قم نيوز : آیت الله اعرافی گفت: در رابطه با لایحه عفاف و حجاب، نقدها و پیشنهادهایی متعددی از سوی صاحب نظران وجود دارد که انتظار داریم دستگاه های مسئول با رعایت همه جوانب به این نقدها و پیشنهادها توجه کنند
آیت‌الله اعرافی: انتظار داریم مسئولان به انتقادات در رابطه با لایحه عفاف و حجاب توجه کنند
آیت‌الله اعرافی: انتظار داریم مسئولان به انتقادات در رابطه با لایحه عفاف و حجاب توجه کنند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه های نمازجمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ در مصلی قدس قم، بیان کرد: از جمله اصول مهم در رشد و شکوفایی یک ملت به ویژه در نسل جوان، توجه به گذشته تاریخی اسلام، انقلاب اسلامی و مواریث تاریخی است.
وی با بیان اینکه مستعمران در طول تاریخ تلاش‌های زیادی کردند تا گذشته پر افتخار ملت‌ها را از حافظه مردم بزدایند، ادامه داد: گروه‌هایی از مستعمرین تلاش کردند تا تاریخ علم را از دوره جدید غرب یا حداکثر یونان قدیم شروع کنند و سهم تمدن‌های غیرغربی به ویژه تمدن اسلامی را نادیده بگیرند.
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه این یک اصل پایدار حتی در تاریخ نویسی علم در غرب است، گفت: نادیده گیری سهم تمدن‌های غیرغربی در پیشرفت علوم یک اصل استعماری است که در قالب علمی دنبال شده است و این خط دنبال شده است که سوابق ارزشمند ملت‌ها از تاریخ و حافظه نسل‌های جوان برداشته شود.
امام جمعه قم با بیان اینکه در ایران و به ویژه در عصر اسلامی نیز این قصه دنبال شده است، افزود: مسلمانان به طور عام و ایرانیان به طور ویژه در پیشبرد همه علوم و دانش‌های بشری نقش موثر و باشکوهی داشتند که تلاش می‌شود این گذشته تاریخی از حافظه ملت ما زدوده شود.
وی اظهار کرد: در عصر جدید نیز تلاش مضاعفی انجام می‌شود تا گذشته، شکوه و عظمت انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شود. با بزرگ‌نمایی برخی از ضعف‌ها و مشکلات و با فشارهای گوناگون کاری می‌کنند که نسل جوان ما این آشنایی تاریخی خود را از دست بدهد.
وی ادامه داد: یکی از وظایف ما این است که نسل جوان را با این تراث تاریخی و مواریث عظیم عصر اسلامی در ایران و به ویژه عصر انقلاب اسلامی آشنا کنیم تا حافظه آن‌ها نسبت به این گذشته تاریخی فعال باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: در عصر ما و در نیم قرن اخیر، امام خمینی (ره) یک رهبر بزرگ، انسان راهبردی و یک راهبر تاثیرگذار جهانی به شمار می‌رود و باید نسل جوان را با این چهره تابناک تاریخ معاصر آشنا کنیم.
وی افزود: اگر امام خمینی (ره) در کشور دیگری بود چگونه درباره او فکر می‌کردیم؟ انسانی که از گوشه قم و فیضیه برخاست و با دست‌های خالی، جهانی را مورد خطاب قرار داد و یک رژیم وابسته و محوس را ساقط کرد، ایران را آزاد و مستقل کرد، جهان را تحت تاثیر یک گفتمان نو و اندیشه جدید قرار داد. این بزرگترین افتخار در تاریخ معاصر ما است و کسانی کمر همت بسته‌اند که این عظمت و شکوه را به طاق نسیان بسپارند.
وی با بیان اینکه مانند امام (ره) به سادگی در تاریخ پیدا نمی‌شود، گفت: مرجع و بزرگی در تاریک‌ترین ترین شرایط تاریخ ملت ما فریاد زد، پرچم نوینی برافراشت و گفتمانی تازه‌ای نه فقط برای قم و حوزه علمیه بلکه برای امت اسلام و جهان اسلام آورد .اگر بتوانیم این عظمت را برجسته کنیم قطعا نسل جوان ایران و جهان به امام (ره) عشق می ورزد.
خطیب جمعه قم در رابطه با بعد علمی امام راحل اظهار کرد: امام خمینی یک فیلسوف، فقیه و حکیم بود و تنهایی به اندازه چند متفکر طراز یک حوزه از علم و دانش برخوردار بود. جامعیت در همه علوم حوزوی و در قله قرار داشتن در این علوم، اولین ویژگی امام بود. امام خمینی (ره) در بسیاری از این علوم صاحب مکتب بود.
وی ادامه داد: بعد اخلاقی و روحی امام از دیگر ابعاد ایشان بود اگر امام فقط همین بعد را داشت باز هم شایسته هزاران تحسین و الگو برداری بود. امام مجسمه اخلاق، معرفت و عرفان بود و اخلاص، شجاعت، غیرت دینی، زهد و پارسای، ریاست گریزی از جمله ویژگی های اخلاقی امام بود.
آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: هنرها و مهارت‌های امام از دیگر ابعاد امام خمینی (ره) است. آن گنجینه علمی و ذخایر معنوی همراه با این بعد سوم عجین شده بود. امام راحل اهل ادب، شعر، سخنوری و قلم بودند و این ویژگی‌ها در کنار آن دریای امواج علم و اخلاق قرار گرفت و ایشان را به قله های بلند برای هدایت ما قرار داد.
وی افزود: به جوانان توصیه می کنم سخنرانی های امام خمینی (ره) را در فیضیه و مسجد اعظم گوش بدهند و بینند که چقدر با مهارت، مسلط و هوشمندانه همه را تکان می‌داد.
امام جمعه قم در رابطه با بعد سیاسی و اجتماعی امام راحل گفت: در سال هایی که زمینه‌ای برای آگاهی‌های اجتماعی، سیاسی و بین المللی نبود اما یگانه‌ای در قم بود که پنجره‌های ذهنش به آفاق عالم سیاست گشوده شده بود. شناخت عمیق از مسائل سیاسی در سطح ملی و راهبردی، شناخت عمیق از مسائل بین الملل با رویکرد جهانی، شناخت مردم و علایق و توانایی مردم و داشتن اندیشه منسجم سیاسی در فقه و حکمت از جمله ویژگی‌های امام خمینی (ره) در بعد سیاسی و اجتماعی است.
آیت‌الله اعرافی در خطبه دوم با اشاره به عظمت ۱۵ خرداد بیان کرد: ارزش کارها زمانی که در نقطه حساس و سرنوشت ساز باشد و با سختی‌ها و غربت همراه شود مضاعف می‌شود کسانی که قبل از فتح جان فشانی کرده با کسانی که بعد از فتح آمدند تفاوت دارند، آنان که سختی‌های بیشتر به جان خریدند با دیگران تفاوت دارند. در امام و شهدای ۱۵ خرداد این نکات جمع است که وقتی همه گریزان بودند و تنهایی و غربت مطلق بود مردمان قم و ایران پیشگام شدند.

​​​​​انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdceov8zwjh87fi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما