سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : 16660
پایان انتظار توزیع شیر در مدارس

شیرها از قفس آزاد می‌شوند

قم نيوز : قم نیوز: با توجه به ابلاغ دستورالعمل توزیع شیر در مدارس، در صورت عدم بروز مشکل، توزیع شیر در نیمه دوم آذرماه در سطح مدارس قم صورت می‌گیرد.
شیرها از قفس آزاد می‌شوند
به گزارش قم نیوز، در حالی 2 ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد که دانش‌آموزان کماکان منتظر شیرهایی هستند که به مدرسه‌های آن‌ها بیایند ولی گویا شیرها در قفس‌هایی گرفتار شده‌اند که کلید قفل آن‌ها در گرو تامین بودجه و اعتبار است.
 
توزیع شیر در مدارس برنامه بین‌المللی است به طوری که با توجه به اهمیت کلسیم در رژیم غذایی دانش‌آموزان طی سال‌های گذشته توزیع شیر مدارس در دستور کار مدارس 100 کشور قرار گرفته و حتی کشورهایی مانند روسیه، پاکستان، سنگال، ویتنام، بوسنی، هندوراس، رواندا، زامبیا، اوکراین، اکوادر، عربستان و نیکاراگوئه در سال‌های اخیر به این جمع پیوسته‌اند.
 
ابلاغ دستورالعمل توزیع شیر در مدارس قم
 
شیر ماده غنی از کلسیم محسوب می‌شود، به طوری که کمبود این ماده در دراز مدت عوارضی مانند پوکی، کاهش استحکام و تغییر شکل استخوان‌ها را به همراه دارد و حتی کمبود کلسیم عامل سکته قلبی، فشار خون بالا و اضافه وزن است و زمینه ابتلا به برخی از سرطان‌های دستگاه گوارش به‌ویژه سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.
 
توزیع شیر در مدارس به عنوان عامل فرهنگ‌سازی در دستور کار قرار گرفته تا دانش‌آموزان علاوه بر مصرف این ماده، خانواده‌های خود را نیز به مصرف این ماده غذایی دعوت کنند.
 
هادی هدایتی‌پور، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از ابلاغ دستورالعمل توزیع شیر در مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس این دستورالعمل شیر از آذرماه سال‌جاری در سطح مدارس توزیع می‌شود ولی با توجه به زمان لازم برای برگزاری مناقصه، در صورت عدم بروز مشکلی احتمال توزیع شیر از نیمه دوم آذرماه خواهد بود.
 
وی می‌گوید: به صورت مستمر با کمیته ملی شیر مدارس در تماس هستیم تا بر اساس میزان اعتبار برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد زیرا جای بودجه در دستورالعمل خالی است ولی این تصور وجود دارد که امکان توزیع بیش از 25 نوبت شیر در استان وجود ندارد در حالی که سال گذشته 40 نوبت و 2 سال گذشته 70 نوبت شیر در سطح مدارس توزیع شد.
 
پس از ابلاغ دستورالعمل توزیع شیر، کمیته شیر استان قم متشکل از مسئول اداره پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم، مسئول حراست اداره کل آموزش و پرورش، معاون توسعه منابع پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم و اداراتی مانند بازرگانی، استاندارد، بهزیستی و مرکز بهداشت تشکیل جلسه می‌دهند.
 
جامعه هدف توزیع شیر در مدارس و مزیت این طرح
 
جامعه هدف توزیع شیر در مدارس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی است که اکنون این جامعه هدف دانش‌آموزان مدارس دولتی راهنمایی و دوره اول متوسطه، افراد بی‌سرپرست زیرپوشش بهزیستی، پیش‌دبستانی‌های ضمیمه مدارس و کارکنان شاغل در این بخش‌ها است.
 
به گفته هدایتی‌پور، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هفته‌ای 2 نوبت شیر در لیوان‌های 200 سی سی با 2.5 درصد چربی در مدارس توزیع می‌شود.
 
هدایتی‌پور می‌گوید: اگر از نظر سلامتی دانش‌آموزان به برنامه توزیع شیر نگاه شود، طی 13 سال گذشته که توزیع شیر در مدارس صورت گرفته بسیاری از دانش‌آموزان لاکتوز منفی که نمی‌توانستند شیر مصرف کنند در کنار دانش‌آموزان دیگر با مصرف کم شیر از حالت لاکتوز منفی خارج شدند و اکنون اگر نتوانیم این کار را ادامه دهیم، این افراد به صورت لاکتوز منفی باقی می‌مانند.
 
تاخیر در توزیع شیر
 
توزیع شیر سال گذشته نیز به دلیل تاخیر در اختصاص بودجه در آبان‌ماه صورت گرفت که این امر در تعداد نوبت‌های توزیع شیر تاثیرگذار بود ولی همانگونه که شاهدیم توزیع شیر در سال‌جاری به آذرماه موکول شده است که باید چرایی تاخیر توزیع شیر را از کمیته توزیع شیر سئوال کرد؟
 
مسئولان مربوطه در این حوزه مشکلات تامین بودجه را مهم‌ترین عامل تعویق در امر توزیع شیر عنوان می‌کنند.
 
به گفته رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم میزان پوسیدگی دندان با توزیع شیر کاهش پیدا کرده ولی با تاخیر در توزیع شیر و کاهش تعداد نوبت‌های توزیع آن، آسیب جدی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.
 
یکی از مدیران مدرسه راهنمایی با اشاره به تاخیر در روند توزیع شیر می‌گوید: اگرچه این روند به ضرر دانش‌آموزان است ولی از نظر کیفیت سالانه شیر مناسبی در سطح مدارس توزیع می‌‌شود.
 
والدین دانش‌آموزان نیز با پیگیری‌ از مدارس همواره چشم انتظار توزیع شیر در مدارس هستند و حتی یکی از آن‌ها بیان می‌کند: فرزندم زمانی که در منزل تنهاست از خوردن شیر و مواد لبنی خودداری می‌کند ولی در مدرسه به دلیل آنکه همه دانش‌آموزان در کنار یکدیگر هستند، خوردن شیر برایش لذت‌بخش است.
 
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم معتقد است که در زمینه توزیع شیر همین که صورت مسئله توزیع شیر وجود دارد غنیمت است و در این زمینه باید نیمه پر لیوان را در نظر بگیریم.
 
تاثیر موقعیت استان قم بر توزیع شیر در مدارس
 
استان قم جزو استان‌های گرم محسوب می‌شود به طوری که در بازه زمانی پس از عید امکان نگه‌داری شیر به دلیل گرمی هوا وجود ندارد.
 
به گفته هدایتی‌پور با توجه به موقعیت استان و اینکه تعداد کافی یخچال در مدارس وجود ندارد بنابراین توزیع شیر در استان باید تا پایان اسفندماه امسال به پایان برسد.
 
باید در نظر داشت که فرهنگ‌سازی مصرف شیر توزیع این ماده غذایی در مدارس حرف اول را می‌زند ولی با وجود تاخیر و سیر نزولی تعداد نوبت‌های توزیع شیر، فرهنگ‌سازی در این زمینه دچار اختلال می‌شود و می‌توان گفت اگر شرایط توزیع شیر با این روند ادامه پیدا کند در آینده تنها صورت مسئله توزیع شیر مدارس باقی می‌ماند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdciuqaz.t1aqq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما