قم نيوز : در آیین سوگواره شهیدان حرم، جمعی از شاعران آیینی و انقلابی، سروده‌های خود را در رثای شهدای حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ قرائت کردند.
شعرخوانی شاعران آیینی ‌در اعتراض به اغتشاشات اخیر/ "قطعه قطعه مباد کشورِ من"
شعرخوانی شاعران آیینی ‌در اعتراض به اغتشاشات اخیر/ "قطعه قطعه مباد کشورِ من"
به گزارش قم نیوز مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه شاهچراغ با زبان شعر در سالن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

در این مراسم که شاعرانی از استان‌های تهران، قم و اصفهان حضور داشتند، شرکت‌کنندگان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این حادثه، سروده‌های خود را تقدیم شهدای مظلوم حمله تروریستی شاهچراغ کردند.

محمدعلی مجاهدی دبیر شعر و ادبیات آیینی کشور نیز در این مراسم گفت: سرودن شعر متعهد و آیینی در حقیقت جهاد است و در صدر اسلام رسول‌الله(ص) از فردی که قادر به حضور در جبهه جنگ نبود می‌خواست با سرودن شعر، عظمت پوشالی دشمنان اسلام را در هم شکند که شاعران با توجه به این فرموده پیامبر اسلام باید بدانند که چه جایگاه مهمی دارند.

وی بیان کرد: شعر غیور باید بتواند دردی از جامعه درمان کند و زبان مؤمن در برابر دشمنان به‌منزله شمشیر اوست که مراد از زبان در حقیقت همین شعر است.

دبیر شعر و ادبیات آیینی کشور گفت: شعر غیور حیات دارد و مرده نیست که اشعار اقبال لاهوری از این دست است، ایستایی و توقف در شعر در حقیقت مرگ شعر است و اگر قرار باشد شعر متوقف باشد و حرکتی نداشته باشد اثربخش نخواهد بود.

مجاهدی خطاب به شاعران آیینی بیان کرد: تلاش کنیم آثار ما جزو آثاری باشد که مورد مقبول اهل‌بیت(ع) باشد و یاوه سرودن در واقع تلف کردن عمر است.

ارزان‌ترین و مؤثرترین رسانه در این زمانه شعر است

وی با بیان اینکه ارزان‌ترین و مؤثرترین رسانه در این زمانه شعر است عنوان کرد: در عرصه فرهنگی باید هزینه کرد و اگر متولیان امور فرهنگی کشور در دهه‌ها اول انقلاب اهتمام ویژه‌ای به عرصه فرهنگ داشتند امروز وقت خوشه‌چینی بود که متأسفانه این‌گونه نشد و فرصت‌ها را از دست دادیم و امروز باید برای آینده جامعه فکری اندیشید.

دبیر شعر و ادبیات آیینی کشور تصریح  کرد: باید تلاش شود از داشته‌هایمان در عرصه شعر آیینی و متعهد حراست کنیم و باید برای اهل ادب و فرهنگ حرمت قائل شد و شرایط اقتصادی آنان نیز باید درک شود که این امر در سیره اهل‌بیت(ع) نیز بوده است.

مجاهدی افزود: شعرا به وظایف خود در این روزها عمل کردند که مسئولین فرهنگی نیز باید به وظایف خود عمل کنند.



500اثر به سوگواره شعر «شهیدان حرم» در قم ارسال شد

غلامرضا فلاح رئیس کانون شاعران آیینی استان قم در این مراسم گفت: هنوز پیکر شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر احمدبن موسی(ع) تشییع نشده بودند که برنامه‌ریزی برای برگزاری سوگواره شعر شهدای حرم انجام پذیرفت.

رئیس کانون شاعران آئینی استان قم گفت: شاعران آئینی جزو اولین کسانی بودند که حادثه تروریستی حرم شاهچراغ را محکوم کردند و شعرهای حماسی در این زمینه سرودند که هر کدام می‌تواند جامعه را به تلاطم بیاورد.

فلاح با اشاره به استقبال چشمگیر شاعران در ارسال آثار به سوگواره شعر شهیدان حرم بیان کرد: در فرصت اندکی که داشتیم فراخوانی در رسانه کانون شاعران آئینی استان قم منتشر شد که در مدت سه روز 110 اثر به دست ما رسید که کار بزرگی بود.

وی  ادامه داد: در مدت 5 روز در مجموع بیش از 500 اثر در قالب‌های مختلف شعری از سوی شاعران استان قم و سراسر کشور به سوگواره شعر شهیدان حرم ارسال شد که در این مراسم برخی از شاعران برگزیده به شعرخوانی پرداختند و امیدواریم این آثار به‌صورت مطلوبی گردآوری شود و در اختیار مداحان اهل‌بیت(ع) قرار گیرد تا بتوانند در مراسم‌هایی که دارند از آنها استفاده کنند.

رئیس کانون شاعران آیینی استان قم عنوان کرد: سوگواره شعر شهیدان حرم توسط کانون شاعران آیینی استان با همکاری شورای هیئت‌های مذهبی، کانون مداحان و بسیج مداحان قم تدارک دیده شد که با استقبال خوب اهالی شعر و ادب مواجه شد.



شاعران و مداحان محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند

همچنین حجت الاسلام و المسلمین مرتضی شعبان‌زاده نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز کشور از جوانب مختلف مورد محاصره تبلیغاتی است و دشمنان در این راستا با بهره‌گیری از ابزار هنر، خبر، جریان اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند واقعیات را وارونه نشان دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع جهاد تبیین به این دلیل است که این محاصره شکسته شود که اگر نتوانیم این محاصره را بشکنیم در این صورت دشمن روایت خود را که آکنده به دروغ است به جامعه القا می‌کند.

وی تصریح کرد: شاعران و مداحان ظرفیت بسیاری دارند که می‌توانند واقعیات کشور را به‌خوبی روایت کنند تا بخشی از این محاصره تبلیغاتی شکسته شود و شاعران و مداحان باید با قوت در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی به میدان بیایند.

ظرفیت نیروهای جبهه انقلاب هم‌افزا شود

شعبان‌زاده عنوان کرد: اگر ظرفیت نیروهای جبهه انقلاب هم‌افزا شود در راستای منویات رهبر معظم انقلاب می‌توانیم به بسیاری از سؤالات و ابهامات و روایت‌های غلط دشمنان غلبه کنیم.

وی افزود: در دوره جدید از جریان انقلاب زمینه یکپارچگی نیروهای جبهه انقلاب بیش از سایر برهه‌ها فراهم شده است و امروز سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش کنار هم هستند و شبکه جریان ولایی را باید هم‌افزا کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تأکید کرد: قدرتی که بیان شاعران متعهد و انقلابی و آئینی دارد کم‌نظیر است و باید در دفاع از انقلاب اسلامی قدرتمند ظاهر شد.

همچنین در این مراسم شعری که محسن کاویانی از شاعران آیینی قم در سوگواره شعر شهیدان حرم خواند، مورد استقبال قرار گرفت.
چند بند شعر نه! درددل...
.
بینِ هرفتنه پُشتِ هم بودیم
سالها بوده‌ایم همدلِ هم
مرگ بر من اگر قرار دهند
مردمم را کنون مقابل هم
.
شوق پروانگی به سر داریم
کرده دشمن به بالِ ما پیله
اولین حیله نیست این فتنه
آخرین فتنه نیست این حیله
.
ما هم ای دوست چون شما گاهی
از غم و بغض و حرفْ بسیاریم
ما هم ای دوست معترض هستیم
ما هم ای دوست نقدها داریم
.
از ریا و تظاهر و نیرنگ
خسته از کاسبان دائم دین
گله داریم مثل خیلی‌ها
از افاضات خیل مسئولین
.
از همان‌ها که تازه بعضیشان
ظاهراً هم مرید آقایند
در صف اوّلند هر دیدار
جز برای ریا نمی‌آیند
.
ای برادر قبول کن رهبر
در میان نقاب‌ها تنهاست
دور رهبر پُر از بنی‌صدر است
دور رهبر هجوم مَن‌مَن‌هاست
.
با تمام توان خود حالا
با دو دستش گرفته سکان را
ساحل امن ما چه نزدیک است
مرد باش و نباز میدان را
.
تفرقه چیست؟ حیله‌ی آخر
تا که دستانمان جدا باشد
ای برادر! تو دیده‌ای تا حال
دشمن ما به فکر ما باشد؟!
.
مردِ این خاک حاج قاسم بود
شک ندارم هنوز بیدار است
دختر کم‌حجاب، دشمن نیست
او هم از دختران سردار است
.
رفت تا دختران این خطه
قیمتی روی جسمشان‌ نَخورَد
رفت تا خنجری تو و من را
توی میدان شهر سَر نَبُرَد
.
او که یک عمر فکر مردم بود
پای عهدش نگَشته سُست هنوز
عکس او را تو پاره هم بکُنی
شک ندارم به فکرِ توست هنوز
.
آتشی را زدی به تصویرش
با همان نعره‌های سَرمَستَت
او ولی فکر چیست میدانی
که نسوزد در این میان دستت
.
شعر من را چه ارزشی؟ ای‌کاش
پای او جان من فدا بشود
قطعه قطعه مباد کشورِ من
بهتر آنکه سَرَم جدا بشود
.
بهرِ تقدیمِ میهن آوردم
روی دستانِ زخمی‌ام جان را
اندکی ما اگر عقب بکشیم
سوریه می‌کنند ایران را...!!

در این مراسم همچنین برخی از شعرا، سروده‌های خود را به آرتین بازمانده این حمله تروریستی و برادر آسمانی‌شده‌اش آرشا تقدیم کردند.

با توجه به اینکه امکان حضور همه شاعران در این آیین وجود نداشت، بیش از 500 اثر مکتوب از سراسر کشور در خصوص شهدای شاهچراغ به این سوگواره ارسال شد و قرار است اشعار برگزیده به‌صورت مکتوب و یا در شبکه‌های مجازی منتشر شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb00b85rhbg9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما