يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب : 112682
رئیس دفتر تبلیغات عنوان کرد؛

تجربه‌نگاری فرهنگی، سرمایه راهبردی مدیریت کشور است

قم نيوز : رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تجربه‌نگاری فرهنگی را سرمایه راهبردی کشور دانست و گفت: این شیوه تصمیم‌گیری به دلیل اتکا بر واقعیت‌های میدانی می‌تواند پایه‌ای مطمئن برای ارتقای حکمرانی و مدیریت عمومی باشد.
تجربه‌نگاری فرهنگی، سرمایه راهبردی مدیریت کشور است
تجربه‌نگاری فرهنگی، سرمایه راهبردی مدیریت کشور است
به گزارش قم نیوز،حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی عصر یکشنبه در آیین رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب کارگروه تجربه‌نگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) با تاکید بر نقش پژوهشکده در تولید دانش میدانی اظهار کرد: هدف اصلی این کارگروه، ثبت دقیق تجربه‌های میدانی و بازخوانی مسیرهای موفق فعالیت‌های فرهنگی است.

وی ادامه داد: کتاب‌های منتشرشده محصول سال‌ها پژوهش و حضور فعالان فرهنگی در میدان است و می‌تواند یک مرجع قابل‌اتکا برای مبلغان و مدیران فراهم کند.

واعظی افزود: مدل تجربه‌نگاری پژوهشکده باقرالعلوم نشان داده است که وقتی فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد علمی و مستندسازی انجام شود، نتایج آن قابل تحلیل و تکرار است، هر کتاب مجموعه‌ای از روایت‌های واقعی، روش‌های عملی و درس‌های میدانی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های آینده کمک کند.

وی با اشاره به نقش پژوهشگران و نویسندگان گفت: هر اثر این مجموعه حاصل همکاری نزدیک پژوهشگران و فعالان فرهنگی است. آنچه اهمیت دارد، استفاده از این دانش به عنوان پایه‌ای برای ارتقای سطح مدیریت کشور و برنامه‌ریزی‌های موثر فرهنگی است، ما با ثبت تجربه‌ها و مسیرهای موفق را تثبیت و نقاط ضعف را به درستی تحلیل می‌کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات همچنین تاکید کرد: این کتاب‌ها می‌تواند الگویی برای دیگر نهادهای فرهنگی باشد تا فعالیت‌های خود را بر اساس دانش واقعی و تجربه‌های عملی پیش ببرند و از آزمون و خطاهای مکرر جلوگیری شود.

تجربه‌نگاری، حافظه عملیاتی جریان فرهنگی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور نیز در این آیین اهمیت جریان‌سازی فرهنگی در سطح ملی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تجربه‌نگاری در سطح کشور، حافظه عملیاتی جریان فرهنگی انقلاب است و می‌تواند زبان مشترک تمامی کنشگران فرهنگی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی خاطرنشان کرد: این روش به ما اجازه می‌دهد هر اقدام موفق مردمی یا محلی را به الگوی قابل‌ استفاده برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ملی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: گسترش این رویکرد در شبکه‌های تبلیغی، جهادی و مردمی ضروری است، چرا که بدون ثبت و تحلیل دقیق تجربه‌ها، بسیاری از اقدامات ارزشمند تکرار نشده و منابع به هدر می‌رود.

وی یادآور شد: تجربه‌نگاری، ابزار راهبردی ما برای تصمیم‌گیری‌های کلان فرهنگی و ارتقای کارآمدی برنامه‌ها است.

رئیس سازمان تبلیغات همچنین تصریح کرد: تبدیل تجربه‌های میدانی به دانش قابل استفاده، می‌تواند مسیر حرکت جریان فرهنگی کشور را هموار، و نسل‌های آینده را از آزمون و خطاهای گذشته بی‌نیاز کند.

وی اضافه کرد: کارگروه تجربه‌نگاری پژوهشکده باقرالعلوم با ایجاد این جریان، ظرفیت بی‌نظیری برای مستندسازی و تحلیل واقعیت‌های فرهنگی فراهم کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر خردورزی در ثبت تجربه‌ها گفت: این اقدام نه تنها از اخلاص کنشگران نمی‌کاهد، بلکه خود نوعی خردمندی و مجاهده با نفس است، ثبت تجربه‌های فعالان فرهنگی و تبلیغی باید روشمند باشد و به دانش قابل استفاده و تکرار تبدیل شود.

وی افزود: گاهی واکنش‌های سریع کنشگران در میدان، ارزشمند هستند و اگر به صورت نظام‌مند و مستندسازی شده تحلیل شوند، می‌توانند به الگوهای کاربردی برای فعالیت‌های بعدی تبدیل شوند.

کارگروه تجربه‌نگاری ۲۳۰ سوژه را بررسی کرد

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم نیز در بخشی از این آیین گفت: از آغاز فعالیت کارگروه تجربه‌نگاری در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۳۰ سوژه بررسی شده که ۷۴ مورد از آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی موسوی افزود: در حال حاضر ۲۸ اثر چاپ شده و ۲۳ اثر دیگر نیز در شرف انتشار قرار دارد؛ در مجموع ۴۱ اثر منتشر شده یا در دست انتشار است، و ۱۸ طرح‌نامه نیز در حال اجراست.

وی همچنین به نقش ۴۰ نویسنده متخصص اشاره کرد و افزود: این نویسندگان توانایی استخراج تجربه‌های عملی و تبدیل آن‌ها به دانش کاربردی را دارند و حضورشان مهم‌ترین سرمایه کارگروه محسوب می‌شود.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdch6inzi23nz-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما