پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 19640
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

علمی که تحول آفرین نباشد مورد تایید اسلام نیست

قم نيوز : قم نيوز:‌عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علمی که به کار نیاید و نتواند تحول ایجاد کند مورد توجه اسلام نبوده و در حد یک نظریه است.
علمی که تحول آفرین نباشد مورد تایید اسلام نیست
به گزارش قم نيوز، آیت الله عباس کعبی صبح امروز در همایش رابطه مدیریت با علوم اسلامی که در سالن همایش های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: بحث مدیریت و علوم اسلامی بسیار مهم است و باید پیش فرض هایی در این حوزه مطرح شود که منجر به رابطه منسجم علوم اسلامی با مدیریت شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، تاکید کرد: متاسفانه عده ای معتقد هستند که در خلال این حدیث مسائل تئوریک در بحث احکام و اخلاق مطرح شده است و گویی هیچ ارتباطی با واقعیت و فرهنگ و مدیریت ندارد که این موضوع نشان می دهد باید در بحث مدیریت نظریه پردازی بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: دیدگاه ما به علوم اسلامی باید در فضای تحقق میدانی صورت گیرد و به همین دلیل است که عنصر کارآمدی نظام در متن دین مورد توجه قرار گرفته است.

کعبی با بیان اینکه علم نافع علمی است که در رفتار اعضای جامعه تاثیرگذار است، افزود: علوم اسلامی متداول همان کتاب و سنت است و امامت نیز همان ثقلی است که منجر به مدیریت اجتماع می شود زیرا امام به عنوان مدیر ارشد جامعه است.

وی تصریح کرد: مدیریت اجتماع بدون امام ناقص است و تفکیک پذیری تئوری و عملی در اصول اسلام باعث کارآمدی دین می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: علمی که به کار نیاید و نتواند تحول ایجاد کند مورد توجه اسلام نبوده و در حد یک نظریه است.

وی گفت: در واژه هایی که در تعریف امامت وجود دارد به مدیریت اجتماع اشاره شده است و در امامت به موضوع مدیریت و ریاست اشاره می شود.

کعبی افزود: اساس و جوهره اصلی اسلام پیش برنده است و برپایه امامت شکل می گیرد تا کارآمد شود بنابراین حلقه پیوند بین مدیریت و علوم اسلامی همان تبلور عینی امامت و رهبری است.

وی تصریح کرد: ولایت کلید تدبیر الاهی و مدیریت اسلامی است و نظامات دینی مختلف باید با ولایت راهبری شود چراکه امامت صرفا امری اعتقادی و تاریخی نیست به عنوان آخرین فریضه برای اکمال دین مطرح است.

کعبی افزود: امام در صحنه اجرا شرایط و موانع و همه ابعاد دین را در صحنه عمل می بیند و با توجه به واقعیت ها جامعه را هدایت می کند و برای کارآمدی دین تصمیم می گیریم.

وی تصریح کرد: ما به حکومت و دولت نیاز داریم حال اگر این امامت به نیابت نیز باشد هم می تواند مدیریت جامعه را در دست بگیرد و جلوه دیگری به علوم اسلامی بدهد.

کعبی با اشاره به تمدن اسلامی افزود: بعد از علم کلام که در مدیریت کاربرد دارد علم دومی که به صورت مدون می توان از آن استفاده کرد، تاریخ انبیا و اولیا و ائمه است.

وی گفت: سنت های الاهی بسیار در کشف و شناخت راهبردها و خط و مشی و روش های مدیریت انبیا موثر بوده است.

کعبی افزود: بعد از شناخت درست و صحیح از تاریخ باید فقه نیز متحول شود تا جوابگوی نیازهای مدیریتی کشور شود لذا باید اجتهاد تبلیغی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مبانی علوم اسلامی گفت: باید نسبت هسستی شناسی و انسان شناسی و فلسفه با مدیریت مشخص شود.

کعبی افزود: باید نگاه ما به دین جامع و منظومه ای باشد که البته برای رسیدن به این هدف باید نظامات اسلامی اکتشاف و تولید شود تا نگاه ما به کارآمدی نظام باشد.

وی با بیان اینکه به نظر من مدیریت اسلامی ناشی از پیوند علم و ایمان است، گفت: در نگاه به جهان چند فرضیه وجود دارد.

کعبی افزود: فرضیه اول سازگاری است به این معنا که با واقعیت های جهان باید بسازیم امام مومنانه زندگی کنیم و دنبال الگوی اسلامی باشیم که به نظر من این فرضیه با فلسفه کمال و سعادت سازگار نبوده و با خلیفه الله بودن انسان در روی زمین در تضاد است.

وی گفت: نگاه دوم نگاه تخریبی است به این معنا که باید این جهان را تخریب کرد و جهان دیگری را مانند قرن هفتم میلادی ساخت که این نظریه هم اصلا اسلامی نیست.

کعبی افزود: دچار شدن جامعه امروز بشری به جاهلیت مدرن به این معنی نیست که نباید از دستاوردهای بشری استفاده کرد زیرا این نگاه برای تکفیری ها و طالبان است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjymev.uqehxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما