پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 103705

بهار قرآن فرصتی برای تبدیل شبکه مساجد به پایگاه‌های قرآنی

قم نيوز : مطالبه رهبر حکیم انقلاب اسلامی برای ترویج اُنس با قرآن و افزایش فعالیت های قرآنی بویژه در عرصه حفظ قرآن کریم می‌تواند از مسیر شبکه‌سازی مساجد و تبدیل آن‌ها به پایگاه‌های قرآنی محقق شود، امری که اجرای آن در مساجد قم می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد.
بهار قرآن فرصتی برای تبدیل شبکه مساجد به پایگاه‌های قرآنی
بهار قرآن فرصتی برای تبدیل شبکه مساجد به پایگاه‌های قرآنی
به گزارش قم نیوز تردیدی نیست که بیانات اخیر رهبر خبیر انقلاب اسلامی در محفل قرآنی ماه مبارک رمضان باید به عنوان نقشه راه سال پیشِ رو برای مسئولان و جامعه قرآنی مطرح و مورد توجه باشد، به‌ویژه آن که حضرت آقا در این سخنان، اعجاز قرآن را یادآوری کردند و متذکر شدند که قرآن می‌تواند به پرسش‌های شؤون مختلف زندگی پاسخ دهد، البته در این‌باره نباید از یاد بُرد که استفاده‌ از اعماق و  بطون قرآن جز با تعلّم و تفقّه به دست نمی‌آید.

همچنین پس از بیان این سخنان، انتشار پیام مرجع عالی‌مقام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به مناسبت ماه مبارک رمضان، تأکیدی بر توصیه‌های رهبر بصیر انقلاب بود، آن جا که معظم‌له اشاره کرد: «لازم است جلسات قرائت قرآن مخصوصاً برای تعلیم نوجوانان و جوانان تشکیل شود و قرآن با توجه به معانی آیات و محتوای پربار آن مورد توجه قرار گیرد.»

و اما در بیانات اخیر حضرت آقا به این نکته بسیار مهم توجه داده شده که قرآن، ذکر است و فراموشی از آن بلای بزرگی خواهد بود، ضمن آن که پروردگار از مسیر این ذکر، با انسان سخن گفته است و از این رو انسان می‌تواند از این مسیر راه درست را پیدا کند و در آن قدم بردارد.

رهبر معظم انقلاب همچنین در این سخنان، تلاوت‌کنندگان قرآن را تشویق کردند و فرمودند: «شما که خوب می‌خوانید و درست می‌خوانید و مستمع را به هیجان می‌آورید، فکر نکنید کار تمام شد. هر وقتی که در هر جایی آدم فکر کرد دیگر به آخر خط رسیده، دیگر بالاتر از این چیزی نیست، همان جا نقطه‌ سقوط انسان است، بنده به شعرا هم همین را می‌گویم، به نویسندگان هم همین را می‌گویم، به طلّاب هم همین را می‌گویم. باید پیش بروید، باید باز هم جلو بروید، پیش بروید و تکمیل کنید و جا برای تکمیل هنوز هست.»

معظم‌له در ادامه بیانات اخیر خود، تلاوت در جمع را یک هنر مقدس و در شمار برترین هنرهای قدسی خواندند که باید در خدمت ذکر و در خدمت دعوت قرار گیرد و نباید به مسائل حاشیه‌ای آلوده شود: «باید جوری تلاوت کنید که منِ مستمع، متذکّر بشوم، و به یاد خدا، به یاد قیامت، به یاد عوالم بالا بیفتم، بیشتر از آن که انسان متذکّر است، باید از تلاوت شما متذکّر بشود، شما در تلاوتتان این را در نظر قرار بدهید، این را بخواهید. مراقب باشیم که چیزهای حاشیه‌‌ای، بعضی از خودنمایی‌ها ــ که ماها خُب انسانیم، ضعیفیم، در کارهایمان یک بخشی، یک خودنمایی‌هایی هست ... آن حالت خودنمایی بر آن حالت تذکّر و دعوت الی‌اللّه غلبه نکند ... تلاوتی داشته باشید که بتواند واقعه را مجسّم کند در مقابل مستمع، یعنی جوری بخوانید شما که دارید می ‌شنوید، کأنّه دارید می‌بینید واقعه را.»

و اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بیانات، مربوط به ارائه راهکار از سوی حضرت آقا برای گسترش فعالیت‌های قرآنی و انس بیشتر با قرآن برای عموم افراد جامعه است. معظم‌له در این بخش یادآور شدند که فعالیت‌های قرآنی انجام گرفته کافی نیست و از این رو به تلاش‌های بیشتری احتیاج داریم که یکی از پیشنهادها در این زمینه، آن است که مساجد یک محل، هر کدام یک پایگاه قرآنی باشد و با هم ارتباط داشته باشند تا این امر، مُشوّق ورود بیشتر نوجوانان و جوانان به عرصه قرآن شود.

البته باید توجه داشت که این راهکار، یاد مطالبه حدود 10سال قبل رهبر حکیم انقلاب را در یادها زنده کرد، آن‌جا که معظم‌له حفظ قرآن را به صورت ویژه مورد توجه قرار دادند و فرمودند ما به حافظان زیادی – حدود ۱۰ میلیون حافظ قرآن – نیاز داریم، امری که باید گفت بعد از گذشت سال‌ها، همچنان محقق نشده و فاصله زیادی تا تحقق آن وجود دارد.

کوتاه سخن آن که شبکه‌سازی مساجد و تبدیل آن‌ها به پایگاه‌های قرآنی، جدیدترین مطالبه رهبر بصیر انقلاب اسلامی از مسئولان و فعالان فرهنگی و جهادی است. بر این اساس و با توجه به فعالیت‌های متنوع قرآنی در شهر و استان قم و فعالیت قابل توجه برخی از مساجد در عرصه مسائل جهادی، فرهنگی و قرآنی، شایسته است تا شبکه‌سازی برخی از مساجد قم و تبدیل شدن آن‌ها به پایگاه‌های قرآنی با محوریت مدیریت حوزه علمیه قم در دستور کار قرار گیرد تا ان‌شاءالله الگویی برای بسط این راهکار در سطح کشور باشد، ضمن آن‌که فعالیت‌های خودجوش مردمی نیز در این زمینه نباید از نظرها دور بماند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcdzs0fkyt0z56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما