چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۱
کد مطلب : 104046

آخرین خبرها از ساماندهی چهل اختران قم

قم نيوز : مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به تخصیص 20 میلیارد تومان اعتبار استانی و بودجه‌های مشخص شهرداری برای ساماندهی چهل اختران خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ صحن بهسازی شده و ساخت پارکینگ نیز آغاز می‌شود.
آخرین خبرها از ساماندهی چهل اختران قم
آخرین خبرها از ساماندهی چهل اختران قم
به گزارش قم نیوز علیرضا خاکی در گفت‌وگویی خبری، با اشاره به آخرین تصمیمات برای ساماندهی چهل اختران اظهار داشت: در سال جاری با پیگیری‌های اداره کل راه و شهرسازی، ۲۰ میلیارد تومان بودجه به این موضوع تخصیص داده‌شده و با همکاری و جلسات مشترک بین شهرداری و اداره کل و راه و شهرسازی، طرح بازنگری این پروژه در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد.

وی با بیان اینکه در بازبینی طرح قسمتی از محدوده کاهش پیداکرده و بخشی از محدوده آزادشده است، ابراز کرد: برای قسمتی دیگر از این محدوده باید طرح تکمیلی تهیه کنیم و رویکرد پروژه به سمت بهسازی محیطی تغییر کرده و تملکات در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: در طرح جدید اجرای پروژه‌های سنگین در اولویت دوم قرار گرفت و قرار بر بهسازی محیطی باهدف ساماندهی محدوده و ارتقا سیما و منظر اطراف چهل اختران است و با مصوبه جدید، طرح در زمان کمتری قابل‌اجرا خواهد بود.

وی از اختصاص ردیف بودجه خاص در شهرداری به این طرح خبر داد و گفت: علاوه بر ۲۰ میلیارد بودجه اختصاصی اداره کل راه و شهرسازی به این پروژه، شهرداری نیز ردیف بودجه اختصاصی سال ۱۴۰۱ خود را نیز تخصیص داده و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بهسازی محیطی این منطقه را شروع کنیم.

خاکی برنامه و طرح بهسازی را موردتوجه قرارداد و گفت: تلاش شده صحن و رواق اصلی امام‌زاده را احداث کنیم تا باوجود چند مدیریتی طرح و چالش‌های آن، هم‌زمان توسعه شبستان و احداث صحن را انجام شود و چند لکه نیز بازنگری شهری شده و تملک آن‌ در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) ابراز کرد: اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و اداره کل اوقاف و تولیت این آستان مقدس نیز باید برنامه‌های توسعه صحن امامزاده را هم‌زمان انجام دهد تا توسعه صحن و احداث شبستان‌ها را هم‌زمان داشته باشیم.

وی تغییر اعداد و مساحت طرح را اعلام و بیان کرد: محدوده طرح از ۴.۳ هکتار مصوب به ۲ هکتار مداخله تغییر و بازنگری صورت گرفت، در ابتدا باید لکه‌ها شناسی شده و بعد از تعریف طرح مابقی را عرصه را آزادسازی کنیم و در حال حاضر سه محدوده مداخله، مطالعه و آزادشده تعریف‌شده است.

خاکی برنامه بهسازی چهل اختران را تشریح و ابراز کرد: در سال ۱۴۰۱ صحن بهسازی شده و ساخت پارکینگ نیز آغاز می‌شود که ممکن بوده بخشی از تملکات به سال ۱۴۰۲ برسد، اما پارکینگ به کامل شدن تملک منوط نشده و هر چه تملک انجام شود به پارکینگ اضافه خواهد شد.

وی سپس به افزایش پارکینگ اشاره و تأکید کرد: تمرکز طرح بر تملک برای صحن بوده و پارکینگ سطحی در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی می‌شود، ولی ادامه پارکینگ سازی و تملک آن تدریجی بوده و با تخریب هر‌ پلاک به ظرفیت پارکینگ اضافه می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) بهسازی سیما و منظر محدود چهل اختران را نیز موردتوجه قرارداد و گفت: بخشی از سیما و منظر منطقه با رواق سازی بهبود پیداکرده و بخشی نیز به‌مرورزمان و با تکمیل طرح کامل می‌شود.

وی زمان‌بندی اجرای طرح را در مرحله نخست را ۴ ماه اعلام کرد و یادآور شد: ۲۰ میلیارد تومانی که اداره کل راه‌سازی جذب کرده باید در ۴ ماه نخست سال تخصیص پیداکرده و هزینه شود و امیدواریم تا پایان سال بیش از برنامه زمان‌بندی‌شده طرح را جلو ببریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc00qse2bqxx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما