جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : 28191
مدیر مرکز کتاب شناسی شیعه:

۹۰ درصد کتب دینی در راستای شناسایی متون پایه تصحیح شوند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر مرکز کتاب شناسی شیعه گفت: حدود ۹۰درصد کتابهای دینی نیاز به تصحیح مجدد دارند چراکه بسیاری ازاین کتاب‌ها در زمانی تصحیح شده‌اند که امکانات امروزی در شناسایی متون پایه و اصلی نبوده است.
۹۰ درصد کتب دینی در راستای شناسایی متون پایه تصحیح شوند
به گزارش قم نیوز ، حجت الاسلام محمد مختاری در نشست بررسی استانداردهای کتاب دینی در عرصه بین الملل که پنج شنبه شب درحاشیه «نمایشگاه کتاب حوزه دین» و درمجتمع ناشران قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت پرداختن به تصحیح کتابهای دینی اظهار داشت: متاسفانه درمحافل علمی کشور تصحیح متون را هنوز فعالیتی علمی نمی‌دانند و آن در حد حروفچینی تقلیل می‌دهند.
 
مدیر مرکز کتاب‌شناسی شیعه با بیان اینکه تصحیح متون در مواقعی از تالیف نیز دشوار‌تر است، گفت: تصحیح متون یک فعالیت علمی است و در بسیاری از دانشگاههای دنیا تصحیح متون به عنوان پایان نامه قبول می‌شود.
 
این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره بر لزوم دانش بالا در تصحیح کتاب‌های مختلف، تاکید کرد: اگرمحققی در موضوع کتابی که می‌خواهد تصحیح کند دانش لازم را نداشته باشد نمی‌تواند آن را به سرانجام درستی برساند.
 
حجت الاسلام مختاری تصریح کرد: حدود 90درصد کتابهای دینی نیاز به تصحیح مجدد دارند چراکه بسیاری ازاین کتاب‌ها در زمانی تصحیح شده‌اند که امکانات امروزی در شناسایی متون پایه و اصلی نبوده است.
 
وی افزود: در تصحیح متون باید همه منابع شناسایی شود وحتی در صورت نیاز منبعی در کتابخانه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شود، نیز بررسی شود.
 
حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه وفاداری به متن تصحیح و ترجمه اصلی ضروری است، گفت: حق نداریم هیچ دخالتی در متن انجام دهیم و جابجا کردن یک «واو» نیز در تغییر متون جایز نیست.
 
این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه تکرار تصحیح‌های قدیمی توسط برخی مولفان یکی از آسیب‌های این حوزه است، گفت: متاسفانه برخی از مولفان یک کتاب را بر می‌دارند و با چند خط تغییر آن را به نام خود چاپ می‌کنند و به این ترتیب هم منابع و سرمایه ملی هدر می‌رود و هم یک خیانت علمی انجام می‌شود.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdca66nu.49nao15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما