يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : 104716
منبع : قم نیوز

موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در قم گزارش نشده است

قم نيوز : مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: در چند سال گذشته مورد مثبتی از ابتلا به بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو در استان قم گزارش نشده است.
موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در قم گزارش نشده است
موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در قم گزارش نشده است
به گزارش قم نیوز محمد نیک پور گفت: با توجه به این‌که استان قم به‌عنوان چهارراه ارتباطی دام در سطح کشور محسوب می‌شود، شهروندان باید با رعایت اصول بهداشتی نسبت به جلوگیری از ابتلا به این بیماری اقدام‌های لازم را انجام دهند تا از ابتلا جلوگیری شود.

 مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال ۱۹۴۵ در منطقه کریمه اوکراین و منطقه کنگو در قاره آفریقا شناسایی و تقریبا در تمام کشور‌های جهان شایع شد.

نیک پور گفت: عامل این بیماری ویروس است که در مقابل حرارت و حالت اسیدی مقاومت کمی دارد و حتی در خون انسان هم به مدت نهایتا ۱۰ روز می‌تواند زنده بماند.

 مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با بیان این‌که این بیماری از طریق گزش کنه آلوده و یا تماس مستقیم با مخاط دام آلوده منتقل می‌شود،گفت: مصرف گوشت و به‌ویژه جگر خام و نیم‌پز از دیگر راه‌های انتقال است و بلافاصله باعث انتقال ویروس به فرد و بیماری در وی می‌شود.

نیک پور با اشاره به این‌که ممکن است کنه‌های آلوده توسط پرندگان مهاجر نیز منتقل شوند، گفت: برخی قصاب‌ها پس از ذبح دام چاقو را در بین دندان می‌گذارند که این مساله نیز به‌سرعت باعث انتقال ویروس می‌شود.

 مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با بیان این‌که پس از ورود ویروس به بدن ۳ تا ۱۲ روز طول می‌کشد تا علائم بیماری در فرد بروز کند،گفت: ورود ویروس تب کریمه کنگو به بدن علائمی شبیه آنفلوانزا مانند تب، بدن‌درد، درد عضلانی، گلودرد، لرز، درد شکم، اسهال، استفراغ، تهوع و پرخونی مخاط چشم در فرد ایجاد می‌کند.

به گفته نیک پور، اسهال، افت پلاکت، خونریزی ارگان‌های حیاتی و نارسایی ریه از جمله دلایل مرگ در افراد مبتلا به ویروس تب کریمه کنگو می‌باشد.

 مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی، گفت: گوشت قرمز باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای فریزر نگهداری شود، هنگام قطعه‌قطعه کردن گوشت از عینک و دستکش استفاده شود و نسبت به گزش کنه مراقبت کنیم.



انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcgqt9q3ak9zu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما