يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : 107362

روحانیان برای تحقق تبلیغ دینی موثر و کارآمد تلاش کنند

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اهمیت موضوع تبلیغ دینی گفت: تبلیغ موثر و کارآمد نیازمند مجموعه‌ای از شرایط است و طلبه‌ها و روحانیان نیز باید در فراهم آوردن آن تلاش کنند.
روحانیان برای تحقق تبلیغ دینی موثر و کارآمد تلاش کنند
روحانیان برای تحقق تبلیغ دینی موثر و کارآمد تلاش کنند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی شنبه شب در دیدار با سرگروه‌های تبلیغی اوقاف استان‌های مختلف کشور همچنین افزود: یکی از شرایط مهم این است که درک عمیقی از تحولات معرفتی دنیای معاصر داشته باشیم، ما در روزگاری قرار داریم که یک تمدن مادی غربی بر ذهن و ضمیر جامعه بشری حاکمیت دارد.

وی گفت: انقلاب اسلامی یک جهشی بود که مسیر حرکت جامعه بشری را تغییر داد، ولی با این حال تمدن غربی نیز با همه تشریفات، لجستیک و امکانات خود در دنیا حضور پیدا کرده‌است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: کشورهای غربی همه ظرفیتشان را به کار می‌گیرند تا تمدن غربی، بر عالم بشریت حاکم باشد، و دیگر تمدن‌ها قدرت ظهور و بروز پیدا نکنند.

آیت‌الله اعرافی گفت: اگر تمدن غربی خوبی‌ها و پیشرفت‌هایی دارد، از آن استفاده می‌کنیم، ولی در درون این نگاه و رویکرد تمدن بشری، اندیشه‌هایی است که به‌واسطه زرق و برقی که دارد، انسان را از آرمان‌ها و آمال‌های بزرگ دور می‌کند.

وی افزود: اگر ما به جای تمدن غربی یک چیز بدیل را عرضه کنیم، به طور حتم مورد استقبال دنیا قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بیان داشت: این ابرهای تیره با همه هجمه‌های سنگین و غبارآلودگی که ایجاد کردند، هنوز هم انقلاب اسلامی جذابیت و درخشش دارد، ۴۰ سال تمام ظرفیت‌های فکری و فرهنگی آمده تا نور انقلاب اسلامی را خاموش کند، از طرفی ما نیز هزار اشکال داشته‌ایم، اما در عین حال این انقلاب گوهر شب چراغ و شمع فروزانی است که خیلی از قلب‌ها و دل‌ها به سوی او جذب می‌شوند.

وی با ذکر اینکه انقلاب اسلامی هر کجا نورافشانی کند، آنجا را متحول می‌کند یادآور شد: جامعه شیعی لبنان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک جامعه دو میلیون نفری عقب افتاده‌ای بود که اصلا اعتنایی به آنها نبود، اما انقلاب این جامعه را به قدرتی مبدل کرد که الان حزب‌الله در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به قدرت بزرگی تبدیل شده، البته پایه‌های آن را امام موسی صدر ریخت، ولی اوج این اتفاق در پرتو امام و انقلاب بود، و این جذابیت و شعاع و دامنه وجود دارد.

امام جمعه قم همچنین اضافه کرد: بنیان فکری علم و دانش و علوم انسانی و فن‌آوری و دستاوردهای تمدن غربی مبتنی بر جاذبه‌های شهوانی و دنیایی است.

وی با بیان اینکه در تبلیغ دینی یک گنج غنی بی‌نهایت در کتاب و سنت داریم، و باید آن را به بشر عرضه کنیم گفت: طراحی تبلیغ و تربیت دینی، همچنین غرب‌شناسی و آشنایی با نفوذ تفکر غربی در انواع سبک‌های زندگی و فن‌آوری‌ها و دانش‌ها، امر مهمی است.

وی با اشاره به کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام اثر شهید مطهری خاطرنشان کرد: علامه مطهری در این کتاب به خوبی نشان می‌دهد، که ایران و اسلام عجین و غیرقابل تفکیک هستند، و اگر کسی بخواهد این دو را از هم جدا کند به ایران ضربه می‌زند.

آیت‌الله اعرافی همچنین با تاکید بر توجه جدی به جهاد تبیین گفت: سطح عمیق جهاد تبیین این است که شبهه‌هایی که در ذهن جوانان ایجاد شده، شناسایی و پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شود.

مدیر حوزه‌ها همچنین با اشاره به آشفتگی موجود در فضای تبلیغ، فلسفه تبلیغ را تربیت دانست و بیان کرد: یکی از مهمترین فلسفه‌های حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ، سامانه خوب و جامعی داشته باشد.

ارتباط با حوزه‌ از اولویت‌های اوقاف است
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز طی سخنانی با بیان اینکه فعالیت‌های متعددی در رابطه با حوزه‌های علمیه در حال انجام است گفت: ارتباط‌های بین حوزه و اوقاف بیش از گذشته و جز اولویت‌های ویژه این سازمان است.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل گفت: از سال ۹۸ تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان‌های اوقاف و تبلیغات اسلامی منعقد شد، و یک‌هزار و ۵۰۰ تَن از روحانیان تحت پوشش اوقاف قرار گرفتند، خیلی از طلبه‌هایی که برای درمان و تامین دارو و نیازهای دیگر مشکل دارند، از محل منابعی که در موقوفه‌ها است، مورد حمایت هستند.

وی همچنین ترویج فرهنگ وقف را یکی از کارهای ویژه معاونت فرهنگی اوقاف دانست و گفت: این اقدام در قالب‌های برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها، نشست‌های تخصصی و چاپ محتوی انجام می‌گیرد.

وی همچنین اعزام سه‌هزار مبلغ به اقصی نقاط کشور از طرف اوقاف در ایام فاطمیه را مورد توجه قرار داد و گفت: مبلغان یکی از کارهایی که به عهده گرفتند، ترویج وقف به‌ویژه برای حوزه‌های علمیه است که نتایج و دستاوردهای خوبی دارد.

معاون اوقاف کشور گفت: در حوزه نشر، فعالیت‌های اوقاف انسجام بهتری پیدا کرده، اکنون چند کار ویژه مانند موسوعه امام باقر و امام صادق و موسوعه کلمات امیرالمومنین‌(ع) در دست اقدام است، که مراحل نهایی را طی می‌کند.

عادل اظهار کرد: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای تبلیغ، شبکه تبلیغ در فضای مجازی فعال شد، و در امامزادگان نیز کانال‌های مجازی تبلیغ دایر شده و همچنان رو به گسترش است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری با برطرف شدن محدودیت‌های کرونایی، سه هزار و ۶۴۷ تن از قم و ۶ هزار و ۴۷۳ تن نیز از استان‌ها به تبلیغ اعزام شدند که ۷۷۰ تن آنان در مناطق محروم حضور پیدا کردند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری سه هزار و ۶۴۹ تن در دوره‌های آموزشی متعدد اوقاف به صورت حضوری و بعضا هم مجازی شرکت کردند.

معاون اوقاف بیان کرد: ابتدای امسال ۳۰۰ تن از مبلغان جهادی به دوره آموزشی تبلیغ با موضوع جوانی جمعیت و سبک زندگی به مشهد اعزام شدند، و پایان دی‌ماه نیز ۱۲۰ تن دیگر فرستاده خواهند شد.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcg3u9qxak9zw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما