قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله مصباح یزدی گفت: باید برای رسیدن به کمال مطلوب، برنامه عملی داشته باشیم و بر این برنامه ممارست کنیم و باور کنیم که خداوند عالم است و بر کارهای ما احاطه دارد.
تشریح مراحل رسیدن به کمال مطلوب از سوی آیت‌الله مصباح یزدی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، که در هفتمین روز ماه رمضان و در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان دفتر مقام معظم رهبری در قم سخن می‌گفت، با اشاره به مراحل رسیدن انسان به کمال اظهارکرد: انسان ها برای رسیدن به کمالات باید مراحلی را طی کنند که از جمله این مراحل، بیرون کردن کردن حب دنیا است تا دنیا در نظرش خوار و خفیف شود و در مرحله بعد، انسان باید خواست خدا را بر خواست خود مقدم کند، البته گفتن این صحبت ها آسان است، اما عمل به این مراحل سخت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم، تصریح کرد: باید برای رسیدن به کمالات برنامه عملی داشته باشیم و بر این برنامه باید ممارست داشته باشیم، باید باور کنیم که خداوند عالم است و بر کارهای ما احاطه دارد، برخی تصور می کنند که عالم بودن خداوند به این گونه است که ملائکه کارها را می نویسند و به نزد خداوند می برند، اما این در حالی است که خداوند در کنار ما حضور دارد و ما باید حضور خداوند را در کنار خود باور کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اثبات عالم بودن خداوند گفت: اگر ما را یک چیزی را در ذهن خود ایجاد کنیم، آیا ممکن است که ندانیم چه چیزی است !؟ حتما آفرینش جهان توام با علم است، اگر همه عالم مخلوق است، کار انسان نمی تواند جدا از علم خداوند باشد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، خداوند را دارای احاطه برهمه چیز دانست و افزود: اما برداشت ذهنی ما از احاطه با احاطه خداوند متقاوت است، ما در ذهن خود، احاطه یک لباس بر بدن، را تماس آن با سطحی از بدن می دانیم، اما کیفیت احاطه خداوند چیز متفاوتی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم، تصریح کرد: مسئله مهمی که پیش می آید این است که خداوند چگونه به چیزی پیش از وجودش علم دارد، فیلسوفان گفته اند علم کلی است، علم دانشمندان به آینده، طبق فرمول های کلی است، چون تمامی این فرمول ها نزد خداوند است، خداوند بر آینده آگاه است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مستقل بودن خداوند از زمان اظهار کرد: خداوند فوق زمان است و خداوند نسبت به همه چیز به صورت یکجا احاطه دارد، برای خدا دیروز و امروز ندارد، به عبارت دیگر زمان را خداوند خلق کرده است، تا زمانی نباشد، پیش و پسی وجود دارد و تقدم خداوند بر موجود است و این تقدم وجودی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: مسئله علم خداوند خیلی عمیق است و در قرآن آمده است که همه چیز پیش خداوند است، ما باید اول بدانیم خداوند می داند و بعد یادمان باشد که خدا می داند، امام خمینی (ع) فرمود که عالم محضر خداوند است، یعنی همه چیز در پیش خداوند حاضر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت استفاده از اوقات ماه رمضان گفت: برای اینکه همیشه به یاد داشته باشیم که خداوند همیشه عالم است، باید به صورت مستمر این مطلب را به خودمان تلقین کنیم، بهترین زمان تلقین پیش از نماز است و در سحرهای ماه رمضان که فضای آرام و روحانی حاکم است، فرصت خوبی است تا عالم بودن خداوند را به خودمان تلقین کنیم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcbzgb5.rhbswpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما