پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 104787
منبع : قم نیوز

اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه در قم

قم نيوز : معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم از اجرای برنامه های متنوع برای حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه خبر داد.
اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه در قم
اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه در قم
به گزارش قم نیوز منصور دیان اردستانی گفت: در جریان همکاری این معاونت با سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، برنامه‌های متنوعی در راستای حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه در استان اجرا خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به تصویب پروژه حفظ و صیانت از شتر‌های دوکوهانه باختری در سازمان فائو و اجرایی شدن آن و همچنین ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در سال‌جاری، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش و همچنین نماینده فائو در ایران، شناسایی شتر‌های دوکوهانه موجود در استان را در دستور کار قرار داد.

او گفت: علاوه بر این، این معاونت نسبت به اخذ نمونه بافت و نمونه ژنتیکی، از توده‌های مختلف شتر دوکوهانه و ارسال آن برای آزمایش‌های تخصصی، تعیین میزان خویشاوندی همخونی، اجرای برنامه‌های رده‌بندی نژادی و سایر برنامه‌های کارشناسی برای حفظ و اصلاح نژاد جمعیت شتر دوکوهانه استان، اقدام خواهد نمود.

اردستانی گفت: امیدواریم با اجرای این طرح علاوه بر کمک به حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه استان، از جایگاه استان قم در زمینه تثبیت حاکمیت و مالکیت بر توده ژنتیکی شتر دوکوهانه در سازمان فائو حفاظت و حمایت شود.

او گفت: در همین رابطه کارگروه فنی شتر در استان قم نیز با تلاش سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده‌است و از این رو روند اجرای اقدام‌های مورد نظر برای حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه در قم به صورت مستمر رصد و ارزیابی می‌شود.

بیش از هفت هزار نفر شتر در قم وجود دارد که در این میان یکهزار و ۴۰۰ نفر شتر دوکوهانه و آمیخته و پنج‌هزار و ۶۰۰ نفر شتر یک‌کوهانه است، همچنین حدود ۲۰۰ خانوار قمی در امر پرورش شتر در سطح مناطق مختلف استان، فعالیت دارند، بخش مرکزی قم با داشتن بیابان‌های بسیار و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در این استان است.

شتر بدون وابستگی به نهاده‌ها قادر به تولید پروتئین بوده و گوشت، شیر، پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که باقیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد، به همین دلیل توسعه صنعت شترداری در قم می‌تواند درآمدزایی خوبی برای استان درپی داشته باشد.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdceve8zfjh87fi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما