قم نيوز : آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به سالگرد سوقصد نافرجام به رهبر معظم انقلاب گفت: باید همه قدر ایشان را بدانیم و حول رهنمود هایشان حلقه بزنیم و مردم نمی‌گذارند که رفتار مردم کوفه با مسلم بن عقیل در جمهوری اسلامی تکرار شود.
امام جمعه قم: همه باید قدر رهبر معظم انقلاب را بدانیم و حول رهنمودهای ایشان حلقه بزنیم / مواد مخدر حربه‌ای در دست استکبار جهانی است
امام جمعه قم: همه باید قدر رهبر معظم انقلاب را بدانیم و حول رهنمودهای ایشان حلقه بزنیم / مواد مخدر حربه‌ای در دست استکبار جهانی است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه قم که جمعه دوم تیر ماه 1401 در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: زیان‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در زمینه اخلاقی، اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی و... بسیار سنگین است. تمدن غرب در راه گسترش هرچه بیشتر سیطره خودش و بلعیدن جهان، به تدرویج و توسعه مواد مخدر پرداخته است تا از یک طرف فرهنگ مادی اصالت سود و سود پرستی غربی را ترویج کنند و از طرف دیگر با از بین بردن توان غیرت، همیت، پای مردی در دیگر ملل جهان، منافع خود را تامین کند و شور، نشاط، تحرک و روحیه ظلم ستیزی را در کنار این اعتیاد از بین ببرد.

وی ادامه داد: در دوران استعمار جدید، مواد مخدر به عنوان حربه‌ای در دست استکبار جهانی قرار گرفته است تا سود و حاکمیت ظالمانه خودش را استمرار بیشتر بخشد.

آیت الله سعیدی افزود: اعتیاد عامل مهم در بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، برای مثال ۵۵ درصد از طلاق‌ها، ۶۵ درصد از همسر آزاری‌ها، ۳۰ درصد شرارت و آشوب‌ها، ۳۵ درصد کودک آزاری‌ها، ۲۰ درصد قتل‌های عمد، ۴۰ درصد از سرقت‌ها و ۲۰ درصد از جرائم منکراتی به طور مستقیم با موضوع مواد مخدر در ارتباط است.

نماینده ولی فقیه در قم اظهار کرد: بر اساس نظر سنجی که درباره کاهش این آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته است نقش اول را خانواده دارد و دولت و سازمان‌های مردم نهاد در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) گفت: خانواده‌ها باید هر روز سه سوال از خود بپرسند و برای آن جواب منطقی داشته باشند، اول فرزندم کجاست؟ فرزندم با چه کسانی ارتباط دارد؟ فرزندما در این ارتباط‌ها چه می‌کند؟

وی با اشاره به سالگرد سوءقصد به رهبر معظم انقلاب، گفت: این روز یادآور وجود نعمت بابرکت شخصیت الهی است که نه تنها رهبر انقلاب اسلامی و محبوب القلوب هستند بلکه راهبر جبهه حق علیه باطل نیز هستند و بدون مبالغه نیابت از امام زمان (عج) می‌کنند. در جهان هیچ رهبری مانند رهبر معظم انقلاب نداریم که بتواند در مردم دنیا تاثیرگذار باشد به طوری که برخی از دشمنانشان نیز لب تعریف و تمجید می‎گشایند.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید همه قدر ایشان را بدانیم و حول رهنمود هایشان حلقه بزنیم، ادامه داد: مردم نمی‌گذارند که رفتار مردم کوفه با مسلم بن عقیل در جمهوری اسلامی تکرار شود.

وی با اشاره به روز قوه قضائیه گفت: فقدان و شهادت شهید بهشتی سخت و پر هزینه بود؛ اما اگر بتوانیم از سیره و روش آن‌ها درس و عبرتی برای امروز بگیریم تا حدودی جلو این خسارت‌ها خواهد بود.

امام جمعه قم افزود: شهید بهشتی در مسئله نظم سرآمد همه بود و نه تنها این نظم را در زندگی روزمره خودشان در جریان انداخته بودند و بلکه سعی می‌کردند این رمز موفقیت را به دیگران هم بیاموزند. یکی دیگر از ویژگی‌های شهید بهشتی انجام کار دسته جمعی بود ایشان به تنهایی همه ویژگی‌های یک مدیریت دسته جمعی را داشتند.

وی ادامه داد: یکی از بارزترین خصلت‌های کار دست جمعی این است که انسان بتواند از نظر و سلیقه خودش در مقابل نظر و سلیقه جمع صرف نظر کند. مانند قندی که در لیوان آب حل می‌شود و خاصیت، شیرینی و نیروی دهی آن هست اما خود قند دیگر نیست. در کار گروهی نیز باید همین گونه بود.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) در رابطه با عفاف و حجاب بیان کرد: گاهی شبهه‌ای مانند «حجاب مهم نیست باید قلب پاک باشد» را بیان می‌کنند که سه پاسخ وجود دارد: رفتارهای اجتماعی تاثیرات خودشان را دارند و شکل ظاهری ما بر دیگران تاثیر می‌گذارد. دوم آدمی که در مقابل حکم صریح خدا نافرمانی می‌کند قلبش از چه چیزی می‌خواهد پاک باشد؟ سوم اگر فقط پاک بودن دل کفایت می‌کرد خداوند چرا حجاب را واجب کرد؟

وی با اشاره به شهادت امام محمد باقر (ع) بیان کرد: بعد از اینکه امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیدند در اثر شدت عمل دستگاه حاکم، ظلم و جنایت نسبت به شیعیان اهل بیت کار را به شدت سخت کرد به طوری برخی هجرت و برخی عقب نشینی کردند.

امام جمعه قم ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) انجام دادند جمع کردن و انسجام بخشیدن به شیعیان حول محور امام، تقویت و مراقبت از آنان بود. بعد از مدتی به خاطر درگیری که بین دو حکومت رخ داد امام باقر (ع) و بعد از ایشان امام صادق (ع) از موقعیت مساعد سیاسی استفاده کردند و دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه ریزی کردند.

وی عنوان کرد: رابطه روز عرفه و عید قربان یک تقارب زمانی نیست بله ارتباط بین این دو یک سیر معرفتی نظری و عرفان عملی است، روز عرفه عرفان نظری است که معرفت الله تحقق پیدا می‌کند و در روز عید قربان به عرفان عملی می‌رسد و فرد برای گذاشتن و گذشتن از همه علایق و وابستگی ها آماده می‌شود.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: از حرکت حضرت ابراهیم زیاد یاد می‌شود اما نسبت به آنچه حضرت اسماعیل انجام داد نیز باید بها بیشتری داد. ابراهیم باید از اسماعیل می گذشت اما اسماعیل باید از جانش می گذشت.

آیت الله سعیدی در خطبه اول با اشاره به تفسیر آیه ۷۲ سوره توبه عنوان کرد: همانطور که جهنم مراتب مختلفی دارد و هریک از جهنمیان بر اساس میزان کفر، شرک و نفاق خود در درجه‌ای قرار می‌گیرند بهشت نیز درجات مختلفی دارد که بهشتیان بر اساس میزان ایمان و اعمالشان در آن قرار می‌گیرند و رضوان الهی بالاترین درجه بهشت است که ویژه مقربان الهی است.

وی ادامه داد: منظور از جنات عدن، به عنوان تشبیه همان باغ و بوستانی است که انسان او را می‌بیند و از او لذت می‌برد اما در قیامت این‌ها از نوعی عالی‌تر و با لذتی وصف ناپذیرتر هستند که فقط از لحاظ شباهت اسمی، به آن باغ و بوستان می‌گویند. باغ و بوستان آخرت امتیازهای مادی و معنوی‌ای دارد که اصلا قابل مقایسه با باغ و بوستان دنیوی نیست.

خطیب جمعه قم در رابطه با راز تکرار وعده بهشت به مومنان گفت: این یادآوری پرتکرار علل فراوانی دارد اما آنچه که ما درک آن را داریم این است که در این دنیا بر سر راه مومنانی که می‌خواهند به تکالیف الهی عمل کنند هزاران خار دامن گیر مانند حب مال، دنیا، شهوت و... وجود دارد و توفیق زمانی حاصل می‌شود که زندگی دنیوی برای مومن حقیر و کوچک باشد.

انتهای پیام / 109
https://qomnews.ir/vdchq6nz-23nv6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما