قم نيوز : پویش «پاکیزگی، نذر امسال من» با هدف رعایت نظافت و بهداشت محیط در ایام محرم از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در حال برگزاری است.
اجرای پویش “پاکیزگی، نذر امسال من” توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم
اجرای پویش “پاکیزگی، نذر امسال من” توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم
به گزارش قم نیوز هرساله با فرارسیدن ایام محرم و برپایی نذورات، استفاده بی‌رویه و بدون محدودیت از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف افزایش می‌یابد که خسارت‌های آن متوجه انسان و محیط‌زیست است.

هر سال در ایام سوگواری محرم و صفر، اماکن برگزاری عزاداری اعم از منازل، تکایا و هیئات و اهدای نذورات مختلف از قبیل غذا، آش، شربت، چای و… بیشتر با ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی با پایه مواد نفتی انجام می‌شود که ازاین‌رو ضروری است عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر در هیئت‌های عزاداری، تکایا، مساجد و حسینیه‌ها هرچه بیشتر نسبت به حفظ پاکیزگی محیط‌زیست و سلامت عمومی جامعه اهتمام داشته باشند.

این پویش با هدف ضرورت مشارکت مؤثر و داوطلبانه شهروندان در نهادینه ساختن الگو‌های فرهنگی حفاظت از محیط‌زیست در سطح جامعه و کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی راه‌اندازی شد.

استفاده از ظروف یک‌بارمصرف در میان شهروندان به‌ویژه در مناسبت‌هایی مثل ایام محرم، برای توزیع غذای نذری و چای و نوشیدنی در هیئت‌ها رواج پیدا کرده و متأسفانه برخی از شهروندان با ریختن این ظروف در معابر، علاوه بر آلودگی محیط شهری، به تولید بیش‌ازاندازه زباله‌های پلاستیکی نیز دامن می‌زنند، درحالی‌که این زباله‌ها بیشتر تجدیدناپذیر هستند.

گفته می‌شود سالانه حدود ۱۸۵‌ هزار تن و روزانه ۵۰۰ تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود، بعضی منابع نیز مصرف پلاستیک در ایران را روزانه بیش از سه هزار تن و سالانه حدود یک‌میلیون تن عنوان کرده‌اند، که تجزیه آن‌ها ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال طول می‌کشد.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcaumn6o49nwi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما