سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : 104244

بافت فرهنگی هسته مرکزی شهر قم دچار مشکل شده است

قم نيوز : نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: این هشدار را می‌دهیم که بافت فرهنگی اطراف حرم دچار مشکل شده و در برخی شوارع بیش از 80 درصد ساکنین غیرایرانی با فرهنگ‌های مختلف بوده که نظارتی هم بر اسکان آنان نیست و باید برای این وضعیت فکری عاجل کرد.
بافت فرهنگی هسته مرکزی شهر قم دچار مشکل شده است
بافت فرهنگی هسته مرکزی شهر قم دچار مشکل شده است
به گزارش قم نیوز محمود مسگری در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه شهر مقدس قم قطب گردشگری مذهبی بوده و حرم مطهر حضرت معصومه(س) نگین آن است، اظهار کرد: در گذشته کنار حرم مطهر بافت فرهنگی فاخری وجود داشته و علما، تجار و بازاریان در اطراف حرم زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه با توجه به فقر مراکز اقامتی در شهر مقدس قم مقرر شد برای رفع این نقیصه مراکز اقامتی اطراف حرم ساخته شود ولی متأسفانه حریمی که برای حرم مطهر در نظر گرفته‌شده بود رعایت نشد، افزود: همچنین اعلام بافت تاریخی کردن ۳۱۵ هکتار از منطقه اطراف حرم باعث شد ساخت‌وساز مراکز فاخر اقامتی با کندی مواجه شود و منازل این منطقه یکی پس از دیگری از سکنه خالی و برای اسکان زائرین مخصوصاً غیرایرانی ها به کار رود که درشان زائران نبوده و نیست.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اینکه اسکان زائران در این منازل شخصی مشکلات غیر فرهنگی زیادی داشته که باعث شد در سال ۸۵ به برخی از آن‌ها مجوزهایی داده شود تا زیرپوشش اماکن نیروی انتظامی اقدام به اسکان کنند، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که بافت تاریخی و فرسوده اطراف حرم از سکنه بومی خالی‌شده و اتباع کشورهای مختلف بدون هیچ نظارتی اسکان داده می‌شوند.

مسگری ابراز کرد: این هشدار را می‌دهیم که بافت فرهنگی اطراف حرم دچار مشکل شده و در برخی شوارع بیش از ۸۰ درصد ساکنین غیرایرانی با فرهنگ‌های مختلف بوده که نظارتی هم بر اسکان آنان نیز و باید برای این وضعیت فکری عاجل کرد.

وی با بیان اینکه استانداری باید برای احیای بافت تاریخی و جدا کردن بافت فرسوده که ارزش تاریخی ندارد را در دست اقدام جدی قرار دهد، عنوان کرد: باید مجوزها و مشوق‌هایی برای ساکنین بومی این منطقه در نظر گرفته شود تا با ساخت‌وسازهای جدید بازگشت ساکنین بومی به اطراف حرم را داشته باشیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و امنیتی باید به این موضوع ورود کنند تا هر چه سریع‌تر این معضل را در شهر مقدس قم رفع کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc00qs02bqxi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما