پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : 38734
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله جوادی آملی:

مسؤولیت اصیل جامعه روحانیت انقلاب فرهنگی است

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: مسؤولیت اصیل جامعه روحانیت انقلاب فرهنگی بوده و بر عالمان تعلیم واجب است، این تعهد فرهنگی محسوب می‌شود و عالمان و فقیهان باید مراقب باشند تا فقر و ستم از جامعه رخت بربندد.
مسؤولیت اصیل جامعه روحانیت انقلاب فرهنگی است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار کرد: قرآن حرف اول و آخر را می‌زند، بیان کرده باقی باشید و باقی بودن را تصاحب کنید.

وی خاطرنشان کرد: شاگردان ولی عصر(عج) کسانی هستند که مظهر بقای الهی و نایب بقیة‌الله باشند و در محدوده ولایت بقیة‌الله قرار گیرند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه جامعه‌ای ماندنی است که فکر ماندنی داشته باشد، افزود: باید جامعه‌ای تربیت شود که صاحبان بقا باشند، بصیرت و بقا داشته باشند و دیگران را زنده نگاه دارند.

جوادی آملی با بیان اینکه مسؤولیت اصیل جامعه روحانیت انقلاب فرهنگی است، گفت: بر عالمان تعلیم واجب بوده، این تعهد فرهنگی است و عالمان و فقیهان باید مراقب باشند تا فقر و ستم از جامعه رخت بربندد.

وی تاکید کرد: علما موظف هستند، جهل‌زدایی کرده، فقر، بیکاری و ربا را برطرف کنند و از مسئله‌ای که مانع حریت و آزادی است، جلوگیری کنند، این تعهدی است که علما به خدا دادند.

این مرجع تقلید با اشاره به انقلابی بودن حوزه و جامعه ادامه داد: این سخن حق است، ولی انقلاب میدان می‌خواهد.

وی ادامه داد: رهبران انقلابی به عنوان قرآن و عترت مشخص هستند، اکنون باید فرهیختگان را شناسایی کرد.

جوادی آملی یادآور شد: هنوز نتوانستیم کتابی در حد کفایه و وسائل را تالیف کنیم، این امر به معنای عقب افتادن حوزه و نهال‌فروشی است، مدیریت دارای وظیفه استعدادشناسی بوده، ولی حوزه اساس است، حوزه امام و مرجع را تربیت می‌کند و این رکن، اساس و چشمه دین است.

وی با بیان اینکه قائم به عقل و علم می‌خواهیم، تاکید کرد: رسالت فرهنگی مشخص است،‌ همانگونه مسؤولیت چشم و گوش را به عهده داریم، در آخرت سؤال می‌شود در مورد جامعه چه کار کردید، بنابراین اگر مسؤول هستیم که چشم و گوش را حفظ کنیم، مسؤول هستیم جامعه را حفظ کنیم.

جوادی آملی اضافه کرد: علمی باید تهیه کرد که معلوم آن در دنیا و آخرت مفید باشد. اسماء خدا، ‌نبوت، ‌امامت و اهل بیت(ع) باقی بوده و هر لحظه شکوفاتر می‌شود، ولی در کارهای علوم تجربی تنها عمل می‌ماند و علم رخت برمی‌بندد، بنابراین باید علمی تهیه کنیم که معلوم آن باقی باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به آرای موجود در زمینه مسئله دین و سیاست گفت: بخشی منکر سیاست و بخشی دیگر منکر دین هستند، بخشی دیگر معتقد هستند دین و سیاست وجود دارد، ولی دین به سیاست و سیاست به دین کاری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی دیگر بیان می‌کنند دین با سیاست هماهنگ است، ولی تمام فشارهای سیاست را روی دین می‌گذارند، هر گاه خواستند از دین مدد می‌گیرند تا پست خود را حفظ کنند.

جوادی آملی گفت: برخی افراد دیگر معتقد هستند، سیاست و دین حق بوده، سیاست تابع دین است و دین تمام سیاست را راهنمایی می‌کند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdceef8x.jh8vxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما