پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب : 103835

۷هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور به قم جذب شد

قم نيوز : معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم از جذب هفت هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور به قم خبر داد.
۷هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور به قم جذب شد
۷هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور به قم جذب شد
به گزارش قم نیوز معتمدی عصر چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم اظهار داشت: برای اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری به قم دبیرخانه‌ای تشکیل شده که به صورت روزانه پیگیری‌های تحصص مصوبات صورت می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، مجموع اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور به قم را ۱۹ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال برشمرد و این رقم را ۹ برابر اعتبار سال‌های ۹۹ و ۹۸ عنوان کرد و گفت: تاکنون هفت هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر تخصیص و جذب شده است.

وی ابراز داشت: برای اجرای مصوبات می‌بایست پیگیری‌های لازم صورت گیرد و دستگاه‌هایی که پیگیری‌های مستمری داشتند بیش از ۹۰ درصد اعتبارات خود را جذب کردند؛ اما دستگاه‌هایی نیز بوده‌اند که ده درصد هم اعتبارات مصوبات را جذب نکردند و در این زمینه دستگاه‌ها می‌بایست پاسخگو باشند و یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی مدیریتی همین جذب اعتبارات است.

وی اظهار داشت: در سفر رییس جمهور به قم ۱۵۶ طرح در حوزه‌های مختلف به تصویب رسیده که در طی دو سال می‌بایست اجرایی شود که ۸۸ درصد مصوبات زیرساختی بوده و ۱۲ درصد نیز سایر مصوبات است.

معتمدی افزود: از ۱۵۶ مصوبه، ۳۰ طرح شاخص است که علاوه بر دستگاه‌های متولی، باید توسط معاونان استانداری نیز پیگیری شود.

وی بیان داشت: حوزه مسکن با ۱۸ طرح بیشترین تعداد مصوبه را دارد و در حوزه جاده ۱۳ مصوبه، سلامت ۱۰، آموزش عالی و پژوهش ۱۰ مصوبه، آسیب‌های اجتماعی ۸، اشتغال ۷، آب ۴ و شرکت‌های دانش بنیان ۲ مصوبه تصویب شده است.

راه اندازی کامل متروی قم با تست گرم صورت نمی‌گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، با بیان اینکه یکی از معضلات کشور در حوزه مترو موضوع واگن است اظهار داشت: برای تست گرم متروی قم نیازمند دو رام قطار هستیم که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و امید است مشکل تامین واگن حل شود.

وی بیان داشت: راه اندازی کامل متروی قم با تست گرم صورت نمی‌گیرد؛ بلکه این پروژه برای تکمیل نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و قرارداد با پیمانکار نیز می‌بایست مشخص شود.

معتمدی گفت: برای راه اندازی خط یک متروی قم نمی‌توان زمان مشخصی اعلام کرد؛ چرا که منابع و امکانات برای راه اندازی در اختیار استان نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، در خصوص باز پس گیری زمین‌های داده شده به مراکز آموزشی حوزوی و دانشگاهی در استان قم اظهار داشت: زمین‌هایی در طی ده سال اخیر به مراکز مختلف دانشگاهی و حوزوی واگذار شده و برخی از این موسسات اقدام خاصی در این زمین‌ها انجام ندادند و به همین دلیل این موارد در کمیته‌ای مورد بررسی قرار گرفت و پرونده‌ای برای آنان تشکیل شد.

وی ابراز داشت: متولی این زمین‌ها سازمان ملی زمین بوده که نماینده آن در استان اداره کل راه و شهرسازی قم است و فصل الخطاب نیز در این زمینه قانون است که تاکنون اقدام خاصی به لحاظ قانونی در این زمینه صورت نگرفته که این امر پس از سفر ریاست جمهوری در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: موسساتی که برنامه‌ای برای این زمین‌های نداشته باشند زمین‌های مذکور از آنان پس گرفته خواهد شد؛ چرا که امروز استان برای احداث مسکن متقاضیان طرح ملی مسکن با کمبود زمین مواجه است.

مشاور حمل و نقل بر وجود مونوریل با رویکرد گردشگری تاکید دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، در خصوص سرانجام مونوریل نیز بیان داشت: مشاور حمل و نقل بر وجود مونوریل با رویکرد گردشگری تاکید دارد و بعد از سفر رییس جمهور جلسه‌ای با حضور مسئولین شهر و استان و مدیرعامل دو شرکت پیمانکار برگزار شد که در این جلسه ظرفیت‌ها و کاربری‌های گردشگری این پروژه بررسی و تشریح شد.

وی عنوان کرد: برای تکمیل پروژه باید از سرمایه گذار و با تکیه بر رویکرد گردشگری استفاده شود و قرار است کمیته‌ای کشور در تهران برای تعیین تلکیف مونوریل قم تشکیل شود که البته پیشنهادهای استان به صورت مشخص آماده است و منتظر برگزاری جلسه هستیم.

تکمیل فرودگاه قم مورد پیگیری شخص رییس جمهور است

معتمدی در خصوص پروژه فرودگاه قم نیز بیان داشت: تکمیل فرودگاه قم از جمله مصوبات سفر رییس جمهور به قم است و شخص رییس جمهور، همه مردم، دستگاه‌ها، مراجع و علما نظرشان این است که این پروژه باید اتمام شود چرا که این امر در ارتقاء جایگاه بین المللی قم نقش بسزایی دارد.

وی افزود: جلسه‌ای با سرمایه گذار داشتیم و به وی اعلام شد که در استان مسئله‌ای برای تامین زیرساخت فرودگاه نداریم اما اینکه سرمایه گذار می‌خواهد اجرا کند یا خیر هنوز مشخص نیست هر چند که سرمایه گذار برای تکمیل پروژه اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار متعهد شده که تکمیل فرودگاه را انجام دهد افزود: سرمایه گذار برای انجام مقدمات کار نماینده‌ای را معرفی کرد و جلسه‌ای با حضور دستگاه‌ها و نماینده ایشان برگزار و قرار شد سرمایه گذار با هیچ دستگاهی ارتباط برقرار نکند و فقط معاونت عمرانی موضوعات را پیگیری کند که این امر از نقاط ضعف سرمایه گذاری در گذشته بوده و می‌بایست برای پیشبرد سرمایه گذاری روندها را تسهیل کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، ادامه داد: برای منطقه گردشگری طرلاب موضوع تامین آب و برق آن حل شده و امیدواریم مجوز برای این امر از طریق کمیسیون ماده ۵ دنبال شود.

وی افزود: در این مرحله سازمان هواپیمایی کشور باید بگوید که طرح سرمایه گذار برای احداث فرودگاه چقدر زمین نیاز دارد که قرار شد در یک جلسه با مسئولین کشوری این امر تعیین تکلیف شود که در این صورت سرمایه گذار با یک قرارداد مشخص کار را پیش خواهد برد و کمیته راهبری نیز برای این پروژه با حضور دستگاه‌های نظارتی در نظر گرفته شده است.

تا پایان امسال مشخص می‌شود که آیا سرمایه گذار می‌تواند کار تکمیل فرودگاه قم را دنبال کند

معتمدی بیان داشت: تا پایان امسال مشخص می‌شود که آیا سرمایه گذار می‌تواند کار تکمیل فرودگاه قم را دنبال کند یا خیر و ما به دنبال اتمام این پروژه هستیم و البته از سویی دیگر دریافت مجوزهای اصولی در این زمینه نیز در حال پیگیری است و تکمیل پروژه نیز منوط به دریافت مجوز نیست و به همین دلیل زیر ساخت‌های آن در حال انجام است.

وی تاکید کرد: پیگیری‌ها در راستای تکمیل پروژه فرودگاه قم با جدیت دنبال می‌شود و جلساتی به صورت دو هفتگی در محل فرودگاه قم برگزار خواهد شد.

در حوزه آب و فاضلاب در استان قم به شدت مشکل داریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، در ادامه با اشاره به چالش‌های آّب و فاضلاب در استان قم ابراز داشت: در حوزه آب و فاضلاب در استان قم به شدت مشکل داریم و امروز کیفیت آب در قم خوب نیست.

معتمدی با بیان اینکه بسیاری از مناطق شهر قم فاقد فاضلاب شهری هستند ابراز داشت: شهری که شبکه فاضلاب نداشته باشد شهریت ندارد و باید برای شبکه فاضلاب قم پیگیری‌های مجدانه و مضاعفی صورت گیرد.

وی ابراز داشت: در زمینه تامین و توزیع برق در استان قم نیز مشکلانی داریم و در این سالهای اخیر کمتر به موضوعات زیرساختی توجه شده که قرار شده است در طی دو سال آینده مسائل ریشه‌ای برق استان برطرف شود.

وی تصریح کرد: برای تابستان امسال نیازمند بسیج امکانات استان برای تامین برق مورد نیاز مشترکان خانگی درگام اول و بعد واحدهای صنعتی هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، افزود: در حوزه آموزش و پرورش، قم تقریباً یک متر از متوسط کشوری عقب است که این بخش در اختیار خیرین قرار گرفته است و دولت نیز در آماده سازی زیرساخت‌ها و تجهیز مدارس باید کمک کنیم.

وی در خصوص احداث مسکن در قالب طرح نهضت ملی در قم بیان داشت: محدوده ۵۶۰ هکتار برای این امر اختصاص یافته است و هر چند مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ندارد با این حال قراردادی با مشاور بسته شده که در گام اول محدوده آن مشخص و در گام دوم جاده‌های دسترسی آن طراحی خواهد شد و در گام بعدی به صورت بلوک بلوک پروژه‌ها شروع خواهد شد.

۱۳۰ هزار نفر در قم برای مسکن ثبت نام کردند

وی بیان داشت: ۱۳۰ هزار نفر در قم برای مسکن ثبت نام کردند که این افراد باید پایش شوند که پیش بینی می‌شود بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر واجد شرایط باشند و در آینده‌ای نزدیک مقدمات تحویل ۶ هزار واحد در هر سه ماه در دستور کار قرار می‌گیرد.

معتمدی با بیان اینکه در هر هکتار ۸۰ تا ۱۰۰ خانوار مستقر خواهند شد و تلاش می‌شود نقاط ضعف پردیسان در این منطقه تکرار نشود گفت: راه و شهرسازی باید املاک تجاری پردیسان را بفروشد و این امر از طریق مزایده و با حضور دستگاه‌های نظارتی صورت خواهد گرفت و شفاف می‌شود.

وی همچنین عنوان داشت: تمامی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در ۵۶۰ هکتاری نیست و ۱۷ هکتار از بافت فرسوده و بخشی نیز با استفاده از انبوه سازان تامین وساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده استان‌ها در تامین زمین در حوزه مسکن مسئله دارند افزود: در قم بخشی در پردیسان و بخشی در ۵۶۰ هکتاری به میزان ۵۰ هزار نفر مسکن متقاضیان تامین شده و برای مابقی نیز باید به فکر تاسیس شهرکی در نزدیکی قم باشیم.

وی عنوان کرد: تقاطع غیر همسطح پردیسان- کهک، ادامه عماریاسر به جاده کاشان و نیز مونوریل با سرمایه گذاری وزارت نفت در قم دنبال خواهد شد.

معتمدی گفت: ۳۰ هکتار برای ساماندهی حاشیه شهر در مناطق دو شش اختصاص داده شده تا مشکلات دریاچه جوان مرتفع شود.

ریل‌های متروکه از شهر قم باید جمع شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، افزود: ریل‌های متروکه از شهر قم باید جمع شود که بخشی از آن در منطقه دو جمع آوری شده او بخشی دیگر در منطقه ۴ و ۵ است که برای این کار ۸۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: از پردیسان تا کهک سه پروژه تعریف شده که چند بانده کردن این محور و ساخت تقاطع در ورودی این محور از سمت پردیسان به کهک از جمله آنها است.

وی ابراز داشت: بخش عمده‌ای از مسائل ۲۰۰ روستای استان قم آماده شده که تلاش می‌شود طی دو سال آینده آسفالت این روستا که عمده ترین مشکل است حل شود و حل مشکل آبرسانی این روستاها نیز در اولویت قرار دارد.

معتمدی در خصوص ساماندهی منطقه جمکران نیز بیان داشت: محدوده جمکران تازه به شهر قم ملحق شده است که شهرداری مصوباتی برای تعریض برخی از کوچه‌ها داشته است که البته شورا و شهرداری برای این منطقه می‌بایست برنامه‌ای داشته باشند و در بودجه سال ۱۴۰۱ برای بهسازی این منطقه اعتباری در نظر گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: جمکران یکی از مناطق قم است و شهرداری و شورای شهر باید برای تامین زیرساخت‌های شهری این منطقه همانند سایر مناطق شهری اقدام کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، عنوان کرد: برای ساماندهی چهل اختران ۲۰ میلیاردتومان تخصیص یافته تا مابقی تملکات صورت گیرد و مشکلات این منطقه برطرف شود.

معتمدی تخلفات ساختمانی را از معضلات در قم برشمرد و ابراز داشت: در این زمینه باید ریشه یابی کرد که علت تخلفات ساختمانی چیست که بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که منطقی نبودن طرح تفصیلی در برخی از مناطق شهری، وجود نقشه‌های اجرایی، عدم برخورد به موقع با تخلفات، بالا نبودن هزینه تخلفات و عدم اجرای آرای تخریب در کمیسیون ماده ۱۰۰ علل اصلی تخلفات ساختمانی در استان است که در این زمینه جلساتی را با نظام مهندسی و اداره کل و شهرسازی و نیز شهرداری قم برگزار کردیم و امیدواریم طی ماه‌های آینده بسته‌ای مشخص برای برخورد با تخلفات ساختمانی تهیه و تدوین شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchxxnzm23nv6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما