قم نيوز : رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تجربهنگاری فرهنگی را سرمایه راهبردی کشور دانست و گفت: این شیوه تصمیمگیری به دلیل اتکا بر واقعیتهای میدانی میتواند پایهای مطمئن برای ارتقای حکمرانی و مدیریت عمومی باشد.
تجربهنگاری فرهنگی، سرمایه راهبردی مدیریت کشور است
به گزارش قم نیوز،حجتالاسلاموالمسلمین احمد واعظی عصر یکشنبه در آیین رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) با تاکید بر نقش پژوهشکده در تولید دانش میدانی اظهار کرد: هدف اصلی این کارگروه، ثبت دقیق تجربههای میدانی و بازخوانی مسیرهای موفق فعالیتهای فرهنگی است.
وی ادامه داد: کتابهای منتشرشده محصول سالها پژوهش و حضور فعالان فرهنگی در میدان است و میتواند یک مرجع قابلاتکا برای مبلغان و مدیران فراهم کند.
واعظی افزود: مدل تجربهنگاری پژوهشکده باقرالعلوم نشان داده است که وقتی فعالیتهای فرهنگی با رویکرد علمی و مستندسازی انجام شود، نتایج آن قابل تحلیل و تکرار است، هر کتاب مجموعهای از روایتهای واقعی، روشهای عملی و درسهای میدانی را ارائه میدهد که میتواند به تصمیمگیری و برنامهریزیهای آینده کمک کند.
وی با اشاره به نقش پژوهشگران و نویسندگان گفت: هر اثر این مجموعه حاصل همکاری نزدیک پژوهشگران و فعالان فرهنگی است. آنچه اهمیت دارد، استفاده از این دانش به عنوان پایهای برای ارتقای سطح مدیریت کشور و برنامهریزیهای موثر فرهنگی است، ما با ثبت تجربهها و مسیرهای موفق را تثبیت و نقاط ضعف را به درستی تحلیل میکنیم.
رئیس دفتر تبلیغات همچنین تاکید کرد: این کتابها میتواند الگویی برای دیگر نهادهای فرهنگی باشد تا فعالیتهای خود را بر اساس دانش واقعی و تجربههای عملی پیش ببرند و از آزمون و خطاهای مکرر جلوگیری شود.
تجربهنگاری، حافظه عملیاتی جریان فرهنگی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور نیز در این آیین اهمیت جریانسازی فرهنگی در سطح ملی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تجربهنگاری در سطح کشور، حافظه عملیاتی جریان فرهنگی انقلاب است و میتواند زبان مشترک تمامی کنشگران فرهنگی شود.
حجتالاسلاموالمسلمین محمد قمی خاطرنشان کرد: این روش به ما اجازه میدهد هر اقدام موفق مردمی یا محلی را به الگوی قابل استفاده برای سیاستگذاری و برنامهریزی ملی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: گسترش این رویکرد در شبکههای تبلیغی، جهادی و مردمی ضروری است، چرا که بدون ثبت و تحلیل دقیق تجربهها، بسیاری از اقدامات ارزشمند تکرار نشده و منابع به هدر میرود.
وی یادآور شد: تجربهنگاری، ابزار راهبردی ما برای تصمیمگیریهای کلان فرهنگی و ارتقای کارآمدی برنامهها است.
رئیس سازمان تبلیغات همچنین تصریح کرد: تبدیل تجربههای میدانی به دانش قابل استفاده، میتواند مسیر حرکت جریان فرهنگی کشور را هموار، و نسلهای آینده را از آزمون و خطاهای گذشته بینیاز کند.
وی اضافه کرد: کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده باقرالعلوم با ایجاد این جریان، ظرفیت بینظیری برای مستندسازی و تحلیل واقعیتهای فرهنگی فراهم کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر خردورزی در ثبت تجربهها گفت: این اقدام نه تنها از اخلاص کنشگران نمیکاهد، بلکه خود نوعی خردمندی و مجاهده با نفس است، ثبت تجربههای فعالان فرهنگی و تبلیغی باید روشمند باشد و به دانش قابل استفاده و تکرار تبدیل شود.
وی افزود: گاهی واکنشهای سریع کنشگران در میدان، ارزشمند هستند و اگر به صورت نظاممند و مستندسازی شده تحلیل شوند، میتوانند به الگوهای کاربردی برای فعالیتهای بعدی تبدیل شوند.
کارگروه تجربهنگاری ۲۳۰ سوژه را بررسی کرد
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم نیز در بخشی از این آیین گفت: از آغاز فعالیت کارگروه تجربهنگاری در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۳۰ سوژه بررسی شده که ۷۴ مورد از آنها مورد تایید قرار گرفته است.
حجتالاسلاموالمسلمین سید علی موسوی افزود: در حال حاضر ۲۸ اثر چاپ شده و ۲۳ اثر دیگر نیز در شرف انتشار قرار دارد؛ در مجموع ۴۱ اثر منتشر شده یا در دست انتشار است، و ۱۸ طرحنامه نیز در حال اجراست.
وی همچنین به نقش ۴۰ نویسنده متخصص اشاره کرد و افزود: این نویسندگان توانایی استخراج تجربههای عملی و تبدیل آنها به دانش کاربردی را دارند و حضورشان مهمترین سرمایه کارگروه محسوب میشود.