چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 38648
منبع : پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

ظرفیت‌ مناسبی برای پرورش کرم ابریشم در قم وجود دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، توسعه نوغانداری را گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در قم ظرفیت‌های مناسبی برای نوغانداری و پرورش کرم ابریشم وجود دارد.
ظرفیت‌ مناسبی برای پرورش کرم ابریشم در قم وجود دارد
به گزارش قم نیوز، محمدرضا طلایی که در اولین جلسه ترویج و توسعه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم در استان قم سخن می‌گفت، اظهار داشت: استان قم طی سال‌های گذشته در زمینه توسعه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم فعالیت چندانی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع نوغانداری و پرورش کرم ابریشم از سال ۸۹ در کل کشور شاهد رشد چشمگیری نبوده است، افزود: امسال با توجه به اینکه از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، یکی از موارد بسیار مهم در بخش کشاورزی برای تحقق این شعار، نوغانداری و پرورش کرم ابریشم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان داشت: در استان قم نیز ظرفیت‌های مناسبی برای نوغانداری و پرورش کرم ابریشم وجود دارد و مجموعه سازمان جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به کار خواهد بست.

توسعه نوغانداری در اولویت کار وزارتخانه قرار گرفته است

رئیس مرکز توسعه نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه صنعت نوغانداری کشور در طول دهه ۸۰ تا ۹۰ دچار افول شده بود، گفت: سال ۹۳ برای حمایت از صنعت تولید پیله کرم ابریشم، با تصویب هیات دولت یازدهم مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان متولی این بخش برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه‌ای راه اندازی شد.

علی اصغر داداش‌پور با بیان اینکه تولید پیله کرم ابریشم در کشور ما از سابقه طولانی برخوردار است، اظهار داشت: در تلاش هستیم با افزایش مشارکت با بخش خصوصی علاوه بر احیای فرهنگ پرورش کرم ابریشم و توسعه نوغانداری در مناطق دارای مزیت نسبی بالا نهاده‌های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان را با اعتبار لازم از محل یارانه‌ها بتوانیم تامین و در اختیار نوغانداران قرار دهیم.

وی اضافه کرد: همچنین برنامه احیای نوغانداری، احیای توتستان‌های موجود، احیای توتستان‌های جدید را به عنوان تنها منبع غذایی کرم ابریشم در دستور کار داریم تا بخشی از مشکلات تولیدکنندگان این بخش مرتفع شود.

به گفته رئیس مرکز توسعه نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی، هم اکنون مرکز توسعه نوغانداری کشور به دنبال اعمال مکانیزم‌های حمایتی برای اعتمادسازی مردم به صنعت نوغانداری کشور است تا نهاده‌های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان به شکل یارانه‌ای تولید و با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

تولید ۹۹۰۰ تن محصول گلخانه‌ای در قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در سال ۹۴ از مجموع محصولات حدود ۹ هزار و ۹۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای در استان قم تولیدشده است.

محمدرضا طلایی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۳ هکتار کشت گلخانه‌ای در استان قم موجود است، اظهار داشت: از این میزان سطح زیر کشت خیار ۲۳ هکتار، سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی ۱۰ هکتار و ۲ دهم هکتار نیز زیر کشت توت‌فرنگی می‌باشد.

وی افزود: به‌منظور استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک، تولید پایدار، اشتغال‌زایی، افزایش تولید و عملکرد، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از سیاست‌های اصلی دولت می‌‌باشد.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از اهداف اصلی سازمان در تغییر الگوی کشت می‌‌باشد، ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترغیب کشاورزان و اعطای تسهیلات ساخت گلخانه تا سقف ۸۰ درصد هزینه تمام‌شده ازجمله اقدامات اساسی در این راستاست.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcivqap.t1av52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما