شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : 105754
منبع : قم نیوز

ظرفیت پرورش مرغ آرین در قم افزایش می‌یابد

قم نيوز : معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با ارائه بسته‌های حمایتی همچون پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مرغداران ، ظرفیت پرورش مرغ آرین در این استان افزایش می‌یابد.
ظرفیت پرورش مرغ آرین در قم افزایش می‌یابد
ظرفیت پرورش مرغ آرین در قم افزایش می‌یابد
به گزارش قم نیوز منصور دیان اردستانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم  بیان داشت: در همین رابطه دستورالعمل فرآیند پرداخت تسهیلات یارانه‌دار به پرورش دهندگان مرغ آرین ابلاغ شده که بر اساس آن، امکان پرداخت تسهیلات ۶ درصدی به‌منظور پرورش مرغ گوشتی از سویه آرین در استان قم فراهم شده‌است و این روند تا پایان شهریورماه سال‌جاری ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه قم در زمینه پرورش طیور ظرفیت‌های قابل توجهی دارد،‌ تاکید کرد: حمایت از بهره‌برداران این بخش مهم اقتصادی در استان، علاوه بر افزایش میزان تولید محصول و درآمدزایی بیشتر، به ارتقا امنیت غذایی که از شاخص‌های مهم مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی است نیز کمک می‌کند.

وی ادامه داد: میزان جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در قم طی ماه‌های اخیر متناسب با نیازهای استان و ظرفیت‌های صادراتی آن توسط بهره‌برداران در حال انجام است و در این رابطه به دنبال افزایش استفاده از نژاد آرین هستیم که می‌تواند موجب مقاوم سازی صنعت مرغداری در برابر تحریم‌های ظالمانه شود.

برنامه احیای مرغ لاین آرین با هدف ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ کشور یکی از اولویت‌هایی است که در کشور دنبال می‌شود، لاین آرین مخصوص ایران است که طی سال‌های اخیر احیای این نژاد به دلیل ویژگی های خاص در کشور مورد توجه قرار گرفته‌است به طوری که «آرین» عضوی از خانواده طیور در وزارت جهادکشاورزی شناخته شده و این وزارت‌خانه به دنبال اجرای برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت پرورش این نژاد است.

با تولید مرغ لاین با نژاد ایرانی تحت عنوان آرین، تمام نیاز مرغداری های کشور به مرغ لاین و اجداد از داخل تامین می‌شود؛ پیش از این قسمتی از مرغ اجداد مورد نیاز کشور از خارج تامین می شد که در سال‌های اخیر به علت تحریم های ظالمانه واردات آن متوقف شده بود.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا دو سال آینده تمام مرغ گوشتی تولید شده در کشور از مرغ لاین با نژاد ایرانی خواهد بود، گفتنی‌ است حلقه های تولید مرغ گوشتی ابتدا خط لاین، اجداد، مادر و مرغ گوشتی تجاری است.

«مرغ اجداد تخم گذار» در نسل آخر، مرغ‌ هایی را تولید می‌کنند که محصولشان تخم مرغ است. به این معنی که برای تخمگذاری مناسب هستند. «مرغ اجداد گوشتی» نیز در نسل آخر، مرغ‌ هایی را تولید می‌کند که محصول آنها گوشت‌شان است.

قم از جمله استان‌های برتر کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.


انتهای پیام / 106

 
https://qomnews.ir/vdcjiievxuqeyaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما