شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : 104526

«سلام فرمانده»، تجربه‌ای بالنده

قم نيوز : استقبال کم‌نظیر از سرود حماسی «سلام فرمانده»، یادآور ضرورت تداوم تولید آثاری از این دست به‌ویژه برای نسل‌های سوم و چهارم در مسیر تحقق رویکرد متعالی «جهاد تبیین» است.
«سلام فرمانده»، تجربه‌ای بالنده
«سلام فرمانده»، تجربه‌ای بالنده
به گزارش قم نیوز حکایت، حکایتِ تجربه‌ای بالنده، فزاینده و پیش‌رونده است که از دل برآمده و بر دل‌ها نشسته، نوایی که مفهوم محوری آن، توجه به ساحت حضرت صاحب عصر و زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف و ارواحنا فِداه به عنوان فرمانده عالَم است و در ادامه دهه نودی‌ها را به همدلی و پایداری در مسیر ملت امام حسین (ع) و زمینه‌سازی برای ظهور مُنجی عالم بشریت با الگو گرفتن از سردارانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) فرا می‌خوانَد.

«سلام فرمانده» اگرچه در ابتدا با حضور جمع محدودی از عاشقان و دلدادگان جبهه انقلاب اسلامی با شعرسرایی سیدمهدی بنی هاشمی، نوای ابوذر روحی، تهیه‌کنندگی حجت‌الاسلام سعید نعیمی و کارگردانی مهرانه به‌نهاد تولید و عرضه شد، اما اکنون در اقصا نقاط ایران و بلکه جهان بازخوانی شده و می‌شود و البته تقاضا برای ترجمه و اجرای دوباره آن همچنان ادامه دارد.

همه این ها به آن معنا نیست که «سلام فرمانده»، هیچ نقطه ضعفی ندارد و قابل نقد نیست، اما برخی انتقادهای وارد شده به از این اثر نیز منصفانه تلقی نمی‌شود، مانند آن که این اثر فرهنگی را یک کالای تبلیغاتی بنامند و حتی برخی مفاهیم متعالی آن را نازل بشمرند.

در این باره می‌توان به برخی انتقادهای دیگر نیز اشاره کرد، آن جا که عدم اشاره به نام بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) و یا شخصیت‌های بزرگی مانند استاد شهید مطهری و شهید بهشتی در متن این اثر، نقطه ضعف معرفی می‌شود، در حالی که اولا در آثاری از این دست و با توجه به محدودیت‌های بیانی و زمانی، نمی‌توان به ذکر همه نام‌ها پرداخت و دو دیگر این که اشاره به نام امام خامنه‌ای عزیز در متن، عملا به معنای تداوم مسیر امام راحل عظیم‌الشأن (ره) یعنی همان مسیر احیای کلمه حق و عدالت‌محوری است.

و اما انتقاد دیگر از این اثر، آن است که دهه نودی‌ها چه می دانند علی‌بن‌مهزیار که بوده، میرزا کوچک خان چه کرد و یا آیت‌الله العظمی بهجت کیست؛ در حالی که هیچ گاه نمی‌توان همه مفاهیم ریز و درشت یک اثر هنری را برای همه مخاطبان مکشوف کرد، بلکه این خودِ مخاطب است که با ارتباط برقرار کردن با یک اثر، به دنبال کشف مفاهیم آن نیز خواهد رفت و تلاش می‌کند تا پاسخ پرسش‌های خود را بیابد، ضمن آن که روشنگری فعالان این عرصه نیز در این زمینه مؤثر خواهد بود.

اکنون می‌توان گفت این اثر تلاش می‌کند با یادآوری نام و خاطره شخصیت‌هایی ممتاز مانند علی‌بن‌مهزیار اهوازی به عنوان یکی از منتظران بااخلاص حضرت بقیت‌الله‌الاعظم(عج)، کودکان و نوجوانان را به حرکت در مسیر شناخت حقیقت، عهد بستن در این مسیر و همچنین متعهد بودن به آن تشویق کند.

البته گروه سازنده «سلام فرمانده»، نماهنگ دیگری را نیز با عنوان «رفیق شهیدم» و با اشاره‌ای به نام‌هایی ماندگار مانند محمدحسین فهمیده و علی لندی عرضه کرده‌اند که محتوای آن نیز باشکوه و قابل توجه است:

«جون می ذارم برا کشورم

من رگ و خونم ایرانیه

این که می بینی چند بچه نیست

نسل قاسم سلیمانیه ... .»

«سلام فرمانده» یادآور فرازهای مختلفی از وصیت نامه ماندگار سردار دل‌ها، شهید سلیمانی (ره) نیز هست:

«امروز قرارگاه حسین بن علی (ع)، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی، حرم است و اگر این حرم ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند.

اگر دشمن، این حرم را از بین ببرد، حرمی باقی نمی‌مانَد، نه حرم ابراهیمی (ع) و نه حرم محمّدی (ص).»

و البته خود آن شهید سعید هم بارها همگان را به کوشش جدی برای حفظ ستون خیمه اسلام یعنی نعمت ولایت و جدا نشدن از مسیر ولی فقیه زمان یعنی رهبر حکیم و خبیر انقلاب اسلامی دعوت کرد.

و اما تردیدی نیست که «همراهی با مردم و دفاع از حقوق آنان»، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ولی فقیه زمان و سربازان مُخلص اوست، آن‌جا که انتقادها و اعتراض‌های اقشار مختلف شنیده شده و تلاش می‌شود تا ضمن بیان تذکرات کافی برای رفع مشکلات و دغدغه‌ها، نظارت‌های دقیق و همه جانبه نیز عملیاتی شود.

در این باره می‌توان به یکی از آخرین بیانات رهبر بصیر انقلاب اسلامی توجه داد که پس از دفاع از عرصه تولید ملی و در راستای اعتراض‌های مردمی به وضعیت خودروهای وطنی گفت: «... حالا اینجا خودروسازها از این حرف ما سوء استفاده نکنند، وضعشان خیلی تعریفی ندارد ... .»

البته حضرت آقا در دیگر بیانات و رهنمودهای خود به‌ویژه در دیدارهای رو در رو با اقشار مختلف نیز همواره در کنار مردم ایستاده است و حتی ملت را، کارفرمای دولت معرفی می‌کند و می‌فرماید: «مسئولان هر چه برای این ملّت بکنند، حقیقتاً کم است.»

معظم‌له همچنین بر این باور است که مردم در همه‌ مراحل این انقلاب از مسئولان جلوتر بوده‌اند و البته خواسته آنان هم، تحقق انصاف و عدالت است، ضمن آن که می‌فرماید: «مسئله‌ اصلی ما، مسئله‌ مردم، حضور مردم، میل مردم، اراده‌ مردم و عزم راسخ مردم است.»

کوتاه سخن آن که اقبال عمومی ایجاد شده به اثر «سلام فرمانده» به عنوان اثری بالنده، فزاینده و پیش‌رونده، نشان از آن دارد که دغدغه‌مندان فعال و خلاق در تولید آثار فرهنگی فاخر، باید ضمن برنامه‌ریزی برای تحقق پیشرفت‌های کمّی در این عرصه، نکات کِیفی فُرمی و محتوایی را به‌ویژه با تأکید بر مفاهیم پسندیده انسانی در کنار اشاره به ارزش‌های انقلاب اسلامی همچنان در دستور کار داشته باشند؛ ان شاء الله.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcf0jdyvw6dxta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما