قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه گفت: همه معاونت‌ها حوزه باید پژوهش محور باشند و روح پژوهشی در آن‌ها دمیده بشود و این امر وابسته به تلاش دستگاه پژوهشی است.
تاکید آیت‌الله اعرافی بر توجه به پژوهش ‌در فعالیت‌های ‌حوزه
تاکید آیت‌الله اعرافی بر توجه به پژوهش ‌در فعالیت‌های ‌حوزه
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور امروز در دهمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استان‌ها اظهار داشت: تربیت محقق و عالم چیز کمی نیست و نباید از تجربیات علمایی همچون میر داماد‌ها و علامه حسن‌زاده‌ها در جهت تربیت شاگردان وارسته و ملاّ غفلت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم محقق تربیت کنیم باید در ادبیات کار شود، افزود: حوزه سنت‌های پژوهشی مهم و سرمایه‌های بزرگی دارد که نباید آن را از دست بدهد، باید از تجربه‌های جدید در علوم متناسب اقتضای کار ما استفاده شود، ولی دچار افراط و تفریط نشویم، بلکه با هوشمندی از هر دو علم با حکمت لازم بهره برد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که روش‌هایی که ما داریم کم نیست و بنده 40 سال است که با دانشگاه ارتباط دارم و 20 سال به صورت تخصصی تدریس داشتم، امروزه این سنت پژوهش که در بخشی از درس خارج حوزه وجود دارد کمتر در جای از عالم قابل رؤیت می‌باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید بر اساس حقایق تاریخی که همواره مدافع اندیشه الهی و دینی بودند و طول تاریخ در صف مقدم مجاهدت در راه خداوند متعال قرار داشتند گام بردارند تا هرچه بهتر به ایفای نقش خود در این عرصه بپردازند.

وی افزود: حوزه علمیه به رغم دستاورد‌های بزرگ، دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این سختی‌های حوزه، نشان از عظمت آن است و گاهی در مواجهه با این مشکلات به حضرت ولی عصر (عج) متوسل می‌شوم و کمک می‌خواهیم.

امام جمعه قم بیان کرد: باید در حوزه نگاه جامع و بنیادی داشته باشیم، در محور طراحی‌ها و اقدام و عمل، علیرغم وجود مشکلات زیاد و به صفر رسیدن بودجه‌های برنامه ای، گاهی برای پیشبرد اهداف قرض می‌گرفتیم و به فضل الهی تا به امروز سه گام برداشته شد.

آیت الله اعرافی گفت: در راستای توجه به فقه معاصر که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید دارند، 35 برنامه 5 ساله داریم، سیاست ما در آموزش این است که مباحث آموزشی متنوع باشد، در بعد آموزشی نیاز طلبه و سطح علمی طلاب سنجیده می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: همه معاونت‌ها حوزه باید پژوهش محور باشند و روح پژوهشی در آن‌ها دمیده بشود و این امر وابسته به تلاش دستگاه پژوهشی است، کار معاونت پژوهش این است که از ظرفیت‌های سایرین متناسب با نیاز پژوهشی استفاده کند و شما به عنوان معاون پژوهش باید این نگاه را داشته و پای کار باشید و عملیاتی کنید.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: پژوهش در پایان نامه ها، انجمن‌های علمی و گروه‌های علمی مورد توجه باشد، چرا که روح پژوهش، تحقیق و تولید است و باید در این راستا فعالیت‌ها رصد شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjmaevauqeyvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما