قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی از مباحث بسیار مهم و علمی است و می توان گفت از مهمترین پدیده‌های عصر حاضر بشمار رفته و می‌تواند به عنوان یک رشته دانشگاهی مطرح شود.
سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب می‌تواند به عنوان رشته دانشگاهی مطرح شود
سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب می‌تواند به عنوان رشته دانشگاهی مطرح شود
به گزارش قم نیوز آیت الله محسن اراکی شنبه شب در نشست تخصصی بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با بیان اینکه سیره حکمرانی فراتر از نظریه و فقه حکمرانی است، خاطرنشان کرد: برخی تفاوت‌ها میان سیره حکمرانی نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت علی(ع) وجود دارد، در حالی که هر دو سیره در یک چارچوب فقهی است و ایشان پا جای پای رسول الله(ص) می‌گذارند.

وی تعبیر حکمرانی را نیز با تعبیر حکومت و حاکمیت دارای تفاوت‌هایی دانست و گفت: حکمرانی نظر به سیره و اجرا دارد و نمی‌تواند به فقه نظام سیاسی اکتفا کند؛ تئوری نظام اسلامی کامل است اما در اجرا شیوه‌های اجرایی متفاوتی را تجربه می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه مدیریت را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان نسبت به موضوع قانون‌گرایی تأکید بسیار دارند و ضمن توجه و تذکر و ترسیم خطوط کلی، معتقدند که هر نهادی مسؤولیت خود را باید انجام دهد.

وی قانون‌مداری مقام معظم رهبری را موجب تقویت ساختارهای قانونی کشور عنوان کرد و افزود: مردم گرایی از دیگر اصول مدیریتی رهبر معظم انقلاب است، یعنی در مدیریت کشور باید به نحوی عمل کنیم که رضایت عموم مردم و فرصت برای مشارکت در مدیریت کشور تأمین شود.

اراکی با بیان اینکه در نظام اسلامی نباید هیچ فاصله و مانعی میان ارتباط مردم و مسئولان باشد، مدیریت اسلامی را بر چهار پایه ایمان و تقوا، تخصص، کارآیی و نشاط دانست و گفت: این چهار محور همواره مورد توجه و تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و دولت آقای رئیسی کم و بیش دارای این ویژگی‌هاست.

وی سیاست داخلی در سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان همواره به مسأله مدارا و انسجام و وحدت گرایی توجه دارند و در حالی که دشمنان همه تلاش خود را برای ایجاد تشنج و تشتت در کشورمان به کار گرفته اند، ایران از این ناحیه در امنیت مطلوبی قرار دارد.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به حمایت از اقشار مستضعف در اندیشه رهبری، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز حکمرانی ایشان، سیاست رشد و پیشرفت در تمامی زمینه‌ها و حمایت از نخبگان است، به گونه‌ای که اکثر پیشرفت‌ها در کشور مرهون حمایت‌های قاطعانه ایشان است.

وی همچنین با اشاره به سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در اندیشه سیاست خارجی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: هر کدام از این اصول بر مبنای فقهی و دینی شکل گرفته و تجربه‌های فوق العاده‌ای را در سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب می توانیم مشاهده کنیم.

اراکی مشکلات و چالش‌ها در عرصه‌های فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: دشمنان پس از دفاع مقدس، هجوم همه جانبه‌ای را بر اساس مطالعات گسترده و هزاران پروژه تحقیقاتی خود که حقیقتا تعجب برانگیز است، علیه مبانی فرهنگی انقلاب آغاز کردند.

وی با اشاره به تذکرات جدی مقام معظم رهبری نسبت به شبیخون فرهنگی دشمنان و لزوم اقدامات دفاعی و هجومی در برابر آن، گفت: متأسفانه نهادهای فرهنگی حتی حوزه‌های علمیه نسبت به این تذکرات کوتاهی کرده‌اند و برخی قصور و بعضی تقصیر داشته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین در عرصه های فرهنگی در برابر هجمه سخت دشمنان، تصریح کرد: نهادهای فرهنگی حتی صدا و سیما در چارچوب این سیره حکمرانی، آنچنان که باید و شاید همراه و همگام نبوده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیش از یک دهه در شعارهای سال خود نسبت به مسأله اقتصاد تذکر داده‌اند، خاطرنشان کرد: ایشان همواره نسبت به اقتصاد مقاومتی، مسأله خودکفایی، دانش بنیان کردن اقتصاد و بهره مندی از همه ملت های مسلمان تأکید کرده‌اند.



انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcbfab8wrhbgwp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما