قم نيوز : مدیرکل فنی طراحی شهرداری قم از اجرای سازه‌ها و ابنیه شهری بر اساس ضوابط مناسب‌سازی عبور و مرور معولان در شهر قم خبر داد.
طراحی بوستان‌های بزرگ شهری برای اصول مناسب‌سازی عبور و مرور معولان در شهر قم
طراحی بوستان‌های بزرگ شهری برای اصول مناسب‌سازی عبور و مرور معولان در شهر قم
به گزارش قم نیوز لیلی نیک خلق احمدی با اشاره به طراحی فضاهای شهری در شهر قم بر اساس آیین نامه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت اظهار داشت: این آیین نامه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین و به شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی افزود: بر طبق این آیین‌نامه تمام طرح‌های توسعه شهری و روستایی، شهرک سازی، ساختمان‌های عمومی و مسکونی در سراسر کشور که توسط دستگاه‌های دولتی و عمومی اجرایی می‌شوند، باید رعایت ضوابط مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل فنی طراحی شهرداری قم ادامه داد: فعالیت‌های مناسب‌سازی در معاونت عمرانی شهرداری قم و طراحی فضاهای شهری و پروژه‌های عمرانی در این معاونت بر اساس همین ضوابط رقم خورده و موضوعی سلیقه‌ای نیست.

وی گفت: یکی از اقدامات سال‌های اخیر معاونت عمرانی شهرداری قم، ساخت بوستان‌هایی است که افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی در آن تردد کرده و همراه خانواده به تفریح و ورزش بپردازند. از جمله می‌توان به بوستان ۴۵ هکتاری خضر و بوستان کوثر اشاره کرد که نمونه‌های برجسته‌ای از این موضوع هستند.

نیک خلق احمدی ابراز داشت: در ساخت این بوستان‌ها مسائل مختلف از جمله حل اختلاف کدهای ارتفاعی با رمپ‌های استاندارد و مسیرهای پیوسته پیاده روی با شیب مناسب در نظر گرفته شده است تا مشکلی برای حضور افراد دارای معلولیت وجود نداشته باشد. همچنین در این بوستان‌ها سرویس‌های بهداشتی مناسب استفاده این عزیزان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ساخت بوستان‌های جدید تلاش ما این بوده که مسیر دسترسی یکپارچه‌ای داشته باشیم و انهار و باغچه‌ها طوری طراحی شوند که در این مسیر دسترسی خللی ایجاد نکنند.

نیک خلق احمدی افزود: بوستان ۴۷ هکتاری علوی نیز با اینکه در گذشته ساخته شده اما از این منظر مورد توجه قرار گرفته است و دسترسی مناسب افراد دارای معلولیت، سامانه‌های ویلچر گذر و سرویس بهداشتی معلولان در آن تعبیه شده است. بوستان صد هکتاری غدیر نیز از این منظر مورد توجه قرار گرفته و مسیرهای دسترسی و سامانه‌های ویلچرگذر در آن تعبیه شده است.

وی به اجرا و بهسازی پیاده راه‌ها و پیاده روهای سطح شهر اشاره کرد و گفت: اجرای چند پروژه پیاده راهی بزرگ در هسته مرکزی شهر قم از جمله پیاده راه ارم، پیاده راه انقلاب و … بر اساس اصول مناسب‌سازی ویژه تردد افراد دارای معلولیت از دیگر اقدامات شهرداری قم در این زمینه است.
موضوع دیگری که مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم به آن اشاره کرد، مسئله بهسازی پیاده‌رو‌های سطح شهر به ویژه در خیابان‌های اصلی بود که معابر شهری را پذیرای حضور افراد دارای معلولیت می‌کند.

وی با اشاره به پیگیری این موضوع در معابر مهمی مانند بلوار آیت الله صدوقی، بلوار امین، خیابان سپاه، میدان مطهری و … گفت: در این پروژه‌ها علاوه بر همسطح سازی و تعبیه رمپ‌ها و سامانه‌های ویلچرگذر، مسئله تردد نابینایان با سازه‌های مخصوص و استفاده از رنگ زرد مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: طراحی میدان مطهری به مساحت نزدیک به ۱۰ هزار متر با دسترسی‌های مناسب‌سازی شده و سامانه‌های ویلچرگذر از اقدامات مهمی است که با تکمیل آن تردد شهروندان در این میدان مهم شهری بسیار تسهیل خواهد شد.

حدفاصل پیاده‌رو سه راه تا چهار راه بازار به مساحت ۸۶ هزار متر، پیاده رو بلوار امین به مساحت ۲۵ هزار متر، پیاده رو خیابان ۱۹ دی به مساحت ۴ هزار و ۷۵۰ متر، پیاده رو بلوار شهید دل آذر به مساحت ۴ هزار و ۲۵۰ متر و پیاده رو خیابان سپاه به مساحت سه هزار متر از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام داده است.

نیک خلق احمدی ابراز داشت: طراحی شهری فضای ریل راه آهن حدفاصل بلوار امام رضا(ع) تا بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز با توجه ویژه به سهولت دسترسی برای تمام شهروندان از جمله افراد دارای معلولیت صورت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مساحت این پروژه هفت کیلومتر است ادامه داد: مناسب‌سازی دسترسی‌ها، سامانه ویلچر گذر و مسیر ویژه نابینایان در این طرح پیش‌بینی شده که اکنون پیشرفت ۶۰ درصدی دارد.

مدیرکل فنی و طراحی معاونت عمرانی شهرداری قم با اشاره به پروژه‌های آتی این اداره‌کل در حیطه مناسب سازی خاطرنشان کرد: طراحی پارکینگ‌های خیابان امام خمینی(ره)، چهل اختران و … بر اساس اصول مناسب‌سازی جزو پروژه‌هایی است که در آینده در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: بوستان یادمان شهدا و بوستان ۵۵ هکتاری پردیسان با همین نگاه طراحی شده و پیاده‌رو خیابان زنگارکی نیز بر اساس اصول مناسب‌سازی، بازسازی خواهد شد.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdccemqso2bqxi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما