يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : 33500
معاون عمرانی استاندار قم تاکید کرد:

لزوم تغییر نگاه در احیای بافت فرسوده قم

قم نيوز : قم نگار: محسن بهشتی معاون عمرانی استاندار قم با تأکید بر اینکه احیای بافت فرسوده در قم باید با تغییر نگاه صورت بگیرد،‌ گفت: نباید نگاه اقتصادی در عرصه احیای بافت فرسوده حاکم باشد.
لزوم تغییر نگاه در احیای بافت فرسوده قم
به گزارش قم نگار، بهشتی با اشاره به اینکه یک ششم شهر قم بافت فرسوده و سکونت‌گاه غیر رسمی است، اظهار داشت: معمولا در بحث شهرسازی بافت فرسوده را بیشتر با نگاه کالبدی می‌بینند که این موضوع اشکالاتی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به خصوصیاتی که برای یک بافت برای قرار گرفتن در فهرست بافت فرسوده در نظر گرفته می‌شود، افزود: نفوذ پذیری بافت یکی از این خصوصیات است یعنی بافت‌هایی که تردد خودرو در آن امکان‌پذیر نباشد.

به گفته سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم، عدم استحکام و ریزدانگی از دیگر خصوصیات بافت فرسوه است.

وی ادامه داد: همه اینها ویژگی‌های کالبدی است اما باید نگاه فرهنگی و اجتماعی را نمی‌شود در این عرصه نادیده گرفت.

نامگذاری بد برای بافت فرسوده

بهشتی با اشاره به اینکه در بحث بافت فرسوده شهر قم نیاز به بازآفرینی پایدار شهری داریم، ابراز داشت: در این تعریف مسائل اجتماعی فرهنگی و اقتصادی دیده شده است.

وی افزود: در نگاه جدید ما به میزان درآمد خانواده‌ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی که در یک بافت وجود دارد هم توجه می‌کنیم.

معاون عمرانی استاندار قم نام‌گذاری بافت فرسوده برای این مناطق شهری را یک نامگذاری بد توصیف کرد و گفت: طرح‌های شهرسازی ما این بافت‌ها را ناجوانمردانه جراحی و سبک زندگی مردم در آنها را دچار چالش کرده است.

از بین بردن انسجام محلات قدیمی

وی اظهار داشت: به عنوان مثال طرح‌های منطقه عمار یاسر انسجام محلات قدیمی را از بین برد و بلوار شهید روحانی هم چنین شرایطی دارد. این پروژه‌ها برای ساکنان قدیمی این بافت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده چرا که نگاه ما در اجرای آنها ترافیکی است نه شهرسازی.

بهشتی معتقد است آسیب‌هایی در این نوع نگاه به بافت ناکارآمد شهری به وجود می‌آید که از آسیب‌های قبلی بدتر است. در واقع این بازگشایی‌ها در بافت فرسوده برای مردم شهر اثرات مثبتی داشته اما زندگی ساکنان این مناطق را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی بر اساس نگاه اجتماعی و شهرسازی به بافت ناکارآمد شهری اظهار داشت: این مطالعات به دورن بافت توجه دارد و محله باغ پنبه را به عنوان محله پایلوت در این عرصه در نظر گرفته‌ایم.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نباید نگاه اقتصادی در عرصه احیای بافت فرسوده حاکم باشد، گفت: وقتی تراکم اگر می‌دهیم به یک یا چند خانه، برج دیده بانی در محله ایجاد می‌شود و افراد اصیل و بومی فراری می‌شوند.

بهشتی افزود: می‌شود طوری ساماندهی کرد که هم نگاه اقتصادی باشد هم فرهنگی و ... و این در شهرهای دیگر اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcawmne.49new15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما