شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : 36015
سخنگوی شورای شهر قم:

رسانه‌ها تشکیل کمیته‌ ساماندهی حاشیه‌نشینی قم را پیگیری کنند

قم نيوز : قم نگار: سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به اینکه رسانه‌ها و اعضای شورای شهرقم باید مطالبه مردمی در رابطه با تشکیل کمیته ساماندهی حاشیه‌نشینی را پیگیری کنند بر نقش رسانه در سرعت بخشی برای تشکیل این کارگروه تاکید کرد.
رسانه‌ها تشکیل کمیته‌ ساماندهی حاشیه‌نشینی قم را پیگیری کنند
به گزارش قم نگار، نعمت‌الله عواطف رستمی با اشاره به اینکه بحث حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که در کل کشور و به طبع آن در استان قم هم مشاهده می‌شود اما در شهری مثل قم با جایگاه دینی و تمدنی خود اصلاً زیبنده نیست، اظهار داشت: از نظر قانونی شرایطی برای شهردار و مسئولان حکومتی تبیین شده و براساس قانون شهردار وظیفه دارد که به آنچه درطرح تفصیلی به عنوان محدوده شهر تعریف می‌شود، خدمات ارائه دهد.

سخنگوی شورای شهر قم با بیان اینکه قانون وظیفه‌ای در قبال آنچه خارج از این محدوده قرار می‌گیرد برای شهرداری‌ها معین نکرده است، افزود: در بحث انسانی اما مسئولیت وجود دارد و مسئولان از جمله شهردار، استاندار، فرماندار و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه مسئولیت دارند و باید کنترل این پدیده با یک مدیریت واحد در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در دید کلی این مسئله تحلیل می‌شود که شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای ندارد و تنها وظیفه خدمت‌رسانی به محدوده شهری را دارد اما در دید کلان‌تر به نظر می‌رسد که اگر این نظارت صورت نگیرد می‌تواند مشکلات و معضلات دیگری را مبتلابه خود شهر و محدوده قانونی آن کند.

عواطف رستمی با اشاره به اینکه مسئله حاشیه‌نشینی دغدغه اعضای شواری شهر هم هست، تصریح کرد: اخیراً هم یکی از اعضای شورای شهر به بحث گسترده‌تر پیرامون این منطقه پرداخته و بحث پیرامون مناطق حاشیه‌ای شهر قم را به جلسه شورای شهر کشاند.

سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به اینکه بعد از مطرح شدن این موضوع در شورای شهر شهرداری متقبل شده بود که برای مثال ماهی یک بار برای نظافت و تمیزی این محلات اقدام کند، عنوان کرد: این ماهی یک بار چیزی از بار مشکلات این محلات نمی‌کاهد و مشکل اهالی این محلات را به صورت بنیادین حل نمی‌کند، باید شهرداری و شورای شهر و ارگان‌های که در این زمینه فعالیت می‌کنند کارگروهی را تشکیل دهند که این کارگروه بتواند مشکلاتی که در حاشیه شهر و در این محلات اتفاق می‌افتد را بررسی کرده و به صورت پایه‌ای و بنیادین در رفع آن تلاش کنند.

وی به پیشنهاد شهردار قم در جلسه شورای شهر اشاره کرد و افزود: بر اساس پیشنهاد شهردار قم باید کمیته‌ای تشکیل شود که این کمیته سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌های شهر را شناسایی کرده و برای ساماندهی این محلات به صورت مشترک پیگیری انجام شود.

عواطف رستمی بیان کرد: تشکیل این کمیته نیاز به پیگیری بیشتردارد، شورای شهر و رسانه‌ها به عنوان نماینده مردم باید این مطالبه عمومی را پیگیری کنند، خود بنده به عنوان عضوی از شورای شهر باید این خواسته مردمی را توسط ارگان‌های مختلف پیگیری کنم تا این کمیته تشکیل شود و از این جزیره فکر و اقدام کردن پرهیز کنیم.

سخنگوی شورای شهر قم با تاکید براینکه مسئولیت مستقیم این محله‌ها بر عهده شهرداری نیست، تصریح کرد: اگر قدمی برای این محله‌ها برداشته نمی‌شود به این دلیل است که قانون عملاً شهرداری‌ها را ملزم به این اقدام نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه به صراحت اعلام می‌کنیم که مناطق خارج محدوده مسئولیتی را بر شهرداری ایجاد نمی‌کنند، افزود: بر اساس اقدام انسانی و از طرفی برای پیشگیری از آسیب‌هایی که ممکن است بعداً برای خود شهر داشته باشد، تشکیل چنین کارگروهی لازم به نظر می‌رسد و این مسئله نگرانی را برای مسئولان و مردم ایجاد کرده است و رسانه‌ها برای سرعت‌دهی به تشکیل این کمیته نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcen78x.jh8pzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما