قم نيوز : کارشناس رسانه ملی با تاکید بر اینکه فتنه از چهره خواص نقاب برمی‌دارد، گفت: در آیه ۳۶ سوره انفال آمده است که وقتی فتنه اتفاق می‌افتد، فرصت پیدا می‌کنید تا انسان‌ها را از یکدیگر بشناسید، در فتنه، درون انسان‌ها روشن می‌شود.
فتنه از چهره خواص نقاب برمی‌دارد/بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه
فتنه از چهره خواص نقاب برمی‌دارد/بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه
به گزارش قم نیوز روزهای گذشته میهن اسلامی‌مان، درگیر و گرفتار فتنه‌ای از ناحیه‌ دشمنان قسم خورده‌ اسلام و انقلاب بود. هرچند مردمِ انقلابی ما، در این چهل و چند سالی که از عمر بابرکت انقلاب می‌گذرد، انواع و اقسام فتنه‌ها و آشوب‌ها را دیده است اما هر کدام در مقطع زمانی خود، از تنوع خاصی برخوردار بوده است.

در اغتشاشات اخیر که دشمنان از ماه‌ها قبل، به برنامه‌ریزی برای اجرای مطلوب آن پرداخته بودند، فوت خانمی به نام مهسا امینی، رمز عملیاتِ اغتشاشگران شد و همان باعث شد تا هزینه‌هایی بر نظام تحمیل شود و عده‌ای معاند، مُغرض و البته فریب خورده، فضای مجازی را مملوّ از اهانت‌ها و جسارت‌ها به اسلام، انقلاب، رهبری، شهدا و مردم کنند.

همه‌ این مسائل، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با کارشناس مسائل دینی و خانواده، زهرا فخر روحانی داشته باشیم که در ادامه به مشروح این گفت‌وگو می‌پردازیم:  

*سلام علیکم. ضمن تشکر از شما، به عنوان سوال اول بفرمائید که به نظر شما، فتنه‌ اخیر چه تفاوت‌هایی با سایر فتنه‌‌های گذشته داشته است؟

من هم عرض سلام و احترام دارم. همانطور که مستحضرید، کشور ما درگیر یک فتنه‌ چند وجهی شد، فتنه‌ای که یک روی آن جنبه‌ اعتقادی دارد و موضوع آن حجاب است و روی دیگر آن جنبه‌ امنیتی دارد. از یک سو به جنبه‌ سیاسی مرتبط است و از سوی دیگر، به مسئله‌ وحدت شیعه و اهل‌سنت بر می‌گردد؛ در حقیقت امروز ما با یک فتنه‌ پیچیده‌ی چند وجهی، روبرو هستیم.

قرآن کریم می‌فرماید: "لِیَمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ یَجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَیَرْکُمَهُ جَمِیعًا" برای اینکه انسان طیّب از انسان غیر طیّب این فتنه‌ها پدیده می‌آید و همچنین آیه ۳۶ سوره انفال می‌فرماید: وقتی فتنه اتفاق می‌افتد، فرصت پیدا می‌کنید تا انسان‌ها را از یکدیگر بشناسید، در فتنه، درون انسان‌ها روشن می‌شود.

همچنین خداوند در سوره یس می‌فرماید: "وَامْتَازُوا الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ"، یعنی روز قیامت، مجرمین از مومنین جدا می‌شوند. فایده‌ حضور فتنه با همه‌ آسیب‌ها و هزینه‌هایی که دارد این است که زمینه‌ امتیاز و جداسازی خبیث از طیّب را فراهم می‌کند.

در دعای ندبه نیز می‌خوانیم: "وَ لَوْلا أَنْتَ یا عَلِىُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدى" پیامبر به امیرالمومنین می‌فرماید: علی اگر تو بعد از من نبودی، نمی‌شد مومن را از غیر مومن شناخت؛ زیرا منافق در میان مومنین، لباس مومن به تن کرده و در صفوف نماز حاضر می‌شود؛ اما ایده و نیّتش را در فتنه‌ها ظاهر می‌کند؛ لذا شما می‌بینید که ایام خلافت و ایام حضور امیر‌المومنین (ع)، ایامی است که جنگ‌هایی در درون جامعه اسلامی اتفاق می‌افتد مثل: جنگ صفین،  نهروان و جنگ‌هایی که در زمان حیات امیرالمومنین (ع) اتفاق افتاد فتنه‌هایی بود که قرار بود مومن را از غیر مومن جدا کند.

*به گفته شما، یکی از جنبه‌های فتنه‌ اخیر، نگاه انتقادی و البته اعتراضی به مساله پوشش زنان است، منظور اسلام از وضع قانون حجاب برای بانوان چیست؟

سوال بسیار خوبی‌ست. باید گفت در حقیقت، خواستن و نخواستن پوشش، در اختیار من و شما نیست و خدای متعال حجاب در اجتماع را برای زنان تعیین فرموده است، بنابراین ما در این خصوص اختیار نداریم که بخواهیم بپذیریم یا نپذیریم؛ اما در پاسخ به عده‌ای که می‌گویند: نمایان بودن یا نبودن یک تار مو و استفاده یا عدم استفاده از چند متر پارچه، ملاک انسانیت نیست باید بگوئیم: شما فراموش کرده‌اید که ما انسان هستیم و مخلوق خدا، همان خدایی که انسان را آفرید و برای زنان و به کمال رسیدن آن‌ها، شرایط خاصی را در قالب پوشش قرار داد.

به راحتی می‌توانیم اعلام کنیم که هیچ بانوی عاقلی در این عالمِ بشریت، وجود ندارد که نداند عریان بودن، به مصونیت او صدمه می‌زند؛ لذا آنهایی که امروز با بهانه‌های مختلف، مسئله‌ حجاب را وسیله‌ای برای سرکوب استحکام نظام اسلامی قرار داده‌اند، باید دقت کنند که گشت ارشاد، بیش از ۱۵ سال است که به کشور خدمت می‌کند.

*آیا مسئله‌ حجاب، موضوعی جدید است که در انقلاب اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته و یا از قرون گذشته، وجود داشته است؟

 حجاب، حکم اسلام و قرآن است و وجوب آن، ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد. مسئله‌ پوشش و حجاب در حقیقت، همیشه مورد بحث بوده و جناح شیطان، از کمرنگ شدن و از بین رفتنِ این پوشش منطقی و انسانی، دفاعی همه‌جانبه کرده است.

*از نظر شما، علّت اصلی اغتشاشات، فوت خانم مهسا امینی بود یا اینکه هدف اصلیِ اقدام فتنه‌گران، چیزی غیر از این بود؟

این افراد اگر واقعا طرفدار حقوق انسان هستند، پس چرا چند ماه قبل، هنگامی که سه روحانی را در صحن حرم مطهّر رضوی، مورد آسیب شَدید قرار دادند که منجر به شهادت دو نفر از آنان شد سخنی نگفتند!؟ چگونه وقتی فجایع انسانی در کابل و دیگر مناطق دنیا اتفاق می‌افتد و بانوانی مورد آسیب قرار می‌گیرند، این افراد ساکت هستند!؟ معلوم می‌شود که هدف این افراد، چیز دیگری‌ست و این موضوع را بهانه قرار دادند.

*از نگاه شما چگونه می‌توانیم به سمت اصلاح افکار و دیدگاه‌های افراد جامعه برویم و راه علاج و برون رفت از اوضاع فعلی جامعه، چیست؟

به اعتقاد من، باید ابتدا نگاهمان را تصحیح کنیم و با انتخاب‌هایمان، آب به آسیاب دشمن نریزیم و باید توجه داشته باشیم که اگر بانوان مسلمانِ ما، به این رشد شخصیتی رسیده باشند که حجاب را اسباب امنیت خودشان بدانند، دیگر در این عرصه، در زمین دشمن بازی نمی‌کنند.

*به نظر شما نقش سلبریتی‌ها در انحراف فکری و البته آگاهی‌بخشی به افراد جامعه، تا چه اندازه است؟

 به نکته‌ خوبی اشاره کردید. می‌دانیم که چنین حوادث و فتنه‌هایی، نقاب از چهره‌ بسیاری از افراد جامعه بر‌می‌دارد و خط فکری واقعی آنها را مشخص می‌کند. شما ببینید در موضوع اغتشاش اخیر، سلبریتی‌ها و برخی از بازیگران، ورزشکاران، فعالان رسانه‌ای و کنکشگران سیاسی، که به عنوان تاثیرگذارانِ شاخص بر افکار مردم شناخته می‌شوند، کجای مرز قرار گرفتند؟.

ما وقتی بررسی کنیم می‌بینیم که ۸۰ درصد از شهدا در وصیت‌نامه هایشان، به رعایت حجاب توصیه می‌کردند و سوال اینجاست که چرا سلبریتی‌ها در مقابل "حجاب" که هم حکم خداست و هم وصیت شهدا، ایستاده‌اند؟ چرا وقتی سه روحانی در صحن امام رضا علیه‌السلام، مورد هجمه و آسیب تروریستی قرار می‌گیرند، هیچ کدام از این افراد، چیزی نمی‌گویند؛ اما وقتی یک خانمی از دنیا می‌رود و دلیل فوتش هم هنوز دقیق روشن نیست، عده‌ای تمام کشور را به تنش می‌کِشند، آسیب می‌زنند، خون‌ریزی به راه می‌اندازند.

سخنان ناآگاهانه افراد و اقدامات هیجانی برخی دیگر، نشان می‌دهد چهره‌های شاخص جامعه، می‌توانند نقش موثّری در آرامش و البته اضطراب جامعه داشته  باشند.

*به عنوان سوال آخر، امروز انتظار جامعه‌ی اسلامی از زنِ دغدغه‌مند و انقلابی چیست؟

امروز جامعه اسلامی ما از بانوان عزیز توقع دارد تا با نگاهی دقیق‌تر، به مسائل توجه کنند و این در حالی است که خودشان بهتر از هر کَس دیگری می‌دانند که کمرنگ شدن روابط عاطفیِ خانواده و رواج بد پوششی در اجتماع، آسیب‌ها و صدمه‌های جدّی چون نا‌امنی را به خانواده و سپس جامعه وارد می‌کند. جامعه اسلامی از بانوان متعهد توقع دارد تا به نحو ویژه، از قانون حجاب که قانونی الهی است، دفاع و آن را چون گذشته و حتی بهتر، تبلیغ و ترویج کنند.

*از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، کمال سپاس و تشکر را داریم.

بنده هم به نوبه‌ خودم و به عنوان یک بانوی ایرانی، از نقش ارزشمند خبرگزاری فارس در عرصه "جهاد تبیین"، ممنونم.

گفت‌وگو: اعظم ربانی

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaain6u49nwi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما