سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 21456

رعایت چه نکاتی آلرژی فصلی را کاهش می دهد؟

قم نيوز : قم نیوز: یک متخصص ریه با تشریح بیماری آلرژی فصلی و عوارض آن، بر رعایت نکاتی در جهت کاهش اثرات این بیماری تاکید کرد.
رعایت چه نکاتی آلرژی فصلی را کاهش می دهد؟
به گزارش قم نیوز دکتر ابوالفضل مظفری روز در خصوص آلرژی فصل بهار گفت: آلرژی واکنش سيستم ايمني نسبت به ورود هر گونه ماده خارجي که بدن ، آن را به عنوان يک جسم خارجي تلقي کند، است.

این متخصص ریه افزود:در واقع آلرژی واکنش سیستم بدن به عوامل محیطی است و اگر سیستم بدن به گونه ای باشد که به آلرژی پاسخ بدهد موجب التهاب به صورت پوستی، چشمی، بینی، ریمیت و تنفسی می شود.

مظفری در مورد واکنش های بدن آلرژی اظهار داشت: واکنش های سیستم بدن از يک حالت خفيف توام با علايمي نظير عطسه ، سرفه ، خارش و کهير تا يک وضعيت سيستميک همراه با مشکلات تنفسي و علايم گوارشي متغير است البته براي ايجاد بيماري هاي آلرژيک مهمترين شرط، حساس شدن فرد مستعد نسبت به آلرژن اختصاصي است.

وی ادامه داد: گاهی علائم آلرژیک که همراه با آبریزش بینی، سرفه و گلودرد و اشک همراه است را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند در حالی که سرماخوردگی علائم عفونی همچون تب به همراه ندارد.

مظفری اضافه کرد: یکی از شایع ترین آلرژی ها، آلرژی فصلی است به طوری که در فصل بهار و پاییز هنگامی که در معرض گیاه و گل قرار می گیریم بدن نسبت به گرده افشانی گیاهان و گلها واکنش نشان می دهد هرچند این آلرژی پس از مدت کوتاهی با رعایت برخی از نکات و یا درمان برطرف می شود.

این متخصص ریه در باره علائم آلرژی گفت: انسداد و گرفتگي راههاي هوايي فوقاني و تحتاني، خشونت صدا، احساس حضور توده اي در گلو و تنگي نفس از شايع ترين علايم به شمار مي روند همچنین يکي ديگر از نشانه هاي مشخص آلرژي پيدايش لکه هاي جلدي کهيري است.

مظفری تصریح کرد: پیشگیری مساله مهم در رابطه با آلرژی است که در این زمینه عدم تماس با حيوانات خانگي، استفاده از وسايل تهويه هوا، اجتناب از گرد و غبار، از بین بردن سوسکهای خانگی و دوری از حشراتی همچون عنکبوت واستفاده از ماسک و دوری از برخی از غذاها همچون غذاهای بسته بندی و فست فودها و بهره گیری از دارو و ...می تواند آلرژی را تا حدودی زیادی کاهش دهد.

وی پیرامون روشهای درمانی نیز عنوان کرد: با پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی می توان بخش قابل توجهی از آلرژی را تحت کنترل درآورد و تنها در صد کمی از این بیماران به دارو نیاز دارند.

مظفری یادآور شد:متعددي وجود دارد که اغلب آنها مکانيسم آنتي هيستاميني دارند که اين گروه از داده ها براي درمان خارش، عطسه ، اشک و ريزش موثرند همچنین تجویز اسپری ها نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند تا حدود زیادی آلرژی را تحت کنترل خود در آورد.

وی درباره رینیت آلرژیک نیز گفت: رینیت آلرژیک در واقع التهاب مخاط بینی است که در اثر واکنش ازدیاد حساسیتی ایجاد می شود و هنگامیکه فرد دارای سیستم ایمنی حساس شده آلرژنی مانند گرده گل یا گردو غبار را تنفس می‌کند واکنش حساسیتی آغاز می‌شود. این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می کند.

این متخصص بیماری های ریوی اظهار داشت:عمده بیماری های آلرژیک، ژنتیکی و ارثی هستند و آلرژی بیماران در فصل بهار به دلیل رویش گیاهان تشدید می شود.

وی درباره روشهای صحیح تعذیه ای در بیماران آلرژیک نیز گفت: غذاهای تند، بسته بندی شده، فست فودها، ادویه، خوراکی های فرآوری شده و سرخ شده آلرژی را تشدید می کند که در این زمینه بیماران باید توجه کافی به نوع غذای خود داشته باشند.

مظفری در پایان افزود: برخی از میوه ها و سبزیجات همچون انگور، کیوی، گوجه و بادمجان و .... نیز می تواند آلرژی فصلی را تشدید کند.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdch-kni.23nzmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما