قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در طول تاریخ تشیع حوزه های علمیه با فراز و نشیب هایی مواجه بوده اند اما انقلاب اسلامی به رهبری بنیان گذار کبیر انقلاب، تحول عظیمی را نه تنها در تاریخ حوزه های علمیه بلکه مراکز علمی ایران ایجاد کرد.
آیت‌الله اعرافی: انقلاب اسلامی تحول بزرگی را در مراکز علمی ایران رقم زد
آیت‌الله اعرافی: انقلاب اسلامی تحول بزرگی را در مراکز علمی ایران رقم زد
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه کشور صبح امروز ۲۸ تیرماه در دیدار رئیس دانشگاه اسلامی لبنان به رابطه دیرینه و تاریخی ایران و لبنان اشاره کرد و افزود: هجرت علمای لبنان به سوی ایران از قدیم نقطه آغازین این تعاملات و نزدیکی قلوب میان مردم لبنان و ایران بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: نظام آموزش عالی در ایران به دو شیوه دانشگاهی و حوزوی دنبال می شود که هر دو با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رشد و شکوفایی دست یافتند، امروز در حوزه علمیه در دهها رشته مرتبط به علوم اسلامی و انسانی با رویکرد اسلامی هزاران طلبه ایرانی و غیر ایرانی را در مذاهب مختلف در دامن خود تعلیم و تربیت می کند تا برای جامعه اسلامی مفید باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز بیش از هزار مرکز و مؤسسه علمی و آموزشی حوزوی در قم و سایر مناطق وجود دارد که نسبت به علم آموزی طلاب و فضلای حوزه علمیه نقش آفرینی می کنند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه به‌عنوان مولد، بن‌مایه‌های مسائل فرهنگی و دینی در امتداد ادوار گذشته، در دور جدید بازنگری را مبتنی بر تدوین طرح‌های جدید رقم زده است؛ حوزه‌های علمیه تلاش نموده تا اسناد پایه‌ای را برای حرکت بلندمدت خودتنظیم نموده، منشور و چشم‌انداز و نظامات جامع حرکت خود را ترسیم کند.

مدیر حوزه‌های علمیه، به طراحی برنامه‌های پنج‌ساله در حوزه نظام‌سازی و ترسیم هزار شاخص در آن اشاره کرد و افزود: در برنامه پنج‌ساله حوزه‌های علمیه، برش‌هایی از وظایف استانی، مرکزی، مؤسسه و مدرسه برای تعیین تکلیف بخش‌های ذی‌ربط تمام شبکه‌های حوزوی ترسیم شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: درون‌برنامه کوتاه‌مدت بالغ بر ۲۰۰ طرح‌ جامع و تحولی قرار دارد که طرح جامع هنر یکی از برجسته‌ترین طرح‌های این منظومه به‌هم‌پیوسته است، خاطرنشان کرد: در کنار ترسیم نظام دانشی در حوزه رشته‌های تخصصی به‌عنوان درختواره رشته‌ها و ترسیم مسیر ایجاد تحولات عمیق در عرصه تولید محتوا؛ درختواره مهارت‌ها و آموزش‌های کاربردی ناظر به رسالت حوزه تدوین شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور به تشکیل دفتر فقه معاصر اشاره کردو افزود: بحمدالله حرکت خوبی به سمت فلسفه‌های مضاف و علوم‌انسانی به عنوان یکی از رویکردهای نوین حوزه‌های علمیه آغاز کرده ایم و بر آنیم تا تحولات علمی عمیقی ناظر به پاسخگویی به حوزه‌های جدید زیستی را دنبال کنیم.

آیت الله اعرافی در پایان از تعامل و همکاری بین حوزه علمیه و دانشگاه اسلامی بیروت استقبال کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcipwaz3t1aup2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما