پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : 26636

پیشرفته ترین پروژه آبرسانی روستایی کشور درقم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم گفت: فاز دوم طرح آبرسانی به بخش کهک استان، یکی از پیشرفته ترین پروژه های آبرسانی درکشور است.
پیشرفته ترین پروژه آبرسانی روستایی کشور درقم
به گزارش قم نیوز، مهندس ˈعلی جان صادق پورˈ  افزود: این طرح از لحاظ مسائل فنی، سیستم اجرایی و نیروی انسانی از پروژه های پیشرفته در سطح کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است، گفت: اجرای سریع تر این پروژه برای آبرسانی به شهر و روستاهای بخش کهک قم مورد تاکید مسوولان استانی و کشوری است.

وی بیان کرد: با توجه به عدم بارش نامناسب و کاهش آب های زیرزمینی و نیز مهاجرپذیری بخش کهک ،کمبود آب در این چند سال بسیار مشهود بوده است.

صادقپور خاطرنشان کرد: طرح بزرگ آبرسانی به کهک جهت تامین آب شرب اهالی روستاهای این بخش اجرا می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این طرح ، زیر مجموعه پروژه آبرسانی به ۸۰ روستا درقم است ، گفت: مطالعات اولیه این پروژه بزرگ از سال ۸۶ آغاز شد و فاز نخست آن طی سالهای ۸۷ تا ۸۹ به اتمام رسید و با راه اندازی این فاز بخشی از روستاهای تابعه شهر قنوات آبرسانی شدند.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ نیز مطالعات فاز یک آبرسانی به شهر کهک در دست اقدام قرار گرفت که این طرح در پایان سال ۹۲ به نتیجه رسید و عملیات اجرایی آن در قالب یک پروژه مشارکتی با بخش خصوصی آغاز شد.

صادق پور هدف از اجرای این طرح را آبرسانی به روستاهای بخش کهک از جمله ورجان، سیرو، میم، ونارچ و امامزاده ابراهیم با جمعیت ۱۰ هزار و ۲۹۱ نفر عنوان کرد و افزود: جمعیت این روستاها تا زمان اجرای طرح به ۱۴ هزار نفر خواهد رسید بنابراین تامین آب این روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه طول لوله گذاری این طرح را ۲۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: در این طرح چهار ایستگاه پمپاژ پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: اعتبار این طرح ، امسال ۹۶ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شده است که از این مبلغ ۳۷ هزار میلیون ریال آن از محل سایر منابع (بخش خصوصی و آبفا) و مابقی آن از محل اعتبارات استانی و خشکسالی منظور شده است.

صادق پور ،تخصیص نقدی این پروژه را حدود ۱۱ هزار میلیون ریال عنوان کرد و افزود: قرارداد اجرای پروژه در دو بخش اجرای خط انتقال و احداث ایستگاه های پمپاژ با پیمانکار منعقد شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون از مجموع چهار هزار و ۷۵۰ متر لوله گذاری از روستای ورجان تا سیرو ، یک هزار و ۹۸۶ متر و از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ مترلوله گذاری از روستای سیرو تا کهک یک هزار و ۹۰۸ متر آن به اتمام رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با انجام تعهدات و تکمیل برخی طرح های وابسته فاز نخست این طرح به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد.

بخش کهک قم در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی استان قم قرار گرفته که دارای دو دهستان کهک و فردو می باشد.

این بخش دارای ۱۸ روستا و ۱۸ هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcceeqi.2bqe18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما