قم نيوز : روحانیت با تقدیم بیش از۴۰۰۰ شهید نقش قابل توجهی در دفاع مقدس ایفا کرده و این بدان معنا است که روحانیت در میدان عمل نیز پای خود را عقب نکشیده و به آنچه گفته عمل کرده است.
تعهد سرخ روحانیت از حجره تا سنگر/ نقش پررنگ روحانیون در دفاع مقدس
تعهد سرخ روحانیت از حجره تا سنگر/ نقش پررنگ روحانیون در دفاع مقدس
به گزارش قم نیوز در طول سال‌های ۸ سال دفاع مقدس اقشار مختلفی از ملت بزرگ ایران برای دفاع از کشور و اسلام در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافتند و در این سال‌ها بیش از ۲۲۰ هزار نفر از بهترین فرزندان این مرز و بوم به درجه رفیع شهادت رسیدند.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای در خصوص تعداد شهدای اقشار با یکدیگر داشته باشیم؛ بنابر اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپاه پاسداران، روحانیت با تقدیم بیش از ۴ هزار شهید نسبت به سایر اقشار بیشترین فراوانی را داشته‌اند و این بدان معنا است که روحانیت نه تنها نقش مهمی در عرصه تبلیغ و جریان سازی برعهده داشته؛ بلکه در میدان عمل نیز پای خود را عقب نکشیده و به آنچه گفته عمل کرده است.

روحانیت از ابتدای دوره مشروطه تا سال ۱۳۵۷، تعداد ۹۷ شهید و در دوران مبارزات انقلاب اسلامی ۴۰ شهید و تعداد ۲۳ شهید نیز بر اثر شکنجه در زندان‌های رژیم ستمشاهی داشته است.

تعداد شهدای روحانی اهل سنت نیز ۱۸۹ شهید و تعداد شهدای روحانی مدافع حرم که در همین سالهای اخیر در کشور سوریه به شهادت رسیدند نیز به ۳۵ نفر می‌رسد.

آمار شهدای روحانی ترور ۱۵۶ نفر و آمار شهدای روحانی خواهر ۱۵ شهیده است و پیکر مطهر ۹۳ نفر از روحانیون حاضر در دفاع مقدس نیز همچنان مفقودالاثر بوده و به کشور بازنگشته است.

در مجموع ۱۷ هزار نفر از طلاب و روحانیون در سالهای دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشتند که بیش از ۳ هزار نفر از آنان جانبار و ۳۰۰ نفر نیز به اسارت رژیم بعثی در آمدند.

اگر نگاهی به سوابق تحصیلی و مدارج علمی شهدای روحانی داشته باشیم؛ آمار ارائه شده از سوی حوزه علمیه حاکی از آن است که تعداد ۳۰ نفر از شهدای روحانی دارای سطح اجتهاد بودند و ۱۸۸ نفر سطح چهار، ۸۸ نفر سطح سه، ۲۵۱ نفر سه دو، ۹۳۷ نفر سطح یک و ۲۲۵۹ نفر نیز در سطح مقدمات حوزه علمیه مشغول به تحصیل بودند که با نواختن شیپور جنگ از درس و بحث، دست کشیدند و راهی جبهه‌ها شدند.

کنگره ملی ۴۰۰۰ شهید روحانی به منظور پاسداشت مقام شهدای روحانی روز چهارشنبه با پیام رهبر معظم انقلاب، سخنرانی رئیس جمهور، فرمانده سپاه، رئیس حوزه‌های علمیه کشور و مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه در مصلی قدس قم برگزار می‌شود که به همین بهانه به سراغ حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی که خود به عنوان یک روحانی رزمنده در سال‌های دفاع مقدس حضور تأثیرگذاری در این عرصه داشته رفتیم تا از زبان وی ابعاد مختلف نقش روحانیت در جنگ تحمیلی را بشنویم.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با تبیین نقش روحانیت در جنگ تحمیلی اظهار داشت: عوامل پیروزی و شکست را می‌توان به دو دسته عوامل مادی و معنوی تقسیم کرد که عوامل مادی شامل امکانات، پشتیبانی‌ها، تجهیزات جنگی و حتی نیروی انسانی است که این امر در پیروزی و یا شکست می‌تواند سهم مهمی داشته باشد.

صدام خواب سقوط یک هفته‌ای ایران را می‌دید

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: عوامل معنوی نیز در کشورهای مختلف که دارای دین و آئین متفاوتی هستند و در هر نیروی مسلح با نیروهای مسلح سایر کشورها متفاوت است و ممکن است عاملی در یک ارتش موجب تقویت معنویت در نیروها باشد، اما در ارتش دیگر همین عامل موجب تضعیف باشد.

وی گفت: یک نیروی رزمی باید روحیه جنگیدن داشته باشد که ممکن است یک ارتش برای تقویت نیروی نظامی خود از رقص و شرب خمر استفاده کند در صورتی که این عامل در لشکر توحیدی در نقطه عکس قرار دارد.

حجت الاسلام ذوالنوری تاکید کرد: در دفاع مقدس، عوامل معنوی موجب شد ارتش تا دندان مسلح بعثی که همه دنیا پشت سر او بودند و قدرت‌های شیطانی او را تقویت و پشتیبانی می‌کردند شکست بخورد و در نهایت به آتش بس تن دهد و در ادامه نیز آن رژیم آتش افروز دوام نیاورد و نابود شد و دیکتاتور حاکم بر آن به زباله دان تاریخ پیوست اما نظام جمهوری اسلامی و مردم بی دفاع ایران آن زمان؛ امروز با سربلندی علم افتخار بر دوش خود حمل کنند.

وی با بیان اینکه صدام خواب سقوط یک هفته‌ای ایران را می‌دید افزود: اما امروز شاهدیم که ایران به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی در دنیا می‌درخشد و قدرت‌های شیطانی را به وحشت و نگرانی می‌اندازد که باید دید چه عواملی در این مسیر مؤثر بودند که قطعاً عوامل فیزیکی و تجهیزات نظامی نبود؛ بلکه عوامل معنوی از جمله ایمان، اخلاص، شهادت طلبی، عشق به اهل بیت (ع)، اجتناب از گناه، خداترسی، دنیاگریزی، ایثار و از خودگذشتگی و ولایت پذیری از جمله عوامل موفقیت رزمندگان اسلام در سال‌های دفاع مقدس بود.

نقش روحانیت در خلق عوامل معنوی در دفاع مقدس

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اقشار مردم ایران در دفاع مقدس نقش آفرین بودند ولی کسی نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد که روحانیت در خلق عوامل معنوی، تقویت و استمرار آن در بین رزمندگان بالاترین نقش را داشته است.

حجت الاسلام ذوالنوری با اشاره به تبیین نقش روحانیت در ۸ سال دفاع مقدس افزود: نقش روحانیت تنها به دوران دفاع مقدس محدود نمی‌شود و هر انقلاب دینی، نهضت و جنبش بیداری بخش که در طول تاریخ اسلام رخ داده روحانیت در آن نقش تعیین کننده از خود به جای گذاشته است و در قیام‌های عصر خودمان از جمله تحریم تنباکو، ملی شدن نفت، نهضت مشروطه و اتفاقات مشابه نقش راهبری روحانیت برجسته است.

وی تصریح کرد: در شکل گیری انقلاب اسلامی، افتخار انقلاب این است که پرچم رهبری بر دوش مرجعی همانند امام راحل بود و در طول انقلاب نیز در کنار سایر اقشار فداکار ایران، روحانیت شهدای فراوانی تقدیم کرده است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: کسی نمی‌تواند نقش شهدای روحانی همانند شهیدان غفاری، سعیدی، هاشمی نژاد، مطهری، مفتح و شهدای محراب که در کنار امام راحل در دوران مبارزات به زندان می‌افتادند و یا تبعید می‌شدند را انکار کند.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه یکی دیگر از عرصه‌های مبارزه روحانیت؛ مبارزه با انحرافات، تحریف‌ها و گمراهی‌ها بود که شهید اول و ثانی در همین راستا به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه شهید مطهری را فرقه ضاله و خوارج گونه فرقان که انحرافات دینی داشتند به شهادت رساندند افزود: امروز دشمنان اسلام پس از آنکه بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی نتوانستند ملت ایران را به زانو در بیاورند و نور انقلاب را خاموش کنند جنگ نیابتی را با شکل گیری گروه‌های تکفیری و تروریستی همانند طالبان، القاعده و داعش راه اندازی کردند که روحانیت در این مدت کوتاه نیز ۳۵ شهید مدافع حرم تقدیم اسلام کرده و امروز نیز در ترورهای کور؛ روحانیت نشانه قرار می‌گیرد که اتفاق تروریستی در حرم رضوی آخرین آنها بوده است.

وی با اشاره به ۸ محور نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس بیان داشت: محور اول تأثیرگذاری کلی و کلان و عمومی بود که در این راستا بالاترین سهم و جایگاه مربوط به امام راحل و روحانیون تراز اول انقلاب اسلامی است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: محور اثرگذاری دیگر روحانیت، محور پشتیبانی جنگ بود که تریبون‌های جمعه و جماعت، تکایا، مجالس خانگی، راهپیمایی‌ها و حتی مجالس ختم و بزرگداشت شهدا در اختیار روحانیت بود که بیان رسای روحانیت که از اعتقادات الهی سرچشمه می‌گرفت موجب شد گروه‌های مختلف بسیج شوند و تنور جنگ داغ نگه داشته شود که این نقش کمی نبود.

وی با بیان اینکه محور سوم تأثیرگذاری روحانیت در جنگ نقش مدیریتی و مسئولیتی بود افزود: هر یگان نظامی و لشکر، نیروها و ارکانی داشته که شامل نیروی انسانی، اطلاعات، عملیات و لجستیک است که در کنار این ارکان واحدهای تبلیغات و اعزام مبلغ و نمایندگی‌های امام راحل در نیروهای مسلح بخش عمده‌ای از کادر مسئولیتی و مدیریتی جنگ را تشکیل می‌داد که بخش زیادی از مأموریت‌ها را در این عرصه روحانیت بر عهده داشتند و شهدای ما در این زمینه نقش مؤثری داشتند که شهید محلاتی نماینده امام راحل در سپاه ایفای نقش می‌کرد و شهید میثمی نیز به عنوان نماینده امام راحل در قرارگاه خاتم الانبیا در این زمینه‌ها نقش بسزایی داشتند.

نقش تبلیغی و رزمی روحانیت در دوران دفاع مقدس

حجت الاسلام ذوالنوری در ادامه به نقش تبلیغی روحانیت در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: خیل عظیمی از روحانیت از مراجع عظام تقلید، اعضای جامعه مدرسین، اساتید حوزه علمیه، ائمه جمعه و جماعات و خیل عظیمی از طلاب از پیر و جوان در پشت جبهه‌ها تا خط مقدم حضور داشتند و با بیان احکام، مشاوره‌های مختلف تاریخ اسلام، بصیرت افزایی و بیان آیات جهاد شهادت؛ به ارشاد رزمندگان مشغول بودند و ایمان و اعتقاد آنان را تقویت می‌کردند و در این راستا ۳۶ امام جمعه اصلی و موقت در دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فعالیت رزمی نیز از جمله محورهای تأثیرگذار روحانیت در دفاع مقدس بود افزود: طلبه‌های بسیاری که عشق به جهاد داشتند بدون آنکه هویت روحانی بودن خود را اعلام کنند در خط مقدم حضور داشتند و به همین دلیل بسیاری از شهدای طلبه، نام آنان در بین شهدای روحانیت نیست.

وی تصریح کرد: درصد شهدای روحانیت در مقایسه با سایر اقشار ۱۱ برابر است، یعنی اگر اقشار دیگر به ازای هر هزار نفر ۵ شهید داده‌اند؛ روحانیت ۱۱۰ شهید داده است که این نسبت معناداری است بدان مضمون که همواره روحانیت سپر بلای مردم بودند و روحانیون به مردم نگفتند به جبهه بروید بلکه خودشان نیز در معرکه نبرد حضور داشتند.

حجت الاسلام ذوالنوری اضافه کرد: امروز دشمنان با همه رسانه‌های شیطانی خود نمی‌توانند مردم را از روحانیت جدا کنند، چرا که مردم با روحانیت عجین هستند و روحانیون در تمامی برهه‌ها برای کشور و مردم سینه خود را آماده حملات دشمنان قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رزمی و تبلیغی روحانیت در سال‌های دفاع مقدس بیان داشت: فراوان داشتیم از شهدا و رزمندگان که در میدان جنگ لباس رزم و در عین حال لباس روحانیت را به تن داشتند و تیپ ۸۳ امام صادق (ع) و گردان فاتحین لشکر ۲۵ کربلا و گروه‌های مختلف رزمی تبلغی روحانی گاهی تأثیر آنان از فرمانده هان بیشتر بود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، گفت: این شهدای روحانیت شناسنامه دار هستند که هم حوزه علمیه و هم بنیاد شهید اسناد تحصیلی و شهادت آنان را صادر و تأیید کرده.

حجت الاسلام ذالنوری افزود: روحانیون بسیاری داریم که پدر شهید هستند و روحانیون فراوان جانباز و آزاده داریم که مرحوم حجت الاسلام ابوترابی بالاترین نقش را در دوران اسارت ایفا کرد که اجازه نداد نقش رهبری در دوران اسارت تعطیل شود.

نقش روحانیت در تاریخ اسلام و مذهب تشیع و همچنین در پدید آوردن انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و جریان سازی در سال‌های دفاع مقدس تا در عرصه‌های خدمت رسانی به مردم بر کسی پوشیده نیست و امروز نیز دشمنان تلاش می‌کنند تا با مخدوش کردن چهره روحانیت با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای خود بین مردم و این قشر تفرقه بیندازند که البته در این عرصه نیز همانند سایر جبهه‌ها توفیق چندانی نخواهند داشت.
مهدی بخشی سورکی
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdch6knzx23nvkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما