوان کرد: اسلام به رعایت حقوق دیگران و روابط صمیمی همراه با احترام توصیه و تاکید کرده است و قاعده تکریم، احترام و تواضع، قانونی عام بین مسلمانان است و در مواردی مانند علما، فقرا، والدین و... توصیه خاص شده است.

وی با بیان اینکه قوانین فقه و اخلاق که خدا قرار داده بر پایه‌های قواعد عقلی است، ادامه داد: قاعده جایگاه و کمال و علم، قاعده احسان و انعام و جود و قاعده رعایت مصالح اجتماعی و خانوادگی سه قاعده پایه‌ای وجوب حقوق و قواعد اجتماعی است.

خطیب نماز جمعه قم، با تاکید بر این‌که حقوق اجتماعی اسلام و وظایف انسان در روابط اجتماعی بر پایه این سه قاعده استوار است و این قواعد قراردادی نیست، بیان کرد: قاعده رعایت مصالح اجتماعی برای این است که جامعه دچار گسست نشود و گسست‌های اجتماعی انواعی دارد که پنج مورد آن مهم است.

وی با اشاره به اینکه گسست علما و مردم اولین این گسست‌ها است، گفت: اگر در جامعه‌ای دانشمندان و فرهیختگان از توده‌های مردم جدا شدند آغاز مصیبت است؛ زیرا جامعه سالم و اسلامی، جامعه‌ای است که عالمان در همه رشته‌ها به‌ویژه عالمان دینی در میان مردم باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه گسست حکومت از مردم دومین گسست مهم است، اظهار کرد: اگر مردم از حکومت جدا شدند هزار مفسده برمی‌خیزد و اگر رابطه ملت و دولت جدا شد جامعه فاسد می‌شود. گسست سوم نیز گسست اغنیا و فقرا است.

آیت‌الله اعرافی در خطبه دوم با تاکید به بهره‌گیری از فضایل و دعاهای ماه شعبان عنوان کرد: صلوات و مناجات شعبانیه برای آن است که جان ما متحول شود و از غفلت‌های مادی بیرون بیاییم.

وی بیان کرد: ما معتقد به رابطه دوستانه با جمهوری آذربایجان هستیم و این دو ملت پاره‌های تن اسلام هستند و یک امت را تشکیل می‌دهند، روابط دولت‌ها و احترام متقابل مورد تأکید ما است.

خطیب نماز جمعه قم ادامه داد: آن زمانی که جمهوری آذربایجان اشغال شد در کنار آن‌ها بودیم و امروز نیز در کنار آن‌ها هستیم؛ اما به نام ملت ایران و قم و حوزه علمیه تذکر دوستانه و ناصحانه‌ای می‌دهیم که به نفعشان است.

وی افزود: مدت‌ها است که جمعی از علما و فضلای گران‌قدر ما که سرمایه جمهوری آذربایجان هستند در زندان به سر می‌برند و سردار حاج حسنعلی که از علما است در زندان و در معرض حکم ابد است که به دولت آذربایجان می‌گوییم این شایسته نیست، آن‌ها سرمایه هستند و باید قدر بدانید و آن‌ها را آزاد کنید و احترام بگذارید.

مدیر حوزه‌های علمیه، بابیان اینکه کشتار مسلمان در این ماه‌های اخیر در افغانستان و پاکستان دل همه مسلمانان را به درد آورده است، اظهار کرد: از دولت پاکستان که روابط خوبی هم داریم انتظار داریم که ریشه فساد را بخشکاند و جلوی افراطی‌گری و ظلم در مساجد را بگیرد.

وی ضمن تأکید بر روابط دوستانه با ترکیه و احترام به ملت ترکیه گفت: استقبال آقای اردوغان از رئیس رژیم صهیونیستی بسیار زشت بود و حاکمان کشورهای اسلامی و عربی باید بدانند سیاست عادی‌سازی روابط با دشمن اصلی عالم اسلام یک سیاستی است که امت اسلام نمی‌پسندد و در حافظه ملت اسلام ثبت خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، افزود: ما در برابر اسرائیل می‌گوییم که فلسطینی‌ها برگردند و انتخابات آزاد برگزار شود؛ سیاست عادی‌سازی برخلاف مصالح اسلام است و این دشمن نباید رسمیت پیدا کند و انتظار می‌رود همه دولت‌ها در برابر اسرائیل جهاد و مقاومت کنند.

وی بیان کرد: در قضیه اوکراین اشکال ما به نظام بین‌الملل، اشکال به معیارهای دوگانه است ما اسارت، زجر و کشتن شدن را برای هیچ‌کسی نمی‌پسندیم؛ اما حرف ما این است چرا یمن، لبنان، فلسطین و عراق را نمی‌بینید. جایی که با منافع شما ارتباط دارد دلسوزی می‌کنید اما جایی که طور دیگر است، کشتار می‌کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره مسائل بودجه گفت: از دولت و شورای نگهبان تشکر می‌کنیم اما همچنان نیازمند هستیم که بودجه به سمت رهایی از خام فروشی، رونق تولید، مهارتورم و توسعه فقرزدایی برود.

امام‌جمعه قم بابیان اینکه به رعایت اصول حجاب و دستگیری از فقرا باید توجه شود، گفت: استانداران و مسئولین اهتمام کردند؛ اما جو جامعه باید با خودمان اداره شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcivpazyt1aur2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما