يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب : 27340
نود و پنجمین جلسه شورای شهر قم

پروژه مترو اولویت شورای شهر قم است‌

قم نيوز : قم نیوز: در نود و پنجمین جلسه شورای شهر قم موضوعاتی همچون تامین بودجه پروژه مترو و منوریل و بحث‌های پرحاشیه‌ای میان کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون برنامه بودجه بر سر به‌کارگیری کارگران امانی در شهرداری جهت توسعه فضای سبز انجام شد.
پروژه مترو اولویت شورای شهر قم است‌
به گزارش قم نیوز، نود و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای شهرقم صبح امروز باحضور اعضای شورای اسلامی شهرقم برگزار شد.

در این جلسه موضوعاتی همچون تامین بودجه پروژه مترو و منوریل و بحث‌های پرحاشیه‌ای میان کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون برنامه بودجه بر سر به کارگیری کارگران امانی در شهرداری جهت توسعه فضای سبز انجام شد.

مصطفی سعادت طلب اولین طرح کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم را تحت عنوان توافقنامه شماره ۱۸۴۷۳۱، خانم ها خدیجه ابراهیمی و مریم تفتی مالکان پلاک ثبتی در کمربندی امام مجاور آپارتمان های هلیا که در بحث شوارع با ابهاماتی روبرو بوده است را به رای شورا گذاشته و این طرح با اکثریت موافق آرا تصویب شد.

سپس سعادت طلب طرح توافقنامه شماره ۱۹۲۸۴۷، آقای سید محمد بهاالدینی ملکی در خیابان دانیال _شهرک سلمان که در کمیسیون حقوقی و نظارت با رای اکثریت اعضا کمیسیون به تصویب رسیده بود را مطرح کرد که با رای اکثر اعضا شورا نیز تصویب شد.

وی سپس توافق نامه اصلاح شده شماره ۴۱۲۸۱، آقایان سید امیر حسام و بهنام خداشناس مالکان زمین در جاده کوه سفید که اختلاف ده متری در سند داشتند را در جلسه شورا مطرح کرد که به تصویب رسید.

نعمت الله عواطف رستمی با بیان اینکه سهم شهرداری در این لایحه خیلی کاهش یافته است از سعادت طلب خواست تا توضیحاتی دهد.

سعادت طلب در پاسخ گفت: با اشاره به اینکه در گذشته شوارع پرداخت شده است و نقشه تفکیکی وجود دارد و چون برای بار دوم در حال بهره برداری هستند بر اساس شوارع ۵۰ درصد عمل می کنیم.

شورای شهر قم به توسعه فضای سبز شهری اهمیت ویژه می‌دهد

توافق نامه شماره آقایان پوستی و غیره مالکان پلاک ثبتی در ۳۰ متری احداثی حدفاصل عطاران و ۳۰ متری قائم در جلسه شورای شهر قم مطرح شد که با رای موافق اکثر اعضا به ثبت رسید.

آخرین لایحه کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم مربوط به درخواست علیرضا تولیتی و غیره مالکان ملکی در مجاورت بوستان جوان واقع در زیر گذر و روگذر مسیر شاه جمال به شهرداری بود که به بحث گذاشته شد.

عباس ذاکریان خاطرنشان کرد: بخشی را که در کمربندی واقع است، دلیلی ندارد بخریم و قیمت ۵۰۰ هزار تومان در قسمت خارج از محدوده هم میزان زیادی است.

حسن بختیاری با بیان اینکه این ملک در قسمت بوستان جوان است، افزود: در این منطقه بحث توسعه کمربند سبز مطرح است و در این قسمت کمربندی را نمی خریم و اینجا مسیری است که برای تحقق کمربند سبز باید خریداری شود.

عباس محمدی عضو کمیسیون فرهنگی ورزشی با بیان اینکه باید برای بررسی مجدد این مصوبه ۶ ماه بگذرد به این دلیل که یک بار رد شده بوده است، افزود: این ملک قیمت بالا دارد و خرید آن اکنون ضرورتی ندارد و از این جهت که نیازی به خرید این ملک نداریم مخالف این لایحه هستم.

ناصر رعیت پور با بیان اینکه مدتی است اعضا اعلام می‌کنند قیمت بالاست و این سبب می شود تصمیم‌گیری انجام نشود، خاطرنشان کرد: شورا باید اعلام کنند نماینده‌هایی برای تعیین قیمت زمین بروند تا کار را نیمه کاره رها نشود.

عضو کمیسیون زیربنایی شورای شهر قم با بیان اینکه مالک، تمایلی به فروش به شهرداری ندارد، افزود: تقاضا دارم سه نفر از اعضا شورا برای تعیین قیمت اقدام کنند.

ولی الله بیاتی گفت: بهتر است این طرح به کمیسیون برگردد و پس از بررسی مجدد در جلسه آینده دومرتبه طرح شود.

سپس با رای اعضا تصویب شد این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون برگردد.

پرداخت ۳۰ درصدی حق مشاوره طلاق در دادگستری‌ها توسط شهرداری بررسی شد

حجت الاسلام سعید روحانی با بیان اینکه کارگروهی در استانداری به نام زنان و خانوار وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مورد آمار بالای طلاق بیان شده است که در مشاوره ۳۰ درصد حق مشاوره توسط شهرداری پرداخت شود واعلام شده است این ۳۰ درصد معادل مبلغی معادل ۶۰ میلیون تومان سالانه است که در کمیسیون پرداخت ۱۵ میلیون آن مصوب شده است که ۱۰میلیون تومان نقد و ۵ میلیون مابقی به صورت هزینه مشاوره پرسنل شهرداری برای مشاروه طلاق پرداخت شود.

طوبی حجازی با بیان اینکه این مقدار بسیار نامتوازن است، گفت: این به این معناست که اعضا شورای شهر در اکثریت هستند و در حالی که باید سهم کل شهر بیشتر شود.

بختیاری با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت شهر باید به این بخش نیز توجه شود، افزود: معتقدم به کل این مبلغ رای داده شود.

ذاکریان با بیان اینکه باید مراکز شهرداری در مشاوره تقویت شود، عنوان کرد: بحث آمار طلاق در کشور آمار نگران کننده ای است و نمی‌توان از این موضوع گذشت و ۵۰ میلیون تومان از این هزینه را تامین کنیم تا در جهت ساخت مراکز مشاوره شهرداری هزینه شود.

مولایی با بیان اینکه سایر کشورها در این موضوع هزینه بسیاری می‌کنند، گفت: ما به عنوان یک مرکز شیعی باید در جهت استحکام خانواده حرکت کنیم.

مولایی تصریح کرد: هر چقدر در این مورد سرمایه گذاری کنیم هنوز کم است و باید حمایت صد در صدی از این طرح ها داشته باشیم.

بختیاری با تاکید بر اینکه این مراکز باید تخصصی کار کنند، اظهار کرد: این کار را به عهده متخصصان خود واگذار کنیم.

محمدی با عنوان اینکه ما فقط تمایل داریم کمکی را به این امر داشته باشیم، افزود: شورا فقط نقش کمک کننده دارد و تمایل نداریم خودمان مرکزی را احداث کنیم.

طوبی حجازی با اشاره به این که این مراکز مشاوره در محل دادگاه ها ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: این کار در بحث سازش بسیار موثر بوده است و چون مراجعان در زمان بحران وارد به این مراکز می شوند اثر بخشی بسیار دارد و کمک به آنها جز کارهای مهم است.

مقیمی گفت: برای بهبود عملکرد در این بخش معتقدم همه ۶۰ میلیون را بپذیریم.

ابتدا نظر کمیسیون مبنی بر ۱۰ میلیون کمک نقدی و ۵ میلیون حق مشاوره کارکنان شورای شهر به رای گذاشته شد که توسط اعضا شورای اسلامی شهر قم تصویب نشد.

سپس پرداخت مبلغ ۲۰میلیون تومان کمک نقدی به رای گذاشته شد که با رای اعضا تصویب شد.

سپس آتش زر اولین طرح کمیسیون برنامه و بودجه را با اعلام تفاهم نامه ای برای ساخت و ساز مسکن به این صورت که شهرداری عوارض را پرداخت و ساخت و ساز آن با شرکت تعاونی بازنشستگان تلاشگر امین و با مشارکت در احداث ۵۰۰۰ واحد تجاری اداری مسکونی در سطح شهر قم به جلسه شورای شهر اعلام کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم افزود: نکته ای در مورد این توافقنامه وجود دارد و این است که آورده شریک و شهرداری باید یا در ابتدا و یا انتها پرداخت شود که این توافقنامه در جلسه علنی شورای شهر قم به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

اخذ مجوز اعمال مساعدت پرداخت عوارض در حذف پارکینگ پلاک ثبتی متعلق به مسجد امام موسی کاظم واقع در منطقه ۱ که مطالبه مبلغ ۴۲۰ میلیون ریال توسط شهرداری از هیئت امنا در جلسه مطرح شد.

سپس نظر کمیسیون در رد این طرح به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا تصویب شد.

مترو و منوریل همچنان در راس اختلافات شورا نشینان است

اخذ مصوبه ضمانت ذیصلاحی شهرداری قم و مصوبه شورای شهر قم مبنی بر تعهد باز پرداخت اصل و سود استفاده از تسهیلات ۱۵۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی که وابسته به پروژه منوریل و مترو قم بود در جلسه اعلام شد.

در این مصوبه دریافت وامی مطرح می‌شود که ۱۸۰ میلیون تومان به منوریل و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای مترو صرف می‌‌شود.

حسین فاکر با عنوان اینکه در موضوع منوریل شهرداری دو مرتبه از راه دیگری ورود کرده است، افزود: اجازه دهید پروژه مترو کار خود را انجام دهد.

ذاکریان با بیان اینکه اگر با نسبت قرار داد های اولیه که مبلغ مشخص دارد به همان نسبت این وام بین دو پروژه مترو و منوریل تقسیم شود کار مثبتی است نظر خود را اعلام کرد.

فاکر با تاکید بر اینکه ابتدا باید یک تصمیمی گیری قطعی برای مترو داشته باشیم و این درست نیست که دومرتبه در مورد منوریل بحث شود، خاطر نشان کرد: پرداخت این مقدار به پروژه منوریل باید توسط دولت انجام شود و ما تعهدی برای این پرداخت نداریم.

حسن صبوری نماینده شهردار قم در جلسه امروز شورای شهر گفت: شورای شهر باید مصوبه ای برای این طرح داشته باشد و اوراق مشارکت و صندوق متفاوت است و در اوراق مشارکت دولت ۵۰ درصد را پرداخت می کند و ما معتقدیم این لایحه تصویب شود تا نیاز ما برطرف شود و در ادامه برای بررسی بیشتر موضوع منوریل و مترو بحث شود.

معاون شهردار قم با اشاره به اینکه مباحث مربوط به منوریل و مترو را به صورت مصوبه ای مطرح کنید افزود: این مصوبه را تصویب کنید تا شهرداری بتواند اقدامات مناسبی انجام دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: معتقدم این لایحه را تصویب نکنیم تا به ساخت مترو کمک بیشتری کنیم چرا که کمک به پروژه مترو نتایج بیشتری دارد.

فاکر با اشاره به اینکه مباحث پولی منوریل را کنار بگذاریم و شهرداری دومرتبه آن را مطرح نکند اظهار کرد: این لایحه را برای مترو تصویب کنیم.

ذاکریان با اشاره به اینکه اعضا نباید نظرات خود را به شورا القا کند گفت: کسانی که با پروژه منوریل مخالفت دارند نباید نظر خود را القا کنند و سبب شوند کار این پروژه به تعویق بیفتد.

بختیاری با اشاره به اینکه منوریل به یک نقطه ضعف در استان قم تبدیل شده است افزود: فاز یک و قطعه یک این پروژه تصویب شده است پیشنهاد می کنم این طرح را برای اجرایی شدن فاز یک تصویب کنیم.

بیاتی با اشاره به اینکه با اصل دریافت این وام مشکلی نداریم گفت: اینکه این میزان به چه مقدار هزینه منوریل و چه مقدار هزینه مترو شود موضوع بحث است.

وی افزود در حال حاضر سه پیشنهاد در جلسه مطرح است که آنها را به رای می گذاریم.

ابتدا نظر کمیسیون مبنی بر موافقت با اصل دریافت وام و توزیع آن متناسب با قرار دادهای اولیه به رای گذاشته شد که تصویب شد.

دیگر پیشنهادات در مورد این طرح پیشنهاد هزینه فقط برای مترو و دیگری پیشنهاد موافقت با اصل وام و دریافت توزیع بین پروژه ها با مجوز شورا بود.

کمیسیون های شورای شهر مقابل یکدیگر قرار گرفتند

اخذ مجوز برون سیاری بخشی از فعالیت های فضای سبز شهرداری قم با پیش بینی اعتباری به میزان مبلغ ۹۷میلیارد ریال پروژه ای بود که بررسی آن با حواشی زیادی از جمله انتقاد صریح ذاکریان به دخالت کمیسیون برنامه و بودجه در حوزه تصمیمات کمیسیون خدمات شهری همراه شد.

آتش زر با عنوان اینکه شهرداری لایحه ای را فرستاده است که در سال ۹۲ تبصره ای در بودجه مبنی بر مجوزشهرداری برای ایجاد فضای سبز جنگلی به مدت هشت ماه که ۳۰۰ نفر کارگر به طور موقت به کار بگیرند خاطر نشان کرد: در سال ۹۲ شهرداری این نیروها به کارگرفته است اما همه این تعداد را همزمان استفاده نکرده اند و لایحه ای را مجدد مطرح کرده اند که این کارگران ۳۷۰ نفر هستند و دومرتبه تقاضا تمدید این لایحه را دارند.

وی با بیان اینکه تقاضا کردیم شهرداری عملکرد سال ۹۲ خود را برای ما ارسال کند افزود: عملکرد سال ۹۳ را برای ما ارسال کردند و تعهدات شهرداری در این لایحه انجام نشده بوده است.

آتش زر افزود: کمیسیون نظر بر این دارد ۵ میلیارد تومان از کل بودجه درخواستی شهرداری ر این مور را تصویب کند.

در بودجه برای نگهداری فضای سبز هم بودجه در نظر گرفته شده بوده است و این میزان ۵ میلیارد را تصویب می‌کنیم و شهرداری نباید به هیچ عنوان نیروی امانی برای این مورد به کار رفته شود.

ذاکریان با اشاره به اینکه باید کمیسیون خدمات شهری از این موضووع اطلاع داده می شد و اطلاعات ناقص است خاطرنشان کرد: استفاده از ۵۰ نفر برای به کارگیری در خدمات شهری را مجوز داده بودیم که ۲۵ نفر برای منطقه پردیسان بود و ۲۵ نفر در منطقه ۷ و ۱ بودند و ۳۲۰ نفر نیز برای فضای سبز مجوز دریافت کرده است.

سخنگوی شورای شهر قم افزود: معتقد بودیم با توجه به اهمیت فضای سبز این کار را امانی در اختیار خود شهرداری قرار دهیم و بازکاشت و بازسازی هم جز مصوبات بود و با این فلسفه به کارگرفته شدند و هم اکنون یک ماه است که از قرار داد آنها گذشته است و ما برای ایجاد و بازکاشت و بازسازی سال ۹۳ نیاز به نیرو داریم.

عابدینی پور با اشاره به اینکه تعداد کارمندان شهرداری باید کم شود و ما با رای دادن به این طرح خلاف آن را عمل می‌کنیم خاطرنشان کرد: ورود ۳۰۰ نفر به شهرداری باعث بزرگتر شدن شهرداری می‌شود و این کار درست نیست.

ذاکریان با بیان اینکه باید مباحثی که به ما مربوط می‌شود در کمیسیون خدمات شهری مطرح شود و ما نظر خود را در این مورد بدهیم از عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه در مورد این مصوبه انتقاد کرد.

بختیاری با اشاره به اینکه این طرح در کمیسیون برنامه وبودجه در حیطه کاری خود بررسی شده است افزود: نگاه ما این بوده است که این کار انجام شود.

حسن صبوری معاون شهردار قم با اشاره به اینکه فرصتی برای تصویب این بودجه نداریم ودر مباحث حقوقی به مشکل بر می خوریم خواستار تصیب این مجوز شد.

ذاکریان با تاکید بر اینکه نباید تصمیمات بی مبنا گرفته شود گفت: اختلافات در مورد نوع هزینه کرد وجود دارد که باید بررسی شود اما اینکه بی مبنا مقداری از بودجه را رد کنیم کار درستی نیست و قطعا شهرداری با کمبود در این بخش مواجه می شود.

آتش زر با اعلام اینکه مبنای توافق قبلی ۸ ماهه بوده است اما برخلاف قانون عمل شده و باید در هزینه هاصرفه جویی شود افزود: شورا باید به مسیری برود که ما بدهکار بانک ها نشویم و با این روش که شهرداری در پیش گرفته است نمی توانیم از عهده وام ها و بدهی ها بر بیاییم.

سپس با توجه به اختلافات زیاد بر سر این طرح مصوب شد این طرح به کمیسیون تلفیقی بودجه و خدمات شهری منتقل و پس از بررسی در جلسه هفته آینده شورای شهر مطرح شود.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcfxmd0.w6dejagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما