سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 15266
آیت الله مصباح یزدی:

مهمترین تاثیر روزه، تقویت اراده است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: روزه تمرین خودسازی است که مهمترین تاثیر آن تقویت اراده است.
مهمترین تاثیر روزه، تقویت اراده است
 به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی دوشنبه شب در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با اشاره به وظیفه افراد در جهاد اظهار کرد: در هنگام جنگ اطاعت از رهبری حرف اول را می‌زند و سرباز باید مطیع باشد و آن چه در فعالیت و جنگیدن اهمیت دارد، اراده قوی است.
 
وی اضافه کرد: در برخی از روایات از روزه به صبر تعبیر شده است و روزه تمرین خودسازی است که مهمترین تاثیر آن تقویت اراده است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شیوه‌های قرآن برای تشویق به صبر گفت: قرآن از شیوه‌های فراوانی برای تشویق به صبر خصوصا در تکالیف سختی مانند جهاد استفاده کرده است.
 
پاسخ قرآن به شبهات در خصوص جهاد
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به کناره گیری برخی افراد از انجام تکالیف گفت: همیشه در جامعه اسلامی افرادی از انجام تکالیف شانه خالی می‌کنند، بلکه حتی برخی افراد در این تکالیف شبهه ایجاد می‌کنند و می‌گفتند اگر فرماندهی با ما مشورت می‌کرد، ما به گونه ای جنگ را طراحی می‌کردیم که تلفات مان در جنگ کمتر باشد.
 
وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب زیاد شاهد این شبهه بودیم و بعد از جنگ برخی افراد در گوشه و کنار کشور می‌گفتند اگر با ما مشورت می‌شد، این همه تلفات را در جنگ نمی دادیم و چیز جدیدی نیست.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ایجاد شبهات در خصوص جهاد را از سوی منافقین دانست و افزود: خداوند در سوره آل عمران در پاسخ افرادی که در خصوص شهدای جهاد شبهه ایجاد می‌کنند، می‌گوید که اگر شهدا وارد میدان جنگ نمی شدند، قاتلانشان آنها را در رختخواب‌هایشان می‌کشتند، یعنی شما تصور نکنید که اگر در میدان جنگ وارد نشوید، مصونیت پیدا می‌کنید و اشاره به قضاء و قدر است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شبهه دیگری در خصوص جهاد اظهار کرد: برخی می‌گفتند که اگر افرادی که در جنگ کشته شدند، اگر به جهاد نمی رفتند، کشته نمی شدند، خداوند در پاسخ آنها می‌گوید که حرف‌های کافرانه نزنید که این کلام را کسی می‌گوید که اعتقادی به جهاد و شهادت ندارد.
 
انسان از اجل خود نمی تواند فرار کند
 
آیت الله مصباح یزدی برخی از  تازه مسلمانان را در عصر پیامبر ضعیف الایمان دانست و افزود: این گونه از مسلمانان می‌گفتند که اگر فرماندهان جنگ به حرف ما گوش می‌کردند، کشته نمی شدند، خداوند در قرآن به این دسته افراد می‌گوید که اگر شما تدبیر بلد هستید، مانع مرگ خود شوید، مرگ حق است و هر کس اجلش برسد، کشته می‌شود.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به حکمت جهاد گفت: مسئله جنگ تنها شکست یا پیروزی نیست، بلکه حکمت دیگری دارد و هدف از آفرینش انسان در این دنیا در معرض قرارگرفتن تکالیفی همچون جهاد بوده است، خداوند افراد را به جهاد می‌فرستد تا آنها باطن خود را آشکار کنند و نشان بدهند تا چه اندازه سختی‌ها را تحمل می‌کنند.
 
اجل معلق تغییر پذیر است
 
استاد اخلاق حوزه علمیه اجل هر فردی را مقدر دانست و افزود: اجل انسان به دو گونه اجل معلق و اجل مسمی است که اجل معلق مشروط است و در صورت انجام اعمالی همچون صله رحم این بر عمر افراد در این اجل افزوده می‌شود، اما اجل مسمی در لوح دیگری نوشته می‌شود که تغییر ناپذیر است.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فواید بیان اجل اظهار کرد: یکی از فواید بیان اجل این است که با توجه به اینکه همه چیز در اجل مقدر است، این مطلب برای انسان آسایش ایجاد می‌کند و برخی افراد تا سردخانه رفتند، اما دوباره زنده شدند.
 
وی ادامه داد: در سنین کودکی ام زن همسایه مان که حامله بود، پایش بر روی فرش لیز خورد و فوت کرد، در حالی که جنینش زنده ماند و اجل این است.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به داستانی از یک فیلسوف ملحد گفت: فیلسوف ملحدی در یک سفر هوایی برای کاری جای خود را در هوایپما عوض می‌کند، حادثه ای برای آن هواپیما اتفاق می‌افتد و مسافری دیگری که بر صندلی آن فیلسوف نشست کشته شد، پس از این قضیه بود که آن فیلسوف ملحد به قضا و قدر اعتقاد پیدا کرد.
 
همه اتفاقات مقدر شده است
 
استاد اخلاق حوزه علمیه وسوسه‌ها را باعث سستی انسان دانست و افزود: انسان اگر به اجل توجه کند، اجل را ثابت می‌بیند، لذا به وظیفه خود عمل خواهد کرد و در قرآن آمده است که هیچ مصیبتی به انسان وارد نمی شود مگر اینکه در کتاب مکتوب است و فایده ذکر این مطلب این است که به دست آوردن خوبی‌ها باعث عجب انسان‌ها نمی شود و از دست دادن چیزی موجب ناراحتی او نمی شود، چون همه چیز را مقدر می‌داند.
 
وی اضافه کرد: مقدر شدن یک امر بی حساب نیست و در آن شرایط بهترین گزینه است که در قرآن نیز اصل قضا و قدر تبیین شده است.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به شیوه بیان داستان‌ها در قرآن اظهار داشت: یکی از شیوه‌های قرآن بیان داستان است که بیان این داستان‌ها اثر زیادی دارد و در جمله جمله ی این داستان‌ها نکاتی نهفته است.
 
پیروزی در جنگ تنها مرتبط با تعداد نیروها نیست
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) یکی از داستان‌های قرآنی را جنگ طالوت و جالوت دانست و افزود: در مسیر حرکت لشگر طالوت نهر آبی بود که طالوت گفت هر کس از این نهر آب بخورد، از من نخواهد بود و کسانی که از این نهر آب نخورند، با من خواهد بود که اکثریت سپاه از آن نهر آب خوردند.
 
وی ادامه داد: در روز جنگ، آن افرادی که از نهر آب خوردند گفتند که ما توانایی جنگیدن با لشگر جالوت را نداریم، اما کسانی که آب از نهر نخورده بودند، گفتند که وظیفه ما جنگیدن است و پیروزی از آن خداست که در نهایت نیز طالوت با همان عده ی کم بر سپاه جالوت پیروز شد.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcjm8ev.uqeimzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما