يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : 104439

کتاب حکمرانی نوین در قم و تهران رونمایی می‌شود

قم نيوز : قائم مقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: کتاب دو جلدی حکمرانی نوین صورت‌بندی دیدگاه جمعی از اندیشه‌ورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی است که از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به زیور طبع آراسته شده است و در قم و تهران رونمایی می‌شود.
کتاب حکمرانی نوین در قم و تهران رونمایی می‌شود
کتاب حکمرانی نوین در قم و تهران رونمایی می‌شود
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام عباس حیدری‌پور قائم مقام پژوهشکده باقر العلوم (ع) عصر امروز در نشست خبری در قم، بیان کرد: فعالیت و رویکرد پژوهشکده باقرالعلوم از ابتدا که در سال ۱۳۶۷ افتتاح شد به تدریج تغییراتی داشته است اما در سال ۱۳۹۸ هویت پژوهشکده بازسازی شد و پژوهشکده تامین پشتوانه لازم در امور تبیین اسلام ناب و آشنایی و اشراف بر وضعیت فرهنگی در عرصه‌های اجتماعی خرد و کلان را بر عهده گرفت.

وی افزود: با توجه به تصمیم گرفته شده رویکرد ما به سمت علمی و پژوهشی تغییر پیدا کرد، ارتقا و کارآمدی سازمان تبلیغات اسلامی در امر تبلیغ دین اسلام و ایفای نقش موثر در بازآفرینی فرهنگی و اجتماعی کشور با پشتیبانی علمی و پژوهشی و اندیشه‌ورزانه از اهداف سامان تبلیغات اسلامی کشور است.

 حیدر‌ی‌پور گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری قدرت و تاثیر حلقه‌های میانی باید افزایش یابد و بر همین اساس دفتر تبلیغات اسلامی نیز تصمیم به این گرفت که رویکرد فعالیت‌های پژوهشی را تغییر دهد و در این مسیر از نخبگان صاحب نظر و توانمند استفاده کند.

وی ادامه داد: اهداف پژوهشکده باقر العلوم (ع) به این صورت است که تبیین و ارائه اندیشه اصیل اسلامی مبتنی بر مکتب امام خمینی(ره) و متناسب با نیازهای فکری اقشار مختلف جامعه به ویژه فرهیختگان باشد، بازشناسی و خوانش علمی سرمایه‌های علمی، تبلیغی، تربیتی دینی با روش‌های مختلف میدانی و اسنادی، مطالعات تطبیقی روش‌ها و سازمان‌های تبلیغی انجام شود.

 حیدری‌پور تصریح کرد: جامعه‌ای که اکنون در آن زندگی می‌کنیم نیاز به تبلیغ به شیوه‌‌نوین دارد، تبلیغ به صورت نوین در جامعه با تناسب زمان پویایی کمتری دارد ما وظیفه  داریم که شیوه‌های نوین تبلیغ را برنامه‌ریزی و به مبلغان مذهبی آموزش دهیم.

قائم مقام پژوهشکده باقر العلوم (ع) اظهار کرد: تبلیغ دین یک شیوه مرسوم و واحد دارد آن هم حضور یک روحانی بر روی منبر است اما این برای آشنایی نسل جدید با دین و مسائل دینی کفایت نمی‌کند، ما با همکاری پژوهشگران توانمند روش‌های حکمرانی و تبلیغ نوین را در مجموعه کتاب دوجلدی حکمرانی نوین گردهم آورده و قابل دسترس عموم قرار داده‌ایم.

وی افزود: در این دو کتاب با افراد صاحب نظر در این موضوع مصاحبه‌های مختلف و مفیدی انجام شد، در ابتدا به موضوع تعیین اهداف و چارچوب ها، مقوله‌بندی محتوایی و طراحی اولیه نظام اطلاعات پرداختیم و اطلاعات جامعی را به صورت بانک اطلاعات جمع‌آوری کردیم.

 حیدری‌پور ادامه داد: در مرحله دوم افرادی که در جبهه انقلاب صاحب نظر بودند را لیست کرده و سپس بر اساس یک سری ارزیابی‌ها مصاحبه‌شوندگان نهایی را انتخاب کردیم ما در این پروسه تلاش کردیم که افراد نهایی ترکیب متعادلی از اندیشه‌ورزان، راهبرد‌ اندیشان و راهبران میدانی جبهه انقلاب باشد.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله سوم به تنظیم نظرات، پیاده‌سازی و پردازش مصاحبه‌ها پرداختیم و در مرحله چهارم صورت بندی دیدگاه‌ها را در دستور کار قرار دادیم، در نهایت در دو مرحله پایانی به تقاطع گیری مضمونی و تحلیل رفتیم تا این دو کتاب آماده استفاده قرار بگیرد.

 حیدری‌پور در خصوص فعالیت‌های پژوهشکده باقر العلوم (ع) افزود: در خصوص تبلیغ دین و ترویج این فرهنگ ما در این مرکز اقدامات موثری را انجام داده‌ایم، ۱۱ کارگروه فعال و پویا در کنار هم در موضوعات مختلف مانند تاریخ و سیره، مطالعات تبلیغ، مطالعات اجتماعی و غیره مشغول به فعالیت هستند.

 قائم مقام پژوهشکده باقر العلوم(ع) در پایان گفت: برای ما داشتن مدرک علمی ملاک مهمی نیست ما بر اساس توانمندی‌ها و علاقه افراد پروژه‌ها را به آنها می‌سپاریم و تا کنون هم کسانی‌که ما در خدمت آنها بوده‌ایم به بهترین شکل ممکن پروژه‌ها تکمیل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب دو جلدی حکمرانی نوین صورت‌بندی دیدگاه جمعی از اندیشه‌ورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی است که از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به زیور طبع آراسته شده است و در قم و تهران رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcip5az3t1au52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما