يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : 104204

بیمارستان‌های فرسوده قم بازسازی می‌شوند/شایعه سکته در اثر واکسن

قم نيوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: برنامه داریم تا بیمارستان‌های فرسوده در قم از جمله ایزدی و حضرت معصومه (س) بازسازی شود تا رضایتمندی مراجعان ارتقاء یابد.
یمارستان‌های فرسوده قم بازسازی می‌شوند/شایعه سکته در اثر واکسن
یمارستان‌های فرسوده قم بازسازی می‌شوند/شایعه سکته در اثر واکسن
به گزارش قم نیوز مهدی مصری بعد از ظهر شنبه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات استان قم در خصوص کمبود رادیولوژیست خانم در قم اظهار داشت: پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته و مقرر شد دو نفر خانم به عنوان متخصص در حوزه رادیولوژی به استان اضافه شوند و از طرفی دیگر با توجه به اینکه قم شرایط مذهبی خود را دارد؛ قرار شد این رشته در استان ایجاد و بومی گزینی نیز برای پاسخگویی به نیازهای استان در دستور کار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان داشت: استان قم در زمینه متخصص چشم نیز چالش‌هایی دارد که در زمینه در حال رایزنی با مرکز چشم پزشکی جوادالائمه (ع) هستیم تا این بخش را برون سپاری کنیم.

مصری بیان داشت: در استان قم نیازمند مرکز جامع مشاوره‌ای و روانشناسی نیز هستیم و مقدمات این امر در حال انجام است.

متأسفانه شاهد عادی انگاری بیماری کرونا در قم هستیم

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد عادی انگاری بیماری کرونا در قم هستیم افزود: قم از نظر انجام واکسیناسیون ۱۵ درصد از کشور عقب است و از سوی دیگر این شهر زائر پذیر بوده و در مناسبت‌های مختلف شاهد حضور گسترده مردم از نقاط مختلف کشور در قم هستیم که این امر نیز می‌تواند در عدم آبی شدن وضعیت کرونا در این استان تأثیرگذار باشد؛ هر چند که در ظرف یک هفته آینده امیدواریم قم نیز به جمع شهرهای آبی بپیوندد.

وی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در قم بیان داشت: بیش از یک میلیون و ۸۶۰ هزار واکسن در قم تزریق شده که این میزان بسیار کم است و در حال حاضر در قم روزانه ۱۰ بستری جدید داریم و باید عنوان داشت تزریق واکسن قطعاً در کاهش و از بین رفتن بیماری اثر دارد و اینکه به این شایعه دامن زده می‌شود که واکسن موجب بروز سکته در افراد می‌شود از نظر علمی درست نیست.

علت عدم راه اندازی بیمارستان در شهرستان‌های قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در پاسخ به علت عدم راه اندازی بیمارستان در شهرستان‌های قم بیان داشت: با دستورالعمل‌های موجود نمی‌توان برای این بخش‌ها بیمارستان تعریف کرد و اساساً راه اندازی بیمارستان‌های زیر ۱۰۰ تختخوابی نیز صرفه اقتصادی ندارد؛ اما اقداماتی در راستای تقویت ارائه خدمات درمانی به مردم این بخش‌ها در حال انجام است و بخش خصوصی نیز آماده ورود برای ارائه خدمات درمانی در این مناطق است.

مصری در خصوص شیوع بیماری سرخک در کشور و قم نیز بیان داشت: سرخک بیماری به شدت مسری است و ۱۸ بار انتقال آن بیشتر از کرونا است و در این راستا گروه‌های پرخطر در قم شناسایی شدند و دو مورد مبتلا نیز مراحل درمان خود را طی می‌کنند و کسانی که در دارای بیماری زمینه‌ای هستند؛ علاوه بر کودکان نیز در برنامه واکسیناسیون قرار دارند.

آخرین وضعیت ساخت بیمارستان‌های بخش خصوصی در استان قم

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت بیمارستان‌های بخش خصوصی در استان قم نیز بیان داشت: بنا به گفته سرمایه گذاران بیمارستان خاتم، این مرکز تا سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد و این در حالی است که تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیمارستان نور نیز تا نیمه اول ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز می‌رسد که با افتتاح این دو مرکز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان قم به ۲ و ۷ دهم می‌رسد و قم از این جنبه از میزان استاندارد فراتر می‌رود.

وی با بیان اینکه قبول داریم خدمات رسانی در بیمارستان‌های قم پایین است افزود: متأسفانه در ایام شیوع کرونا متخصصین در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه مشغول شدند و بعد از کرونا به بخش دولتی بازگشتند که این امر مناسب نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان داشت: معتقدیم پزشک باید بیمار خود را از مطب به بخش دولتی بیاورد و اگر می‌خواهیم بهداشت و درمان قم ارتقا یابد باید به این امر توجه شود و این زمینه برنامه داریم.

مصری همچنین بیان داشت: در حوزه اعتبار بخشی و ارائه خدمات درمانی مطلوب باید قوی‌تر عمل کرد و یکی از اصلی ترین موضوع اطلاع رسانی به موقع و رفع ابهام برای بیمار است هر چند که بخشی از مشکلات این است که همراهان بیمار قانع نمی‌شود و به دلیل انتقال به مرکز درمانی دیگر؛ روند درمان ناقص صورت می‌گیرد.

بیمارستان‌های فرسوده در قم بازسازی می‌شوند

وی ابراز داشت: برنامه داریم تا بیمارستان‌های فرسوده در قم از جمله ایزدی و حضرت معصومه (س) بازسازی شود تا رضایتمندی مراجعان ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ادامه عنوان داشت: تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت از شعارهای محوری دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان است که عدالت به معنای دسترسی به خدمات مناسب درمانی و پاسخگویی مطلوب به بیماران است.

وی بیان داشت: در تعالی نظام سلامت، موضوع سلامت را می‌بایست در ابعاد مختلف جسمی و روانی در نظر گرفت؛ چرا که جنبه روانی در دنیا امروز جایگاه ویژه ای پیدا کرده و در کشور ما نیز یک دهه اخیر کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است.

مصری ابراز داشت: اخلاق حرفه‌ای و پزشکی موضوع مهمی است که در این زمینه باید تلاش کرد تا چالش‌های ایجاد شده با کمک اخلاق پزشکی برطرف شود و از سویی دیگر رسانه‌ها می‌توانند در ارتقا فرهنگ سلامت نقش آفرین باشند.

وی عنوان داشت: دستیابی به انرژی پاک موضوع مهمی است که اگر به این امر توجه شود؛ کاهش و مدیریت آلاینده‌های هوا را خواهیم داشت که این امر در نهایت موجب کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد.

مصری افزود: کاهش و مدیریت حوادث و بلایا نیز می‌بایست مورد توجه باشد؛ چرا که بی توجهی به این امر تبعات اجتماعی با خود به دنبال دارد و در این زمینه می‌بایست آموزش‌های پیشگیرانه ارائه شود.

قرارگاه تعالی جمعیت در استان قم تشکیل خواهد شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه جوانی جمعیت نیز از جمله مقولات توسعه پایدار هر کشوری است افزود: در کشور ما متأسفانه دیر به این موضوع توجه شده است اما هم اکنون در این زمینه اقداماتی در حال انجام است و قرارگاه تعالی جمعیت نیز در این راستا در استان قم تشکیل خواهد شد.

مصری همچنین تاکید کرد: موضوع تغذیه سالم از مزرعه تا سفره نیز بسیار مهم است و در این زمینه باید مراقب صنعتی شدن محصولات کشاورزی باشیم که این بخش کار زیادی را مطلبد و رسانه‌های می‌بایست در این زمینه مطالبه گر باشد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته دانشگاه علوم پزشکی درماه های اخیر ابراز داشت: تهیه دستگاه‌های اکسیژن ساز، سی تی سکن و تجهیزات مورد نیاز برای بیمارستان‌ها در این دوره مورد پیگیری قرار گرفت و پت اسکن برای درمان سرطان نیز مهم است که برای ورود آن به استان قم رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

لزوم توسعه مرکز سوانح سوختگی و ایجاد مرکز پیوند کبد در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان داشت: توسعه مرکز سوانح سوختگی، پیوند کبد، توسعه دانشگاه علوم پزشکی و خوابگاه‌های دانشجویی از جمله برنامه‌های این دوره است و امیدواریم با کمک خیرین نیازمندی‌های سخت افزای و نرم افزاری بخش سلامت و درمان استان قم تأمین شود.

مصری بیان داشت: امر واکسیناسیون بیماری کرونا به مرحله خوبی رسیده و امروز شرایط کشور در مقایسه با سایر کشورها مطلوب است، هر چند عادی انگاری نباید صورت گیرد و باید توجه داشت که کرونا همچنان وجود دارد و کارشناسان پیش بینی می‌کنند که اواسط تابستان شاهد موج دیگر کرونا باشیم.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون موجب کاهش تعداد فوتی‌ها، بستری و بستری در مراقبت‌های ویژه شده و در این زمینه همکاری دستگاه‌های متولی در زمینه مدیریت بیماری کرونا به صورت ملی و استانی بسیار مؤثر بوده است.

وی افزود: تا زمانی که فرهنگ عمومی در حوزه سلامت ارتقا پیدا نکند هزینه‌ها در این بخش همچنان بالا خواهد بود وادغام بخش آموزش و پزشکی در بخش سلامت بسیار مهم بوده که نتایج مطلوبی به دنبال داشته است.

مصری افزود: موضوع پاسخگویی اجتماعی نیز بسیار مهم است و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می‌بایست در این مسیر قدم بردارند و هر چند که این امر منوط به بخش سلامت نیست و سایر نهادها نیز در این زمینه وظیفه دارند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciu5az5t1aur2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما