چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 38297
منبع : قم نیوز

موانع اقتصادي پيش پاي معادن

قم نيوز : قم نیوز: استان قم رتبه پنجم وسعت و ظرفیت‌های معدنی و نیز رتبه چهارم مواد معدنی کشور را دارا است.
موانع اقتصادي پيش پاي معادن
به گزارش قم نيوز، استان قم رتبه پنجم وسعت و ظرفیت‌های معدنی و نیز رتبه چهارم مواد معدنی کشور را دارا است. استان قم، شهری در مجاورت پایتخت واجد معادن منگنز ایران (معدن منگنز ونارج ) است که عنوان بزرگ‌ترین معدن منگنز ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

در استان قم 10 معدن مهم در حال فعالیت است که می‌توان معادن سنگ منگنز، سنگ‌آهک، سنگ گچ، سنگ مرمریت و لاشه کوه سفید، سنگ گچ و آهک، سنگ لاشه و سنگ کالسدون اشاره کرد که معادن آهک با 1240 تن، معادن گچ با 380 هزار تن، معدن منگنز با 70 هزار تن برداشت سالانه بیشترین تولیدات معدنی استان را به خود اختصاص داده است.

درمجموع 53 معدن در استان مجوز اکتشاف دارد که 6 مورد آن در سال 94 صادرشده است همچنین 154 معدن دارای مجوز بهره‌برداری است.

در این میان اما مسائل و مشکلاتی نیز در این مسیر فعالیت معادن وجود دارد. معدن نیز مثل دیگر بخش‌ها برای بازدهی بیشتر نیازمند ملزومانی ازجمله ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌روز است.

همچنین مشکلاتی از قبیل کمبود تسهیلات مالی موردنیاز جهت اتمام طرح‌های معدنی در حال اجرا، کمبود نقدینگی (سرمایه در گردش) واحدهای معدنی جهت بهره‌برداری از ظرفیت خالی موجود، سخت‌گیری در پرداخت تسهیلات جدید و عدم مشارکت بانک‌ها به معنای واقعی با بهره‌برداران معادن وعدم اجرای کامل و صحیح مالیات بر ارزش‌افزوده )تقاضا جهت تعلیق اجرای قانون به دلیل شرایط بد اقتصادی) سبب شده تا مانع پیش روی فعالان این عرصه باشد.

افزایش همزمان مالیات بر ارزش‌افزوده و اجرای طرح هدفمندسازی (تشدید هزینه‌ها)، معدنکاری سنتی و عدم رعایت اصول مهندسی در بعضی معادن، پایین بودن فرهنگ معدن و معدنکاری در کشور، وجود دستورالعمل‌ها و مقررات دست و پاگیر در بخش معدن و رکود ساخت‌وساز در کشور را می‌توان از دیگر مسائل و مشکلات پیش روی بخش معدن عنوان کرد.

در این راستا اما اقداماتی برای رونق بخشی به بخش معدن صورت گرفته است. پیگیری تفاهم‌نامه توسعه اکتشافی معادن، پیگیری توافقنامه با سازمان نظام‌مهندسی معدن، انجام عملیات ژئوفیزیکی هوایی استان، پیگیری جاده دسترسی دریاچه نمک قم، پیگیری اقتصاد مقاومتی در بخش معدن، پیگیری اکتشاف طلا در استان قم از اهم اقدامات صورت گرفته در سال 1394 بوده است.

همچنین اقداماتی در جهت طرح مطالعاتی زمین‌شناسی پزشکی استان، پیگیری امور مرتبط با HSEE در بخش معدن، اجرایی شدن سامانه کاداستر معادن استان(ثبت اینترنتی محدوده‌های معدنی)، مزایده پهنه اکتشافی زواریون استان و اجرای دو طرح عمرانی بازرسی و نقشه‌برداری بخش معدن جهت افزایش نظارت از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdciyrap.t1av32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما