سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 107491

پژوهش‌های حوزوی بازتاب جهانی پیدا کند

قم نيوز : مدیرحوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز نتایج تحقیق‌های حوزوی غیر از جامعه ایران در دنیای بین‌الملل اصلا هیچ بازتابی ندارد گفت: پژوهش‌های حوزوی باید پژواک بین‌المللی داشته باشد.
پژوهش‌های حوزوی بازتاب جهانی پیدا کند
پژوهش‌های حوزوی بازتاب جهانی پیدا کند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی دوشنبه شب در نشست با مدیران مراکز پژوهشی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم همچنین افزود: در این زمینه در جامعه‌المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برخی نهادهای دیگر تلاش‌های زیادی شده‌است.
 
وی همچنین با تاکید بر اینکه پژوهش‌های حوزوی باید از انعکاس بین‌المللی برخوردار باشد گفت: یک هزارم پژوهش‌های حوزه، پژواک بین‌المللی ندارد، فقط هم بحث زمان نیست، مهم‌تر از آن، ادبیات پایه و محتوی حاکم بر تولیدات است، این‌ها خریداری در بازار علم دنیا ندارد، و اشکال آن هم به ما باز می‌گردد.
 
آیت‌الله اعرافی بیان داشت: ما امسال نیم نگاهی به این موضوع می اندازیم و ماموریت چهار یا پنج نهاد مهم بین‌المللی نیز در این رابطه سنگین‌تر است و معاونت پژوهش حوزه نیز تلاش خواهد کرد تا روزنه‌ای گشوده شود.
 
وی با تاکید بر اینکه حوزه باید مبتنی بر پژوهش اقدام کند گفت: وقتی که مطالعه و تحقیق پشت سر طرح و کارمان نیست، نباید انتظار داشته باشیم به نتیجه خوبی برسد.
 
مدیر حوزه‌ها با اشاره به مقوله علم سنجی در قلمرو علوم انسانی اسلامی گفت: کارهای خوبی در دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز تحقیقات کامپوتری علوم‌اسلامی نور آغاز شده و همچنان نیازمند به یک حرکت جامع و جدی است؛ حوزه بیش از چند هزار ساله و کانون اندیشه‌ورزی باید به مقر علم‌سنجی و ارزیابی تولیدهای علمی در حوزه علوم اسلامی تبدیل شود، چراکه این شان و مسئولیت حوزه است.
 
امام جمعه قم با ذکر اینکه در تحقیق‌ها باید مسائل روز جامعه را مورد توجه قرار دهیم گفت: در تحقیق و پژوهش نباید خط قرمزی وجود داشته باشد، تا مشکل را تشخیص دهیم و درصدد حل آن باشیم.
 
وی تاکید کرد: گره خوردن پژوهش حوزه‌ علمیه با مسائل عینی و واقعی جامعه قطعا مساله درستی است و در حد توانایی و مقدورات باید به آن پرداخت.
 
وی گفت: حوزه یک نهاد مستقل است و در جای خود باید این استقلال را پاس داشت، ولی از منظر یک رکنی که این انقلاب را آفریده، حوزه قم آفریننده یک انقلاب بزرگ است که حضرت امام‌(ره) بنیانگذاری کرده است و این جایگاه کمی نیست. به دلیل همین جایگاه، یک جنگ ترکیبی پیچیده علیه ما وجود داشته و خواهد داشت.
 
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حضور حوزه در متن اسناد، طراحی‌ها، سیاست‌ها، قوانین و برنامه‌های کشور در حد صفر است، اگر هم حضور است، حضورهای پراکنده و غیرمنسجم است.


انتهای پیام /106 
https://qomnews.ir/vdcjhaevvuqeyxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما