شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب : 108455
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی مطرح کرد:

کاهش جمعیت عشایری کشور در ۱۰ سال گذشته

قم نيوز : سردار حزنی گفت: ترک زندگی عشایری و مهاجرت به شهر جزو چالش‌های مهم این جامعه طی سال‌های اخیر بوده است.
کاهش جمعیت عشایری کشور در ۱۰ سال گذشته
کاهش جمعیت عشایری کشور در ۱۰ سال گذشته
به گزارش قم نیوز سردار ضیاءالدین حزنی،معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران روز شنبه در همایش تکریم شبانان و گله‌داران استان قم در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم بیان کرد: امام راحل و مقام معظم رهبری در سخنان و مناسبت‌های مختلفی نسبت به اهمیت و درصحنه بودن جامعه عشایری و عمق ایمان و تأثیرگذاری اقتصادی آن‌ها تاکید داشته‌اند.

او افزود: جامعه عشایری ایران در ۲۹ استان کشور پراکنده‌اند و فقط در دو استان تهران و کردستان عشایر حضور ندارند؛ استان‌های کرمان و شیراز بیشترین درصد سهم عشایر و قم و قزوین کمترین سهم رادارند.

حزنی بابیان اینکه تألیف قلوب و حل مشکلات این قشر زحمت‌کش هدف سپاه از برگزاری همایش تکریم شبانان و گله‌داران است، خاطرنشان کرد: این همایش‌ها تاکنون در ۱۹ استان کشور برگزار و از ۷ هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد تجلیل و تکریم صورت گرفته است.

او عنوان کرد: کمک به ایجاد امنیت پایدار در مناطق محروم و دورافتاده، نیل به بخشی از اهداف اقتصادی مقاومتی با آموزش و بهره‌گیری از روش‌های نوین، تقویت امنیت غذایی، مطرح کردن شبانان و گله‌داران در راستای سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی، ایجاد ارتباط بین جامعه گله‌داران با دستگاه‌های اجرایی، گسترش فرهنگ محرومیت‌زدایی، محروم نوازی و مردم‌داری، ایجاد روحیه نشاط و تحریک در مناطق عشایری، ایجاد اشتغال در روستا‌ها و مناطق عشایری و جلوگیری از مهاجرت عشایر به حاشیه شهرها، کمک به عمق‌بخشی داخلی و کارآمدی نظام از اهداف مهم برگزاری همایش تکریم از شبانان است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران گفت: افزون بر ۶۳ میلیون دام سبک و ۸ میلیون دام سنگین در کشور وجود دارد، مجموع مراتع نیز ۸۴ میلیون هزار هکتار می‌باشد.

حزنی بابیان اینکه بخش مهمی از نیاز گوشتی و لبنیات کشور توسط عشایران تامین می‌شود، ابراز داشت: جامعه عشایری با دردست داشتن ۳۰درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین، ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز، ۱۲۰ تن کرک و ۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۳۵ درصد از محصولات صنایع‌دستی کشور را تولید و تامین می‌کنند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: کاهش جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشته و ترک زندگی عشایری و مهاجرت به شهر جزو چالش‌های مهم این جامعه طی سال‌های اخیر بوده است.

او ادامه داد: عشایر کشور طی دوران دفاع مقدس بیش از ۱۱ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که نسبت به جمعیت آن‌ها آمار بسیار بالایی است.

حزنی اضافه کرد: ضعف در زیرساخت‌های اولیه، پیر شدن جمعیت عشایری و عدم استمرار شغل دامداری توسط فرزندان، هزینه بالای تامین سوخت و سایر مایحتاج زندگی، عدم توجیه اقتصادی زندگی عشایری و ضعف جدی در ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی و مهاجرت بی‌رویه به دلیل عدم صرفه اقتصادی زندگی عشایری جزو مسائل مهمی است که باید موردتوجه مسوولان باشد.

او عنوان کرد: جلوگیری از انتشار آلودگی‌های صنعتی در محیط زندگی جامعه عشایری و دام‌های آن‌ها، در اختیار قرار دادن مراتع و جنگل‌ها به‌منظور کمک به تولید دام عشایری، راه شکافی و ساخت پل، تامین نهاده‌های دامی، واکسیناسیون و انگل زدایی دام‌ها، ارائه تسهیلات بانکی و حمایت از گله داران، استفاده بیشتر از ظرفیت ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف و تقویت شبکه توزیع مایحتاج عشایر با فعال‌سازی و نظارت بر تعاونی‌های عشایری، تامین پنل‌های خورشیدی، ایجاد فضای آموزشی، آب‌رسانی و ... جزو مطالبات و انتظارات جامعه عشایری از مسوولان است.

حزنی همچنین بیان کرد: شورای عشایری قم نیز باید مانند سایر استان‌ها به‌صورت مستمر برگزارشده و مشکلات و چالش‌های جامعه عشایری با پیگیری مسئولان استانی برطرف شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcaman6m49nwy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما