سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 16407
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم مطرح کرد

رکود پروژه سد کوچری در صورت عدم اختصاص بودجه

قم نيوز : قم نیوز: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: اگر بودجه‌ای برای پروژه سد کوچری اختصاص داده نشود، این پروژه به طور عملی با رکود مواجه می‌شود.
رکود پروژه سد کوچری در صورت عدم اختصاص بودجه
به گزارش قم نیوز، حسن رضوی، امروز با اشاره به سد کوچری اظهار کرد: این پروژه جزو پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم محسوب می‌شود و در حقیقت سازه تنطیم‌کننده نهایی انتقال آب از سد دز است.
 
وی خاطرنشان کرد: حجم این سد 207 میلیون متر مکعب است و اگر این سد تکمیل شود، به راحتی می‌توانیم با پر شدن سد دو سال آب موردنیاز را مدیریت کنیم.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه تاکنون پروژه سد کوچری با 200 میلیارد تومان هزینه، 74 درصد پیشرفت داشته است گفت: اگر بودجه‌ای برای این پروژه اختصاص داده نشود، این پروژه به طور عملی با رکود مواجه می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: سد کوچری برای آبگیری به 50 میلیارد تومان بودجه نیازمند است و استاندار قم، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه پیگیری‌های لازم را دارند.
 
رضوی ادامه داد: اگر کارگاه پروژه از نظر اجرایی تعطیل شود، به طور عملی سد کوچری امسال به آبگیری نمی‌رسد و دوباره مشکل آب قم همچنان برقرار است.
 
وی یادآور شد: بر اساس تجربه امسال بدون سد کوچری تنها می‌توان شش ماه از سال از انتقال آب سرشاخه‌های دز بهره‌برداری مناسب کرد.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم تاکید کرد: سد کوچری باید به بهره‌برداری برسد تا زنجیره انتقال آب از سرشاخه‌های دز کامل شود و اگر این اتفاق نیفتد در نیمه دوم سال برای تامین آب شهرهای مورد نظر به ویژه قم با مشکل مواجه می‌شویم.
 
وی عنوان داشت: معاونت راهبردی ریاست جمهوری می‌تواند پس از توجیه و تعیین تکلیف این پول را از ماده 10 مریوط به خشکسالی اختصاص دهد.
 
رضوی یادآور شد: سال گذشته تونل بلند 36 کیلومتری به عنوان گلوگاه پروژه سد دز محسوب می‌شد که با اعتبارات اختصاص داده شده به ثمر رسید ولی امسال سد کوچری به عنوان گلوگاه محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به مشکل استملاک سد کوچری گفت: باید برای تخلیه روستا هزینه استملاک را تامین کنیم و در صورت عدم توان مالی تملک این پروژه به تعویق می‌افتد.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم یادآور شد: از اوایل اسفند تا اواخر خرداد فرصت ذخیره سیلاب وجود دارد که می‌توانیم در این سد آبگیری کنیم و اگر در این مقطع سد آماده آبگیری نشود، به طور عملی سیلاب را از دست می‌دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: 50 میلیارد تومان هزینه دیگر برای سال آینده نیاز است که این هزینه به بخش آبگیری مربوط نمی‌شود و تنها برای کارهای باقیمانده سد کوچری است.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdchqknz.23n-vdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما