سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : 108414

رتبه چهارم ایران در پژوهش‌های مرتبط با گیاهان دارویی

قم نيوز : دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با اشاره به ظرفیت های عظیم کشور در بخش گیاهان دارویی و طب سنتی؛ از رتبه چهارم ایران در بخش پژوهش های گیاهان دارویی در جهان خبر داد.
رتبه چهارم ایران در پژوهش‌های مرتبط با گیاهان دارویی
رتبه چهارم ایران در پژوهش‌های مرتبط با گیاهان دارویی
به گزارش قم نیوز مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فنون گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اولین کنفرانس بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی که سه شنبه در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: اهمیت بحث گیاهان دارویی به حدی است که در سیاست های بالادستی کشور به آن اشاره شده و همچنین در سیاستهای ابلاغیه حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: این سند با دید اقتصادی به این مسئله نگاه می کند و در چشم انداز آن آمده است که ایران می بایست جزء ۱۰ کشور برتر جهان در این حوزه باشد و همچنین سه درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

سیف سهندی تصریح کرد: طبق آمار سال ۹۷ ارزش بازار سلامت ایران ۳۷ میلیارد دلار بود که سهم بازار گیاهان دارویی یک و نیم میلیارد دلار است و که با توجه به این سند می بایست به سقف 7/2 میلیارد دلار در سال برسد اما با توجه به توانمندی های کشور در این بخش این رقم تا ۱۳ میلیارد دلار نیز می تواند افزایش یابد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با بیان اینکه در حوزه پژوهش گیاهان دارویی در رتبه چهارم دنیا هستیم اضافه کرد: حدود ۱۶۲ مرکز، ۴,۵۰۰ دانشجو، 8 گروه علمی و 100 هیئت علمی در بخش گیاهان دارویی در کشور فعالیت دارند. وی گفت: در حال حاضر در کشور ۲۸۳ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی داریم و همچنین ۱۷۲۰ گونه گیاهی در ذخیره بانک ژن وجود دارد.

 سیف سهندی ادامه داد: سهم گیاهان دارویی در بازار دارویی کشور ۵ تا ۷ درصد است و باید به ۲۰ درصد برسد، همچنین در دامپزشکی نیز این سهم ۸ درصد می باشد که آن نیز باید به ۲۰ درصد برسد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی همچنین از فعالیت ۱۵۰ سلامتکده و ۸۰۰ شرکت در حوزه گیاهان دارویی در کشور خبر داد. وی اضافه کرد: تکالیف واگذار شده در اسناد بالادستی در حوزه گیاهان دارویی در حال پیگیری است که در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از این اقدامات محقق شده است.

سیف سهندی گفت: پژوهش های این بخش می بایست منطبق با بازار باشد و تامین نیازهای کشورا مدنظر قرار گیرد، همچنین اقدامات عملی نظیر راه اندازی بیمارستان های تلفیقی طب سنتی و طب کلاسیک باید در دستور کار باشد.

دبیر ستاد گیاهان دارویی کشور تصریح کرد: توسعه کسب و کار و فناوری در این بخش باید با کمک جامعه دانشگاهی کشور صورت گیرد.

وی در پایان گفت: واردات اسانس گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت‌های کشور یک ضعف اساسی محسوب می شود.

پایان پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfycdyjw6dxja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما