شنبه ۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 24793

کم‌رونقی در بزرگترین مجتمع ناشران قم

قم نيوز : قم نیوز: با اینکه یک سال از افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع ناشران در قم می‌گذرد، هنوز بسیاری از واحدهای این مجتمع خالی است.
کم‌رونقی در بزرگترین مجتمع ناشران قم
به گزارش قم نیوز، عصر يك پنجشنبه كه خورشيد پهناي حضورش و گرماي وجودش را كم مي‌كند، فرصت خوبي براي رهايي از روزگار پرمشغله و ورق زدن روح است؛ آن هم در بزرگ‌ترين مجتمع ناشران كه زيبايي نماي بصري آن چشم هر بيننده‌اي را خيره مي‌كند.

به هر سوي مجتمع بنگري شاهكاري از طراحي معماري مدرن و زيبا با سبك متفاوت از ساير ساختمان‌هاي شهر، داراي معاني فرهنگي و هنري به چشم مي‌خورد كه شمه‌اي از معماري اسلامي را به تن دارد.

همين كه از درهاي اتوماتيك شيشه‌اي مجتمع داخل شوي، آرامش ناشي از سكون كه در معماري زيباي داخلي ساختمان حاكم است رشته‌هاي فكرت را از هم جدا مي‌كند. جايي كه براي ساماندهی و انسجام‌بخشی به عرضه کتاب ساخته شد، خبري از آمد و شد نيست. انگار بي‌رمقي نشر به اينجا هم سرايت كرده.

سال گذشته همين موقع‌ها بود كه در ميان شور و شعف ناشران، اين مجتمع با حضور دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سابق و استاندار قبلي قم گشايش يافت و به انتظار ۵ ساله ناشران براي داشتن يك سرپناه مدرن پايان داد، اما كسي گمان نمي‌كرد يك سال پس از بريدن روبان اين مجتمع، هنوز بخش‌هاي قابل توجهي از آن خالي باشد، يا مشتريان روزانه بزرگ‌ترين مجتمع ناشران از انگشتان يك دست تجاوز نكند.

به زحمت مي‌توان در سالن‌هاي بزرگ و ويترين‌هاي شيشه‌اي اين مجتمع، فروشگاه يك ناشر را پيدا كرد كه درهايش هر روز به روي اندك مشتريان باز باشد. بسياري از واحدهاي اين مجتمع هنوز صاحبان خود را نديده‌اند و خالي است. بعضي از ناشران هم تعدادي از كتاب‌هاي كم فروش را به بهانه استقرار در مجتمع روی ميزها چيده‌اند و بر روي در ويترين قفل زده‌اند؛ اينها حتي زحمت دكورسازي را به خود نداده‌اند.

انتشارات فقه الثقلين يكي از معدود انتشاراتي است كه بيشتر ساعت‌هاي روز باز است. جمشيد قلي‌زاده مسئول فروش اين انتشارات بي‌حوصله‌تر از هميشه، صبح تا شب را بدون مشتري در اين غرفه مي‌گذراند.

كم‌كاري ناشران

قلي‌زاده تقصير اين بي‌رونقي را به كم كاري ناشران دانست و گفت: بسياري از ناشراني كه در مجتمع غرفه دارند، در داخل شهر هم مغازه دارند و براي انتقال به مجتمع كم كاري مي‌كنند.

او بار ديگر به كم رونق بودن مجتمع ناشران اشاره كرد و با لحن نااميدكننده افزود: ما چون جايي براي فعاليت نداشتيم مجبور بوديم به اين مجتمع منتقل شويم. البته اينجا كه هستيم كارهاي بيرون را پيگيري مي كنيم وگرنه اينجا كسي براي خريد كتاب نمي‌آيد.

طبق برآورد قلي‌زاده از بين بيش از ۳۰۰ ناشر كه بايد در مجتمع ناشران استقرار يابند، كمتر از ۱۰ درصد آنها استقرار يافته‌اند و بقيه در پاساژ قدس و جاهاي ديگر كار مي‌كنند. بعضي‌ها مستقر شدند ولي حضور دائمي ندارند. خيلي‌ها هم به فكر ارزش افزوده مغازه‌هايشان هستند.

او روزهايي را به ياد دارد كه به دليل برگزاري نمايشگاه كتاب استاني و نمايشگاه كتاب ماه رمضان، جنب و جوش اميدواركننده اي در سالن‌هاي مجتمع ناشران حاكم بود اما اين ايام كوتاه، رشته‌هاي ناشران را براي رونق گرفتن فضاي نشر، پنبه كرد.

ابداعي كه هنوز به اهدافش نرسيد

آن گونه كه سيدمحمود حسيني مديرعامل اتحاديه ناشران استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، مي‌گويد شرکت تعاونی ناشران سنگ بنای این مجتمع را در سال ۸۷ با هدف احیای میراث مکتوب و توسعه تمدن غنی اسلامی ایرانی بنا نهاد.

اين بنا در زميني به مساحت بيش از ۳ هزار متر مربع و ۳۰ هزار متر مربع بنا ساخته شده و ناشران براي احداث آن حدود ۲۷ ميليارد تومان هزينه پرداخت كردند.

براي تاسيس اين مجتمع بزرگ اهدافي همچون اقتصادی کردن حوزه نشر دینی، ‌حمایت و عرضه و ترویج منشورات شیعی به زبان بین‌المللی، تمرکزبخشی و سامان بازار کتاب و محصولات فرهنگی، دسترسی آسان و روزآمد دوستداران کتاب به آخرین منشورات دینی و هم افزایی ناشران حوزه دین برشمرده شده و ۳۲۰ واحد اداري و تجاري در اين مجتمع ساخته شده اما از شواهد امر پيداست با وجود گذشت يك سال از افتتاح مجتمع ناشران، حتي درصد اندكي از اهداف اين كار ابداعي به ثمر نرسيده است.

ضعيف بودن بنيه اقتصادي نشر

مديرعامل اتحاديه ناشران قم اما دليل اصلي عدم استقرار كامل ناشران در اين مجمع را ضعيف بودن بنيه اقتصادي نشر مي‌داند كه در چند سال اخير به ويژه سال گذشته، ناشران را زمين‌گير كرده است.

حسيني گفت: با وجود اينكه هيچ جاي دنيا چنين مجتمع عظيمي نديديم كه اين تعداد ناشران را در يك جا ساماندهي كرده باشد ولي ناشران صرفا به دليل مشكلات اقتصادي براي انتقال كامل به اين مجتمع كم كاري مي كنند.

به گفته وي در سه سال گذشته به خصوص سال قبل استقبال از حوزه نشر به طور عمومي سقوط كرده و همين امر باعث شده حتي ناشران قوي قدرت جابجايي و انتقال كامل به مجتمع ناشران را نداشته باشند، از طرفي ديگر اگر ناشران در فضاي جديدي مستقر شوند، طبيعي است اين دلهره را داشته باشند كه در اثر اين جابجايي بخشي از مشتريان خود را از دست مي‌دهند.

البته تجربه نشان مي‌دهد مجتمع هايي كه ساخته مي شوند در ماه ها و سال هاي اوليه به دليل عدم شناخت كافي مردم نسبت به خدمات اين مكان ها، از مشتريان زياد برخوردار نيستند، اما مجتمع ناشران كه با پول ناشران ساخته شده توقع مي‌رود ويترين هاي اين مجتمع احيا شوند.

با اين وجود، جايي كه پاي حمايت معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ميان مي‌آيد مديرعامل اتحاديه ناشران استان قم چشم انداز روشني براي اين مجتمع مي‌بيند.

حمايت؛ چاره كار

مديرعامل اتحاديه ناشران استان قم به ديدار اخيرش با دكتر صالحي معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرد و گفت: در اين ديدار دكتر صالحي خواستار ارائه طرحي براي رونق گرفتن مجتمع ناشران شد كه اين طرح‌ها در دست بررسي است.

حسيني حمايت از ناشران را عامل رونق چرخه توليد و عرضه كتاب‌ها و ترغيب پديدآورندگان به تاليف آثار فاخر دانست و اظهار كرد: در گذشته بازار نشر از پويايي خوبي برخوردار بود ولي گراني كتاب اين جايگاه را تضعيف كرده است.

وي اضافه كرد: مردم به كسب دانش و مطالعه علاقه دارند و اگر قيمت كتاب مناسب باشد اقبال بيشتري براي تهيه اين محصول فرهنگي خواهند داشت، در اين صورت جامعه‌اي كه شعار و رويكرد اصلي آن فرهنگي است، بهتر مي‌تواند با مضامين اخلاقي و ديني انس بگيرد.

حسيني با اشاره به سقوط چند پله‌اي انتشار كتاب هاي حوزه دين به مسئولان هشدار داد كه اگر فكر عاجل براي گذر از اين مشكلات نكنند بازار نشر دچار سقوط بيشتري خواهد شد.

وي به حمايت‌هاي موردي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين مجتمع اشاره كرد و افزود: تاكنون دو دوره نمايشگاه در اين مجتمع برگزار شد كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايت خوبي از اين مجتمع داشته و ناشران هم فروش خوبي داشتند ولي استمرار پويايي حوزه نشر نيازمند حمايت بيشتر مسئولان است.

مديرعامل اتحاديه ناشران استان قم به بخشي از برنامه هاي اين اتحاديه براي رونق گرفتن مجتمع اشاره كرد و گفت: پيش بيني شده تا پايان امسال ۳ نمايشگاه در مجتمع ناشران برپا شود. اين نمايشگاه‌ها مي‌تواند در چرخه اقتصادي بازار نشر تاثير داشته باشد.

حسيني ظرفيت‌هايي كه مي‌توان از طريق آنها به رونق بخشي مجتمع ناشران كمك كرد مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: برپايي نمايشگاه‌هايي چون پنجشنبه بازار كتاب، جمعه بازار كتاب، كتاب‌هاي دست دوم، نمايشگاه هاي فصلي و مناسبتي مثل محرم و رمضان هم در تقويت اقتصاد نشر تاثيرگذارند.

به گفته وي در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ ناشر در قم پروانه نشر دارند كه يك سوم از اين تعداد در مجتمع ناشران ساماندهي مي‌شوند.

حسيني با بیان اینکه قم قطب چاپ و نشر کتاب های دینی است اظهار کرد: با توجه به پراکندگی ناشران دسترسی به کتاب برای متقاضیان مشکل بود، بنابراین وجود مکانی ثابت و متمرکز برای دستیابی به کتاب‌های مورد نیاز در اسرع وقت ضرورتی انکارناپذیر است.

دفاع جانانه از همكاري شهرداري

۶۰ درصد مالکیت اين مجتمع با ناشران و ۴۰ درصد با شهرداری قم است. با اين شرايط وقتي از خالي بودن واحدهاي واگذار شده به شهرداري گلايه مي‌شود مديرعامل اتحاديه ناشران به پاس قدرداني از همكاري تنگاتنك شهرداري در ساخت اين مجتمع دفاع جانانه‌اي از شهرداري مي‌كند: اگر شهرداري قم همكاري نمي‌كرد اين مجتمع ساخته نمي‌شد. اين افتخاري براي حوزه نشر ديني كشور و قم است كه چنين مجموعه بي‌نظيري ساخته شده.

وي معتقد است شهرداري حاضر به فروش واحدهاي خود است و حتي براي حوزه نشر تخفيف‌هايي هم قائل مي‌شود، تعدادي از واحدها را نيز عرضه كرده ولي براي فروش مابقي آنها استقبال نشده است.

در ۳۰۰ متري حرم

جانمايي مجتمع ناشران در بهترين حالت ممكن انجام شده، به گونه اي كه با هر كدام از ناشران در اين مورد صحبت شود، اين واقعيت را تائيد مي كنند. مجتمعي كه تنها ۳۰۰ متر با حرم حضرت معصومه(س) فاصله دارد و در هسته مركزي شهر واقع شده به طوري كه بسياري از زائران كريمه اهل بيت هنگام عبور از خيابان معلم يا آمد و شد در پاركينگ حرم، معماري زيباي اين مجتمع را مقابل چشمان خود مي‌بينند.

مديرعامل تعاوني ناشران استان قم مي‌گويد: شهرداري بهترين زمين را در اختيار ناشران قرار داد در صورتي كه مي‌توانست در چنين مكان خوبي، هتل ۵ ستاره بسازد ولي مديران شهرداري قم احساس كردند حوزه نشر استان نياز به حمايت اين چنيني دارد.

با وجود تمامي مزيت هايي كه مجتمع ناشران قم دارد اما ناشران براي رفتن زير سقف واحدهاي مدرن اين مجتمع در برزخ دو تصميم هستند؛ اگر در اين وضعيت به مجتمع نقل مكان كنند بخشي از مخاطبان و مشتريان خودشان را از دست مي‌دهند و اگر منتقل نشوند، اهداف تاسيس مجتمع در حد شعار باقي مي‌ماند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcexf8w.jh8eoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما