دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : 106412

پیامبر (ص) با "صبوری" اخلاق اسلامی را در جامعه ترویج دادند

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های پیامبر (ص) اخلاق شان بودند که اهل مدارا بودند و خوش برخورد و اهل تحمل و صبوری بودند، رسول خدا با اخلاق و صبوری خودشان و ملاطفتی که داشتند زمینه ای فراهم کردند تا اخلاق اسلامی در جامعه رواج پیداکند.
پیامبر (ص) با "صبوری" اخلاق اسلامی را در جامعه ترویج دادند
پیامبر (ص) با "صبوری" اخلاق اسلامی را در جامعه ترویج دادند
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام عسکر دیرباز اظهار داشت: رسول خدا مدت 13 سالی که در مکه بودند سختی زیادی برای ترویج دین اسلام متحمل شدند. 

وی افزود: با توجه به این که اکثریت مردم مکه کافر و مشرک بودند و از نظر اجتماعی و سیاسی وضعیتی حاکم بود که اگر آئین اسلام رواج پیدا می کرد کسانی که سردمدار جامعه بودند نیت مخاطره آمیز پیدا می کردند و لذا منافع شان به خطر می افتاد براین اساس دست  به دست یکدیگر دادند و با رسول خدا مقابله کردند و راه های زیادی آزمودند تا پیامبر(ص) را شکست دهند ولی خداوند اراده کرده بود تا حضرت محمد(ص) اسلام را ترویج دهد و در نهایت  سبب مهاجرت ایشان از مکه به مدینه شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: علی رغم دشمنی و جنگ های که وجود داشت ولی با تلاش پیامبر (ص)و عنایت خداوند اکثریت مردم شبهه جزیره عربستان اسلام آوردند و مسلمان شدند و رسول خدا جامعه ای به سمت دین مقدس اسلام  و آین قرآن و سنت پیامبر(ص) هدایت کردند.

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: ارتحال پیامبر(ص) سرآغاز تحولات جامعه آن دوران شد و در بین یاران رسول خدا اختلافاتی وجود داشت و به جای اینکه از خاندان رسول خدا تبعیت کنند عده ای نافرمانی کردند و در نتیحه آسیبی به امت اسلامی وارد شد و در نهایت آنچه حضرت محمد (ص) به عنوان قرآن و اهل بیت(ع) به یادگار گذاشته بودند مورد عنایت قرار نگرفت.

دیرباز با تاکید براینکه انقلاب اسلامی به دنبال این است که قرآن و عترت رسول خدا جایگاه رفیع خود را پیدا کند، گفت: اداره جامعه باید براساس قرآن و سنت و عترت و خاندان پیامبر(ص) شکل بگیرد، در این روزگار که پیچیدگی های تحولات اداره امور اجتماعی بیش از گذشته شده است و این هنر امام  و رهبری است که با کمک مردم و عنایت امام زمان (عج) و کسانی که در اداره جامعه خالصانه خدمت می کنند جامعه پیشرفته ای در جهان شاهد باشیم تا الگویی برای  امت اسلامی و سایر جوامع باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین ویژگی های پیامبر عالی قدر اسلام اخلاق شان بودند که اهل مدارا بودند و خوش برخورد و اهل تحمل و صبوری بودند و توجه ویژه ای به اطرافیان و خانواده خودشان داشتند، با توجه به فرهنگ جاهلی که در دوران جاهلیت وجود داشت و آداب اجتماعی کمتر مورد توجه بود ولی رسول خدا با اخلاق و صبوری خودشان و ملاطفتی که داشتند زمینه ای فراهم کردند تا اخلاق اسلامی در جامعه رواج پیدا کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هنگامی که حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث نشده بودند دو ویژگی عمده داشتند که دشمنان به آن اعتقاد داشتند که "امانت داری و صداقت" بود، هنگامی که رسول خدا قصد داشتند به مدینه مهاجرت کنند به امیرالمومنین(ع) فرمودند شما باشید و امانت های مردم را به صاحبان شان برگردانید.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: تواضع، زندگی و خوراک ساده و خوش رفتاری با دیگران از جمله معجزات رسول خدا بود، رفتار واخلاق ایشان از معجزات بود و اگر کسی با اخلاق رسول خدا آشنا می شد متوجه می شد کار بشری نیست و این کار عنایت خداوند است که دارای چنین اخلاق انسانی است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb80b85rhbgap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما