پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : 21616
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

نمی‌توان سیستم پرداخت یارانه را به شیوه قبلی ادامه داد

قم نيوز : قم نيوز: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نمی‌توان سیستم پرداخت یارانه را به شیوه قبلی ادامه داد گفت: تنها با افزایش تولید داخلی، اشتغال مفید و جدیت در انجام کار متناسب با نیاز روز کشور این وضعیت اقتصادی برطرف می شود.
نمی‌توان سیستم پرداخت یارانه را به شیوه قبلی ادامه داد
به گزارش قم نيوز، محمد صادق کوشکی درباره اقدامات و سیاست‌های دولت در نحوه تعیین و تشخیص افراد برای پرداخت یارانه اظهار کرد: نفس پرداخت یارانه نقدی مناسب نیست و این اقدام نه منطق اقتصادی و نه منطق فرهنگی و اجتماعی دارد.

پرداخت نقدی یارانه کار مطلوبی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد کشور دارای بیماری بلندمدت وابستگی به نفت است، افزود: با توجه به شرایط نامطلوب کشور که اقتصاد بیماری دارد دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند مجبور به اتخاذ تصمیماتی می‌شوند که ممکن است عواقب مثبتی نداشته باشد اما از باب ناچاری راهکاری کوتاه مدت برای درمان نابسامانی‌های اقتصادی باشد.

وی تصریح کرد: یارانه دادن از ابتدای دولت نهم و دهم هم مطرح بوده که پرداخت یارانه نقدی اتفاق مثبتی نیست اما در شرایط فعلی ممکن است گزینه بهتری وجود نداشته باشد.

کوشکی با بیان اینکه اینکه از نگاه برخی این روش سبب تخریب کرامت انسانی مردم می‌شود ممکن است درست باشد اما در حال حاضر روش دیگری وجود ندارد، عنوان کرد: دولت یازدهم به این نتیجه رسیده است که با اعلام شرایطی افراد نیازمند به دریافت یارانه را شناسایی و این شرایط را احراز کند.

پرداخت یارانه به همه جامعه ناعادلانه است


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در شرایطی دولت‌ها به اجبار در یک بازه زمانی کوتاه تصمیماتی اتخاذ می‌کنند و این ناشی از فضای ناسالم اقتصادی کشور است و این تصمیمات ناشی از بیماری فضای اقتصاد، بالتبع خروجی دقیق و منطقی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت دهم مشکلات فعلی پرداخت یارانه را درک کرد اما برای نداشتن این مشکلات پرداخت یارانه را به همه اختصاص داد از این رو بسیاری از کسانی که یارانه را دریافت می‌کردند مستحق دریافت نبودند و این اصلا عادلانه نبود.

کوشکی با تاکید براینکه نفس پرداخت یارانه غلط است اما در این دولت به جهت الزام اجری هدفمندی یارانه‌ها باید این مسیر را طی کنیم، بیان کرد: نمی‌توان سیستم پرداخت یارانه را تا ابد ادامه دهیم اما نمی‌توانیم یارانه همه را قطع کنیم چون تعدادی از افراد جامعه و قشر مستضعف دچار آسیب می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه به لحاظ نداشتن سامانه آماری مناسب کسانی به این شیوه احراز شرایط انتقاد داشته وارد می‌کنند و آن را توهین آمیز می‌دانند اما در حال حاضر باید روش جایگزین بررسی و انتخاب شود.

افزایش تولید داخل و درون زایی تنها راه حل درمان بیماری اقتصادی است


وی تاکید کرد: نمی‌توان سیستم پرداخت یارانه را به شیوه قبلی ادامه داد از طرفی هم نمی‌توان پرداخت یارانه را برای همه اقشار جامعه قطع کنیم چرا که قشر نیازمند آسیب می‌بینند.

کوشکی با اشاره به اینکه ریشه اشکالات و نقصان وضعیت اقتصادی به این دولت یا دولت‌های قبلی بر نمی‌گردد و مسئله کلی‌تر است، خاطرنشان کرد: ما به این شرایط راضی نیستیم اما سوال اینجاست که در شرایط موجود آیا گزینه‌های بهتری داریم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: تنها با افزایش تولید داخلی، افزایش اشتغال مفید و جدیت در انجام کار مفید این بیماری کنترل و درمان می‌شود وگرنه پرداخت یا عدم پرداخت یارانه مشکلی را بنیادی حل نمی‌کند.

وی پرداخت یارانه و راهکارهایی از این دست مسکن‌های موقت درمان بیماری اقتصاد دانست و گفت: برای حل این بیماری اقتصادی باید ساز و کار فرهنگی تعریف شود ریشه این بیماری اقتصادی به بیماری‌های حوزه فرهنگی برمی گردد و تا آن بیماری‌های حوزه فرهنگی معالجه نشود این بیماری اقتصادی همچنان ادامه پیدا می‌کند و گریزی هم از آن نیست.

کوشکی با توپ و تشر گیرنده‌های یارانه کم نمی‌شود، اظهار کرد: دولت برای شناسایی افراد نیازمند به دریافت یارانه باید اعتماد عموم مردم را جلب کند تا برای پرداخت یارانه و ثبت نام نیازمندان فقط واجدین شرایط ثبت نام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: دولت باید یارانه را که برای قشر محروم جامعه نقش مسکن دارد در نظر بگیرد با توجه به بیماری اقتصادی و نابسامانی اقتصادی موجود کشور نباید به این مسکن دل بست بلکه باید به سمت پیدا کردن راه حل اصلی درمان این بیماری باشیم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfvvd0.w6dyyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما