قم نيوز : رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز بزرگترین خواسته مردم ایران، پیشرفت کشور است، گفت: مردم با همه اختلاف ها، در اینکه کشورشان باید از جنبه های مختلف پیشرفت داشته باشد، اتفاق نظر دارند. بنابراین همه گفت و گوها زمانی شنیده می‌شود که بر محور پیشرفت باشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: بزرگترین خواسته امروز مردم، پیشرفت کشور است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: بزرگترین خواسته امروز مردم، پیشرفت کشور است
به گزارش قم نیوز عطاء الله رفیعی آتانی روز سه شنبه در نشست مشترک با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: کنشگران ما به عنوان فعالان عرصه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و پشقراولان توسعه و رشد کشور، نیاز جدی به پشتیبانی فکری و اندیشه ای از سوی پژوهشکده های علمی دارند.

وی با اشاره به تقش تولید دانش در مدیریت وضعیت کشور گفت: در ارتباط با تولید و مدیریت تولید دانش، باید کار را به نحوی انجام بدهیم که مراحل ماقبل زنجیره تولید، و مراحل ما بعد را تعقیب و به تحرک وادار کند، یعنی کار پژوهشی  باید به گونه ای تعریف شود که خروجی های بیشتری در اختیار دستگاه های سیاست گذار، قانونگذار وتصمیم ساز ما قرار دهد.

رفیعی آتانی گفت: ما که در متن تفکر اجتماعی اسلامی در حال تولید هستیم، باید تولید دانش را طوری مدیریت کنیم که فلسفه ما به تولید وادار شود.

وی ادامه داد: افراد زیادی در فلسفه اقتصاد کار می کنند، ولی هیچ کدام آنها مرتبط با فلسفه اسلامی نیست، در حالی که وقتی از فلسفه اقتصاد سخن به میان می آید باید پرسش های عقلی مورد نیاز اقتصاد برای اهل علم در چارچوب فلسفه اسلامی پاسخ داده شود.

گردش تولید دانش در کشور در موقعیت مناسبی قرار ندارد
رفیعی آتانی با اشاره به اینکه حالت گردش تولید دانش در کشور در موقعیت مناسبی قرار ندارد، گفت: متاسفانه گاهی معارف غنی تولید شده توسط پژوهشکده ها و اندیشکده های ما، تنها در بین خودمان می چرخد و در چرخه تولید دانش وجود ندارد. 

وی اظهار داشت:  اگر این اتفاق و حالت چرخش برای تولید دانش بیفتد، مبانی ما خود به خود جایگاه خود را پیدا می کند و با دانش های تولیدی قبل و بعد از خود، رابطه تولیدی برقرار خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی محلس یادآورشد: تولید دانش در این مفصل های ارتباطی، می تواند ما را از آنچه که اکنون هست، مفیدتر کند، نباید وضعیت به گونه ای باشد که ما کار خود را انجام دهیم ولی جامعه در بعد علمی، سیاسی، اجتماعی و خصوصی یک جای دیگر شکل بگیرد.

وی گفت: متاسفانه یکی از خلاء های کار ما این است که قدرت جریان سازی و گفتمان سازی نداریم، یعنی این همه محتوا را نمی دانیم چگونه در چرخه و گردونه گفت و گوهای اجتماعی وارد کنیم. وضعیت به گونه ای است تا کسی از مجموعه های ما بازدید نداشته باشد نمی داند، چه حجمی از تولیدات علمی رقم خورده است.

رفیعی آتانی یادآورشد: مقصود از گفتمان این است که شما بتوانید خواسته های مردم را در چارچوب معارف خود توضیح و او را تحت تاثیر قرار دهید، آن موقع مخاطب با شما همراه خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: ما باید بتوانیم در مورد پیشرفت اسلامی‌ایران گفت و گو کنیم، بدون این گفت و گو، نمی توانیم جریان سازی موثر داشته باشیم، یعنی ما باید بتوانیم با فکر پیشروی دینی باعث پیشرفت کشور مان باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وجه دیگر اثرگذاری ما، پشتیبانی از کنش سیاسی اجتماعی فعالان سیاسی اجتماعی است که باور عمیق دینی دارند، به عنوان نمونه یک کنش گر اجتماعی یا سیاسی در مسئولیت کلان اجتماعی قرار گرفته است باید از بعد محتوایی، مبانی و دانشی توسط پژوهشکده های ما تغذیه و پشتیبانی شوند.

وی ادامه داد: تولیدات دانش دینی ما باید امروز خود را در عرصه سیاست گذاری و تصمیم گیری نشان دهد، و پشتیبانی فکری کنش اجتماعی سیاسی  و نیازمند مبانی، از رسالت های همه ما می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این نشست گزارشی از فعالیت های پزوهشگاه ارائه کرد و برای همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اعلام آمادگی نمود.

وی در ادامه به معرفی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت و گفت: ظرفیت های عظیمی در این پژوهشگاه وجود دارد که از جمله آنها می توان به وجود ۱۰۰ عضو هیئت علمی تمام وقت، بیش از ۳۰ گروه علمی فعال و ۱۲ پژوهشکده در قم، مشهد و اصفهان اشاره کرد. 

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این پژوهشگاه بیش از ۲۰ مجله به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی دارد.

در پایان تفاهم نامه ای پیرامون همکاری های علمی شامل تبادل اطلاعات علمی پژوهشی، اجرای طرح های تحقیقاتی، برگزاری کرسی های ترویجی و همایش های مشترک، انجام ارتباطات مشترک بین المللی، همکاری در زمینه نشر کتاب و نشریات و انتشار دیجیتال آثار امضا شد.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcdsk0fkyt0zx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما