قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۲۰ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی استان قم با استفاده از انواع روش‌های نوین آبیاری می‌شود و هر ساله حداقل یک هزار و ۵۰۰ هکتار به این میزان افزوده می‌شود.
۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم با شیوه‌های نوین آبیاری می‌شود
۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم با شیوه‌های نوین آبیاری می‌شود
به گزارش قم نیوز محمد رضا حاجی رضا گفت: قم دارای ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این میان ۶۵ هزار هکتار زیر کشت قرار دارد و ما تلاش می‌کنیم علاوه بر این ۲۰ هزار هکتاری که برای آبیاری آن از روش‌های نوین استفاده می‌شود در تمام باغ‌ها و مزرعه‌های استان که امکان استفاده از روش‌های نوین آبیاری هست، از این شیوه‌ها استفاده شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: محدودیت منابع آبی یکی از مهمترین چالش‌های کشاورزی در قم است و سازمان جهاد کشاورزی استان برای مدیریت این موضوع، اقدام‌های متعددی را در دستور کار دارد که از جمله مهمترین آن‌ها تشویق کشاورزان به استفاده از روش‌های نوین آبیاری و حمایت از ایشان برای به‌کارگیری این روش در زمین‌هایشان است.

حاجی رضا گفت: انواع شیوه‌های آبیاری نوین همچون لوله‌گذاری و آبیاری قطره‌ای و نیز سامانه‌های آبیاری کم‌فشار و پرفشار در زمین‌های کشاورزی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما در توسعه این روش از همه ظرفیت‌ها از جمله پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان استفاده خواهیم کرد.

او ادامه داد: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی استان، میزان مصرف آب به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد و این مساله علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی، از منظر اقتصادی نیز به نفع بهره‌برداران است و هزینه تولید محصول ایشان را کاهش می‌دهد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است. 
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbz0b88rhbg9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما