قم نيوز : مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته از چهار منطقه‌ای که مدتی قبل در این استان دچار سیل شد، به اعتباری معادل ۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت‌های کشاورزی آسیب دیده از این حادثه نیاز است.
۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت‌های کشاورزی آسیب دیده از سیل در قم نیاز است
۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت‌های کشاورزی آسیب دیده از سیل در قم نیاز است
به گزارش قم نیوز محمد حسین احمد پور مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: چهار نقطه از استان قم در هفته نخست مردادماه‌جاری در معرض سیل قرار گرفت که اقدام‌های اولیه‌ای برای رفع مشکل‌های کشاورزان آن مناطق که شامل منطقه کهندان، حاجی آباد نیزار،‌ مسیله و جاده قدیم تهران بود، انجام شد.

وی با اشاره به این که امدادرسانی اولیه به کشاورزان آسیب دیده با ارسال ماشین آلات مورد نیاز در کمتر از ۲۴ ساعت پس از وقوع حادثه انجام شد، افزود: در همین ارتباط شاهد به‌کارگیری بیل‌های مکانیکی به مدت ۱۶۰ ساعت، استفاده از لودر به مدت ۱۴۵ ساعت و فعالیت مینی بیل به مدت ۱۰۰ ساعت در مناطق حادثه دیده بودیم.

وی با بیان این که در جریان انجام اقدام‌های اولیه در مناطق حادثه دیده، ۴۵ بند تخریب شده در منطقه کهندان به طور موقت ساخته شد، ادامه داد: همچنین حجم قابل توجهی لوله ۲۰۰ میلیمتر برای مدیریت آب به مناطق مورد نظر ارسال شد و تعداد هفت باب استخر کشاورزی که از سیل پر شده‌ بود تخلیه شد تا بهره‌برداران بتوانند با استفاده از آن، به فعالیت خود ادامه دهند.

احمد پور گفت: در جریان این سیل، هفت رشته قنات نیز در مناطق حادثه دیده تخریب شده‌است که مقنی‌ها در حال لایروبی و رفع مشکل‌های به‌وجود آمده در این قنات‌ها هستند تا کشاورزان گرامی در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند از آن‌ها برای تامین آب مورد نیازشان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: از استاندار قم و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم در زمینه تامین اعتبار مورد نیاز برای بازسازی زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان در اثر سیل مساعدت لازم را داشته باشند تا بتوانیم به صورت اساسی مشکل‌های به‌وجود آمده را رفع و از تکرار حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: با این حال کار برگزاری مناقصات برای انتخاب پیمانکاران انجام شده تا به محض تامین اعتبار مورد نظر، عملیات بازسازی زیرساخت‌های بخش کشاورزی در مناطق حادثه دیده به سرعت شروع شود.

در روزهای پنجم و ششم مردادماه جاری استان قم شاهد وقوع طوفان و بارش‌های شدید بود که این اتفاق موجب شکل‌گیری سیل در برخی از بخش‌های استان گردید، سیلاب جاری شده خسارت جانی درپی نداشت اما موجب بروز برخی خسارت‌های مادی به‌خصوص در بخش کشاورزی شد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcd9k0f5yt0z56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما