سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : 109320
منبع : ایسنا
آیت الله سعیدی:

جامعه اسلامی باید از نظر اقتصادی توانمند باشد

قم نيوز : تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه جامعه اسلامی و دینی باید از نظر اقتصادی هم توانمند باشد، افزود: مصارف زکات که به چه کسانی بدهند و چگونه مصرف شود نکات درس آموز زیادی دارد و ابعاد مختلفی از نیازهای جامعه از جمله نیازهای فرهنگی و متمایل کردن قلوب برخی از اقشار به اسلام را در نظر گرفته است.
آیت الله سعیدی:جامعه اسلامی باید از نظر اقتصادی توانمند باشد.
آیت الله سعیدی:جامعه اسلامی باید از نظر اقتصادی توانمند باشد.
به گزارش قم نیوز آیت الله سیدمحمد سعیدی رئیس شورای زکات استان قم در نشست این شورا که امروز ۱۷ مردادماه در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: تکرار کلمه زکات در کنار نماز در آیات قرآن کریم علاوه بر این که می‌گوید زکات هم مانند نماز از واجبات است به این هم دلالت دارد که خداوند علاوه بر معنویت بر معیشت و گره گشایی از مسائل اقتصادی مردم هم اهتمام دارد.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی و دینی باید از نظر اقتصادی هم توانمند باشد، افزود: مصارف زکات که به چه کسانی بدهند و چگونه مصرف شود نکات درس آموز زیادی دارد و ابعاد مختلفی از نیازهای جامعه از جمله نیازهای فرهنگی و متمایل کردن قلوب برخی از اقشار به اسلام را در نظر گرفته است.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه باید یک نگاه فراگیر و گسترده نسبت به مصرف زکات داشت و زکات را در همه موارد مصرف آن که بیان شده ولو به میزان کم هزینه کرد، گفت: اگر در مصرف زکات روی برخی مصادیق زیاد تمرکز کنیم و برخی از مصارف زکات را به کلی کنار بگذاریم به تدریج به انحراف و حتی بدعت مبتلا خواهیم شد.

وی اظهارکرد: در مساله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هم اگر روی یک معروف و یا منکر تمرکز کنیم و معروف‌ها و منکرهای دیگر را فراموش کنیم، به انحراف مبتلا خواهیم شد زیرا همه واجبات و مستحبات از مصادیق معروف و همه محرمات و مکروهات از مصادیق منکر هستند و نباید جوری رفتار کنیم که تا اسم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به میان بیاید ذهن‌ها به سمت یک معروف و منکر کشیده شود.

سعیدی، تضعیف نظام را از منکرات بزرگ دانست و افزود: متاسفانه در جامعه امروز معروف و منکر مصداق خاصی پیدا کرده که نوعی انحراف است و باید اصلاح شود.

وی دلیل انحراف از مصادیق متعدد یک واجب را ورود افراد غیر متخصص به این امور عنوان کرد و گفت: مثلا در مصرف زکات فطره تهیه گندم و دادن عین آن به فقرا ملاک است و اگر گفته اند جایز است پول گندم را به فقرا بدهید به خاطر این است که فقیر از آن پول گندم و یا نان تهیه کند ولی برخی افراد غیر متخصص که به گمان خود می‌خواهند کار بهتری را انجام دهند این پول را از مسیر درستی که شرع تعیین کرده است خارج می‌کنند و این نوعی انحراف است.

انتهای پیام / 113 
https://qomnews.ir/vdccioqsx2bqx18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما