کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی مطرح کرد:

کاهش جمعیت عشایری کشور در ۱۰ سال گذشته

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 13 اسفند 1401 ساعت 20:38

سردار حزنی گفت: ترک زندگی عشایری و مهاجرت به شهر جزو چالش‌های مهم این جامعه طی سال‌های اخیر بوده است.


به گزارش قم نیوز سردار ضیاءالدین حزنی،معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران روز شنبه در همایش تکریم شبانان و گله‌داران استان قم در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم بیان کرد: امام راحل و مقام معظم رهبری در سخنان و مناسبت‌های مختلفی نسبت به اهمیت و درصحنه بودن جامعه عشایری و عمق ایمان و تأثیرگذاری اقتصادی آن‌ها تاکید داشته‌اند.

او افزود: جامعه عشایری ایران در ۲۹ استان کشور پراکنده‌اند و فقط در دو استان تهران و کردستان عشایر حضور ندارند؛ استان‌های کرمان و شیراز بیشترین درصد سهم عشایر و قم و قزوین کمترین سهم رادارند.

حزنی بابیان اینکه تألیف قلوب و حل مشکلات این قشر زحمت‌کش هدف سپاه از برگزاری همایش تکریم شبانان و گله‌داران است، خاطرنشان کرد: این همایش‌ها تاکنون در ۱۹ استان کشور برگزار و از ۷ هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد تجلیل و تکریم صورت گرفته است.

او عنوان کرد: کمک به ایجاد امنیت پایدار در مناطق محروم و دورافتاده، نیل به بخشی از اهداف اقتصادی مقاومتی با آموزش و بهره‌گیری از روش‌های نوین، تقویت امنیت غذایی، مطرح کردن شبانان و گله‌داران در راستای سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی، ایجاد ارتباط بین جامعه گله‌داران با دستگاه‌های اجرایی، گسترش فرهنگ محرومیت‌زدایی، محروم نوازی و مردم‌داری، ایجاد روحیه نشاط و تحریک در مناطق عشایری، ایجاد اشتغال در روستا‌ها و مناطق عشایری و جلوگیری از مهاجرت عشایر به حاشیه شهرها، کمک به عمق‌بخشی داخلی و کارآمدی نظام از اهداف مهم برگزاری همایش تکریم از شبانان است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران گفت: افزون بر ۶۳ میلیون دام سبک و ۸ میلیون دام سنگین در کشور وجود دارد، مجموع مراتع نیز ۸۴ میلیون هزار هکتار می‌باشد.

حزنی بابیان اینکه بخش مهمی از نیاز گوشتی و لبنیات کشور توسط عشایران تامین می‌شود، ابراز داشت: جامعه عشایری با دردست داشتن ۳۰درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین، ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز، ۱۲۰ تن کرک و ۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۳۵ درصد از محصولات صنایع‌دستی کشور را تولید و تامین می‌کنند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: کاهش جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشته و ترک زندگی عشایری و مهاجرت به شهر جزو چالش‌های مهم این جامعه طی سال‌های اخیر بوده است.

او ادامه داد: عشایر کشور طی دوران دفاع مقدس بیش از ۱۱ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که نسبت به جمعیت آن‌ها آمار بسیار بالایی است.

حزنی اضافه کرد: ضعف در زیرساخت‌های اولیه، پیر شدن جمعیت عشایری و عدم استمرار شغل دامداری توسط فرزندان، هزینه بالای تامین سوخت و سایر مایحتاج زندگی، عدم توجیه اقتصادی زندگی عشایری و ضعف جدی در ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی و مهاجرت بی‌رویه به دلیل عدم صرفه اقتصادی زندگی عشایری جزو مسائل مهمی است که باید موردتوجه مسوولان باشد.

او عنوان کرد: جلوگیری از انتشار آلودگی‌های صنعتی در محیط زندگی جامعه عشایری و دام‌های آن‌ها، در اختیار قرار دادن مراتع و جنگل‌ها به‌منظور کمک به تولید دام عشایری، راه شکافی و ساخت پل، تامین نهاده‌های دامی، واکسیناسیون و انگل زدایی دام‌ها، ارائه تسهیلات بانکی و حمایت از گله داران، استفاده بیشتر از ظرفیت ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف و تقویت شبکه توزیع مایحتاج عشایر با فعال‌سازی و نظارت بر تعاونی‌های عشایری، تامین پنل‌های خورشیدی، ایجاد فضای آموزشی، آب‌رسانی و ... جزو مطالبات و انتظارات جامعه عشایری از مسوولان است.

حزنی همچنین بیان کرد: شورای عشایری قم نیز باید مانند سایر استان‌ها به‌صورت مستمر برگزارشده و مشکلات و چالش‌های جامعه عشایری با پیگیری مسئولان استانی برطرف شود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 108455

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/108455/کاهش-جمعیت-عشایری-کشور-۱۰-سال-گذشته

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir