جمعه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : 104293

آیت الله اعرافی:معیشت مردم خط قرمزی است که باید جدی گرفته شود

قم نيوز : آیت الله اعرافی با اشاره به اصلاحات اقتصادی دولت،شرایط دشوار اقتصاد جهانی و بی عدالتی در توزیع یارانه‌ها را دو عامل مهم بر ضرورت این جراحی اقتصادی خواند و گفت: معیشت مردم خط قرمزی است که با هر قیمتی باید جدی گرفته شود و مسئولان وظیفه دارند در این زمینه قدرت خرید مردم به ویژه در کالا‌های اساسی را حفظ کنند.
آیت الله اعرافی:معیشت مردم خط قرمزی است که باید جدی گرفته شود
آیت الله اعرافی:معیشت مردم خط قرمزی است که باید جدی گرفته شود
به گزارش قم نیوز  آیت‎‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای قدس شهر قم افزود: بازسازی اقتصاد، با توجه به شرایط سختی که هم در سطح بین‌الملل (شیوع ویروس کرونا و جنگ اوکراین) پیش آمده و این دشواری اقتصادی را در سطح جهانی ایجاد کرده  و شرایط کشور ضروری است.

وی افزود: بی عدالتی در بهره‌مندی از یارانه‌ها و نکاتی که مسئولان توضیح داده و متخصصان به آن رسیده اند؛ دولتمردان را به این کار سخت واداشته‌است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: بنابراین باید این ضرورت را بر اساس نگاه‌های کارشناسی پذیرفت و با آن همراهی کرد.

وی اضافه کرد: دولت و مسئولان وظیفه دارند که قدرت خرید مردم به ویژه در کالاهای اساسی را حفظ کنند و این سبد غذایی که سلامت جامعه را تامین می‌کند، باید مد نظر قرار دهند.  

وی گفت: نظرهای متختصصان متعهد از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مورد توجه قرار بگیرد و ارتباط مستمر برنامه ریزان با دانشمندان و متخصصان متعهد، شجاع و آگاه ضروری  است.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود:  دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه وظیفه دارند که مسئولان را  در پیدا کردن راه غلبه بر مشکلات یاری کنند.

وی اظهار داشت: دولتمردان به طور مستمر این طرح را مورد آسیب‌شناسی و سنجش قرار دهند و هر جا که لازم بود، تغییر در آن ایجاد و در اجرای درست آن مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه نقطه اتکای مسئولان مردم هستند، گفت: باید با مردم در ارتباط مستمر باشید و خوشبختانه دولت این سیاست را پیشه کرده‌است و تمام سطوح دولت باید این ارتباط مستمر را با مردم داشته باشند، چرا که این ارتباط های نزدیک بسیاری از گره‌ها را می‌گشاید.

او نظارت بر بازار و بهره مندی از نظرات کارشناسان در اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: آسیب شناسی پیوسته با نظر نقادانه اساتید مراکز علمی کشور یاری گر دولت بر اجرای بهینه طرح است.

آیت الله اعرافی نظارت بر بازار و تسهیل در روند حل مشکل کسانی را که در طرح مشارکت مردمی و توزیع عادلانه یارانه مشمول دریافت یارانه نشدند، از دیگر اقدامات مجریان طرح دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی و بر تسریع حل مشکل کسانی که مشمول یارانه نیستند، تاکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه همچنین خواستار نظارت و کنترل بر بازار و کارخانه ها و نیز جلوگیری از قاچاق کالا شد.

وی با اشاره به لزوم توجه به حل مشکلات کشاورزان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران گفت: کلید حل آینده مشکلات این است که صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی ارتقا یابند.

وی گفت: روابط خوب و فعال؛ نه با مستکبران لجوج که الان هم در برجام، نهایت لجاجت خود را نشان می‌دهند و پیمان‌شکن هستند؛ بلکه با دولت‌های گوناگون در منطقه و دنیا تقویت شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: معیشت مردم و زندگی حد متوسط جامعه، خط قرمزی است که باید هر قیمتی به آن توجه کرد.

وی درباره مسایل جمعیت گفت: کاهش جمعیت کشور ما بحرانی و بسیار خطرناک است؛ قانون تعالی خانواده و جمعیت که سال گذشته تصویب شد، بسیار مهم و دارای محورهایی است که نیاز به عزم جدی دارد و از دولت انتظار می‌رود، این قانون را نصب‌العین قرار دهد و راه را برای پیاده شدن آن باز کند.

اعرافی با بیان اینکه مسایل فرهنگی نباید کوچک شمرده شود، گفت: فروپاشی فرهنگی و ارزش‌های الهی و اخلاقی، خسارت به بار می آورد.

وی با اشاره به اینکه دولت و مردم اولویت فرهنگ را فراموش نکنند، بر رونق مسجدها تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش فعالیت‌های خوبی را شروع کرده است که نیازمند کمک مردم و سایر دستگاه هاست.

وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد امنیت ملت ایران را از بین ببرد، گفت: دشمنان بدانند که ملت ایران پای اقتدار، امنیت، آزادی و استقلال خود ایستاده‌است.  

اعرافی همچنین با بیان اینکه دومین اصل در مقام تربیت کودک و نوجوان پس از مهرورزی، گرامیداشت و برخورد با کرامت است؛ اظهار داشت: برخورد کریمانه با آحاد مسلمانان یک اصل و قانون الهی، برای تقویت پایه‌های انسجام اجتماعی است.

وی تصریح کرد: اسلام خانواده‌ای را می‌پسندد که منسجم، دارای روابط خوب و صمیمی باشد؛ و رابطه نیکو و کریمانه میان فرزندان و والدین همواره مورد تاکید آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) بوده و قانون اصلی در رشد و پرورش دیگران؛ تکریم، احترام و محبت است.



انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcgyt9qwak9zx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما